А ко трябва да избирам между Средиземно и Егейско море, със сигурност бих избрал първия вариант. Но той излиза „по-дебело” от Егейско, затова се задоволявам с частица от Испания, за да се присъединя и аз към многохилядната орда от сънародници, които се отправят към Гърция във всеки удобен момент.
Аз съм от т. нар. кулинарни туристи. Камъните по туристическите обекти съм ги обиколил отдавна, а туризмът с пълните торби от голям хранителен магазин и барбекюто пред къщата не го разбирам. Обичам малките ресторанти и вкусната морска храна. А общото между Испания и Гърция е това – богатата история и страхотната храна. В този конкретен случай – Seat Arona, която за мен е лека и чиста като морските дарове на Средиземно и Егейско море.
И аз, предполагам като всички вас, се стремя да получавам най-доброто за парите, които плащам. Не страдам от предразсъдъци, затова винаги залагам на по-разумното решение. За разлика от всенародната любов към Халкидики и Volkswagen, предпочетох по-различната алтернатива за дълъг уикенд: страхотните заведения в Солун и Seat Arona. Тя ми предлага всичко онова, което дава и VW T-Cross, но на малко по-ниска цена.
Базовата цена на бензиновия мотор със 115 к.с. на Arona е 32 950 лв. с ДДС, докато тази на T-Cross е 33 279 лв. Съпоставката между базовите дизели на двата модела е с около 2000 лв. в полза на Seat (34 520 срещу 36 659 лв. с ДДС).
Рецептата за мини кросоувър е една и съща навсякъде в Европа – в Германия, Франция, Италия или Испания: платформа на хечбек от сегмент В, който се повдига по възможно най-лесния начин, за да се получи по-атрактивно излъчване, което в момента е основополагащо за частния клиент. Подобно на повечето предложения, Seat Arona залага само на предно предаване, но и кой може да очаква повече от донор като Ibiza.
А в Arona имаме още по-атрактивно излъчване, което се подсилва от двуцветното изпълнение на купето. Нещо повече, Arona предлага по-голямо вътрешно пространство и багажник с обем от 400 л, който е сред лидерите в класа. И всичко това с пътно поведение, което е идентично с това на ниската и по-лека Ibiza.
Забравете предразсъдъците, BMW X7 е върховна лимузина (тест драйв)
VW T-Cross: Polo(во) съзряване (тест драйв)
Платформата, на която е конструирана Arona (MQB-A0), е същата, която използва и аналогът VW T-Cross, но интересното е, че Arona по-дълга и по-широка от T-Cross, като само височината е по-ниска, но това пък се отразява положително в завои, както и за цялостния профил на модела.
Червеният и оранжевият цвят на Arona й стоят страхотно, подчертани от черни прагове, „вежди” на калниците и таван, придаващи на модела по-мощно излъчване. Сребърното също играе роля в цялата картинка, като опциите за персонализация са сред най-важните инструменти, които да привличат младите към модела и класа като цяло.
В интериора откривам типичната за Volkswagen картина: ергономично изпълнение, много приятен като дебелина и захват волан, позициониран високо екран на мултимедийната система. Пластмасите по арматурното табло не са меки на допир, но за това си има причина: понижаване на цената с цел конкурентоспособност в този толкова пренаселен сегмент. В това изпълнение липсва двуцветно изпълнение, което би „отворило” малко повече интериора. Едно дигитално приборно табло (680 лв.) също би се отразило много ползотворно на цялото възприятие.
Arona се предлага на пазара в две версии на 1,0-литровия 3-цилиндров турбо двигател на концерна: първата е с 95 к.с. и 5-степенна механична кутия, докато втората е със 115 к.с. и 6-степенна механична или 7-степенна DSG трансмисия. Дизеловият 1,6 TDI също идва във версии с 95 и 115 к.с. В модификация FR моделът се предлага и с 1,5-литров TSI EVО, генериращ 150 к.с. Компанията предлага и версия на газ с 90 к.с.
Моето лично мнение е, че оптималният вариант е бензиновият мотор със 115 к.с. Мощността пасва идеално на размерите и теглото на автомобила. Сигурен съм, че 1,5 TSI със 150 к.с. превръща малкия кросоувър в истинска оса на пътя (но на съответната по-висока цена), но и с този 3-цилиндров агрегат той се представи чудесно.
Mazda 3 е различният образец за подражание (тест-драйв)
Range Rover Evoque запазва статута на модна икона (тест драйв)
Не виждам логика за тези размери да търсите дизел, тъй като няма да спестите прекалено много. Газта наистина е много по-евтина, но пък с 90 к.с. на газ ще страдате доста извън града. Затова продължавам да мисля, че тези 115 к.с. наистина са отлична рецепта по отношение динамика и среден разход.
Моят тестови автомобил бе с 6-степенна механична кутия, с която до Солун и обратно постигнах среден разход 5,8 л/100 км. Максимумът на магистралата бе 6,2 л/100 км, докато при скорости около 110 км/ч консумацията пада до (и под) 5,5 л/100 км.
Въпреки по-високия център на тежестта, в Arona почти не се усеща накланяне на каросерията в завой, но не съм и карал спортно. Окачването е на границата между твърдото и комфортно возене, а воланът е учудващо информативен за класа. Шумоизолацията обаче би трябвало да се подобри.
Mercedes-AMG C43 Coupe е липсващото звено (тест драйв)
BMW Серия 3: Среща на върха на G20 (тест драйв)
Може би версията с автоматична трансмисия, макар да дава малко по-висок разход, ще е по-удачна за градските условия, за които е предназначена Arona. Но дори и до Солун мъникът се представи повече от изненадващо за очакванията ми. Убеден съм, че дигиталното приборно табло (680 лв.) е по-добрият вариант, а и ще даде една по-добра остатъчна стойност, което важи и за автоматика.
При това много добре балансирано пътно поведение Ibiza може да позагуби част от клиентите си, които ще изберат да седнат малко по-високо, без това да се отрази на пътното поведение. Още повече, че Arona е по-просторен, с по-голям багажник, а и по-привлекателен като визия.
Технически характеристики
Seat Arona 1,0 (115) TSI
Размери
Дължина, мм: 4138
Широчина, мм: 1780
Височина, мм: 1552
Междуосие, мм: 2566
Маса, кг: 1165
Двигател
Тип: редови, 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 999
Макс. мощност, к.с.: 115
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 200 при 2000-3500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 182
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 9,8
Среден разход, л/100 км: 4,9
Вредни емисии СО2, г/км: 113
Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 32 950
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!