На българския пазар изгря и звездата на новия модел на Опел, носещ името Мока (Mokka). Компактният SUV бе представен в Женева миналата година и вече гордо дефилира в шоурумите на българските представители на марката от Рюселсхайм.
С такова име, компактност и функционалност, няма как да не направим аналогия с, може би, най-известният и вкусен сорт кафе, познат на планетата ни.
Мока идва от Арабския полуостров и е познато на хората с характера си и способността да събере всичките си вкусови качества в един толкова малък обем, колкото е кафееното зърно. Тъкмо с това постижение се гордеят и инженерите от Германия.
Новият модел на Опел попада в сегмента на субкомпактните SUV машини. Това е отговор на компанията на тенденцията за увеличаване на търсенето на точно такива возила.
"Мока" обединява в себе си предимствата на компактен автомобил с пет врати, висок просвет, задвижване на четирите колела, относително висока проходимост и сравнително ниска цена.
Три са двигателите, които са на разположение за новия SUV. Два бензинови агрегата с работен обем 1,4 и 1,6 литра генерират максимална мощност, съответно от 140 и 115 к.с. Двата двигателя са ECOTEC, a по-малкият двигател е с принудително пълнене и турбокомпресорът спомага за увеличения въртящ момент и съответно мощност.
Дизеловият вариант е с работен обем от 1,7 литра с мощност 130 к.с. ECOTEC и единствено той се предлага с шестстепенна автоматична трансмисия.
Иначе предавателните кутии са пет и шестстепенни ръчно управляеми. Моделът се предлага със задвижване само на предните колела, както и 4х4 AWD.
Раздатъчната кутия е интелигентна и преразпределя въртящия момент към всяко едно от колелата напълно автоматично.
Може би тук открих и един от малкото минуси на "Мока". Целият контрол върху задвижването е делегиран на електрониката и намесата на водача се изчерпва със спирането на тракшън контрола. Не са възможни блокировки, нито на междуосевия, нито на междуколесните диференциали.
На разположение за тест от София до Банско, "Бъндеришка поляна" и обратно ми бе даден тъкмо един такъв автомобил с 1,4 Turbo ECOTEC, шестстепенна ръчно управляема предавателна кутия и AWD. Очаква се това да бъде и най-продаваната модификация, чиято цена стартира от 39 310 лв.
В средните обороти от работния диапазон този двигател, благодарение на принудителното си пълнене и съвместната работа с трета и четвърта предавка на предавателната кутия, има завидна динамика. Тя е съвсем прилична за тежащото почти два тона, заедно с полезния товар, возило.
Говорейки за тегло и задвижване, е редно да споменем и цената на пътуването или поне най-важната компонента - разходът на гориво.
В тази компановка "Мока" ще ни коства 8 литра на 100 км в градски условия, а извънградското шофиране ще ни отнема по 5,5 литра за същата дистанция.
По този показател най-икономичен е дизеловият агрегат, който с преден задвижващ мост разходва по 5,4 литра на 100 км в градски условия и само с 0,2 литра повече, когато е със задвижване и на четирите колела.
Дългият 4278 и широк 1777 мм SUV предлага простор, достатъчен за комфорта на пътуване на четирима пасажери и един водач. Интериорът е решен в няколко разцветки, кожа и линии, като е спазен традиционният облик на Опел в последните модели.
Арматурното табло напомня за гена на фамилията от Рюселсхайм и в общи линии Мока си прилича със своите събратя, които се предлагат в момента на пазара.
Нищо грандиозно различно отвътре, но симпатично различен отвън SUV-ът навява мисълта за сериозност, когато го гледаме отзад. Отпред придобива далеч по-смирен, ведър и дори свенлив вид, а отстрани е истински спортист, къс и готов за неравните терени по крайградските забележителности.
Разбира се, непригоден за тежки офроуд изпитания, но съвсем достатъчен "Мока" е перфектният партньор за мечтания съботно-неделен излет в планината.
Багажникът е с обем от 1372 литра, а по цялото вътрешно пространство могат да се открият всичко на всичко 19 различни отделения за съхранение на вещи. Най-приятното от всичко обаче е системата за превозване на велосипеди Flex-Fix, която позволява лесно да вземем със себе си до три велосипеда за възрастни.
Колкото до безопасността, в "Мока" са помислили достатъчно добре за активната безопасност. Електронна стабилизираща програма, Тракшън контрол, системи, подпомагащи потеглянето и спирането при наклон, както и по поръчка система за следене на пътните ленти.
Всичко това, заедно с екорежим на управление на двигателя с намалена мощност и старт-стоп функционалност, е обединено в малкия обем на едно "зрънце", което може да ни помогне да изпитаме "кофеинова наслада", когато опънем одеялото за пикник в планината с любимите си хора.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!