MINI Countryman John Cooper Works е автомобил, в който не би трябвало да се влюбя. Та кой запален автомобилен фен (с 25 години стаж като автомобилен журналист) би се влюбил в кросоувър! При това, този няма нищо общо с Mini, той е MINI, пораснал с 6 см на височина и 13 см на дължина спрямо предшественика си. Новият Countryman си е пълноразмерен компактен кросоувър с всички плюсове и минуси, произтичащи от това.
Най-големият му минус е и един от големите му плюсове – нарасналите размери, защото те влияят по подразбиране на пътното поведение. Отрицателно. Но, тъй като не обичам да пазя тайни, ще го кажа в самото начало, за да няма излъгани в очакванията си: влюбих се в Countryman JCW, при това съм абсолютно наясно, че зад волана на тази кола ще виждам повече жени отколкото мъже. Надявам се обаче, че всички ще могат и ще се наслаждават на страхотното пътно поведение така, както го направих аз.
Защото Countryman е най-забавният за шофиране компактен кросоувър. И както забелязвате, в края на изречението има точка, а не въпросителен знак. Ще сложа точка и на следващото изречение: Countryman е и един от най-атрактивните като визия компактни кросоувъри на пазара. Точка, казах. Изглежда страхотно, откроим е, силно различен от предходното поколение.
Профилът и предницата са много изправени, за да се подсили офроуд излъчването на модела. В същото време късите надвеси, късият преден капак и контрастиращото дълго междуосие (2692 мм) с големи колела (19 или 20 цола) съчетават класическите дизайнерски елементи на MINI с една атлетично пораснала каросерия.
Сериозно е поработено върху аеродинамиката, като е постигнат впечатляваща стойност на въздушното съпротивление от 0,26 за напълно електрическото MINI Countryman в сравнение с 0,31 на предишния модел. Характерният елемент на задните колони осигурява нов, добре видим детайл за различаване на различните модели, оборудване и бъдещи специални модели.
MINI Cooper SE е като кокетна млада дама (тест драйв)
Hyundai Kona е като „дебела” банкова сметка (тест драйв)
Countryman се предлага в четири различни оформления с четири специфични цвята (включително новият Vibrant Silver): Classic Trim, Favoured Trim и John Cooper Works (JCW) Trim с контрастиращ Chili Red покрив.
Опциите за персонализация са толкова много, че няма да правят опит да изброя всички. Но истината е, че те допринасят много за това да вдъхват емоция, нещо, което винаги съм търсил в един автомобил. А Countryman JCW е като изкусен чакръкчия: напипва онези точки, за да ме накара да усещам автомобила с всяка фибра от тялото си. Да, повечето му конкуренти могат да се похвалят с далеч по-големи по обем продажби, но малцина от тях могат да се похвалят с ярката идентичност, която има Countryman.
Най-голямата трансформация Countryman е претърпял в интериора. Арматурното табло и вратите са тапицирани с текстил, който материал е изработен от рециклирани материали. По средата му е кръглият OLED дисплей с диаметър 240 мм, който MINI нарича Interaction Unit.
Приборно табло няма, затова трябва да си поръчате Head-up дисплей, но лошата новина е, че за него се доплаща допълнително. Седалките, както винаги, са с висока странична упора. Макар и кожена, тапицерията не е с животински произход. Естествена кожа и алуминий в интериорите на новите MINI-та няма да откриете.
Новите режими MINI Experience са осем (в зависимост от моделите). Макар някои от тях променят работата на двигателя, скоростната кутия и параметрите на кормилното управление, но те служат предимно за промяна на вътрешната атмосфера. Проектор зад кръглия дисплей пък осветява арматурното табло със светлинни графики в различни шарки и цветове в зависимост от избора на Experience Modes. Многото изкуствени звуци са нещо, което ми идва в повече, но на дамите може и да хареса.
Нарасналите размери отварят вътрешен обем, невиждан досега в модел на марката. Задните седалки се плъзгат напред и назад (13 см), като така обемът на багажника достига 505 литра (от 460 л), а високият ми 1,87 м син има къде да опъва дълга шия и крака.
В сферата на задвижване изборът е почти толкова голям, колкото са и опциите за задвижване. Новият Countryman идва в две електрически версии с една батерия. Идва също с дизелов двигател, голямата изненада, както и с три бензинови агрегата за версиите C, S ALL4 и JCW ALL4, която тествам аз.
Платформата, двигателят, системата за задвижване на четирите колела и скоростната кутия са споделени с BMW X2 M35i, който леко ме разочарова най-вече с калибровката на трансмисията към двигателя. Това, за съжаление е пренесено и към Countryman JCW. Забележката ми касае понижаване на предавките, когато двигателят понякога се форсира прекалено силно, трансмисията се забавя да облекчи натоварването и ме кара да сменя ръчно предавка чрез планките на волана, за да избегна неодобрителния поглед от съпругата ми.
Въпреки тази забележка, инженерите на MINI са измислили кола, която се чувства така, както и обещава фирмената философия Go Kart. Като опция за JCW се предлага снижено с 15 мм адаптивно окачване с честотно селективни амортисьори.
Ако хвърлите BMW в завой малко по-бързо, отколкото би трябвало, същото ще го усетите толкова сигурно, стабилно и способно, че понякога дори може да е скучно. При MINI предницата може да отвори „захапката“ малко по-рано, което обикновено би значело загуба на увереност и вдигане на крака от газта, защото задницата ще олекне. Но не и в тази кола, защото тук системата за задвижване на четирите колела ще прехвърли въртящ момент назад, за да останете в траекторията на завоя.
Кормилното управление е супер остро, може би малко повече от необходимото. Теглото от над 1700 кг също се отразява и добавя инертност, а големите колела пренасят вибрации към седалищната част на гърба ми, когато не се забавлявам през „Петрохан“, а шофирам спокойно в града.
Renault шлифова диаманта Captur (тест драйв)
FIAT 600 връща спомените за Dolce Vita (видео ревю)
В крайна смета Countryman JCW може да се ползва за превоз на децата до училище или пълнене на багажника с покупки за изхранване на семейството. Но може да служи и за забавление, когато решите да избягате от София до провинцията, някой СПА-хотел, да отидете на плаж в Гърция, защото на първокласен, нагънат като червейче Haribo път тази машина може да извади всичките ви зъби в широка усмивка. Има голямо сцепление, достатъчно power и няколко режима на шофиране, за да го приспособите според вашите предпочитания.
Технически характеристики:
MINI Countryman JCW ALL4
Размери
Дължина, мм: 4470
Широчина, мм: 1843
Височина, мм: 1645
Междуосие, мм: 2692
Собствено тегло, кг: 1735
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1998
Макс. системна мощност, к.с. при об./мин.: 300 при 5750-6500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин.: 400 при 2000 - 4500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,4
Среден разход, л/100 км: 7,8
Вредни емисии СО2, г/км: 187 - 177
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 104 900
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!