З а феновете на Формула 1 името Джон Купър говори много. За лаиците по темата – той е пионер в света на моторните спортове в началото на 50-те години. Тогава решава да премести двигателя зад пилота вместо пред него, и така помага на Джак Брабъм да си осигури две световни титли във Формула 1 през 1959 и 1960 година.
Със своята склонност към неортодоксални решения, Купър прилича на своя приятел и колега дизайнер Алек Исигонис, който от своя страна предизвиква революция в сегмента на малките автомобили с classic Mini. Джон Купър веднага разпознава спортния потенциал на компактния модел с 4 места и инициира създаването на малка серия автомобили с по-големи спирачки и увеличена от 34 до 55 к.с. мощност на двигателя. Така се ражда Mini Cooper, което веднага се превръща в успех.
Това става преди точно 60 години, когато Джон Купър поставя основите на легендарните състезателни успехи на classic Mini. Това е началото на сътрудничеството между MINI и семейство Купър, което продължава и до днес. Общата история се простира от първото Mini Cooper, представено през септември 1961 г., и достига до спортните модели John Cooper Works в актуалната гама, които имах възможността да тествам край морския бряг в продължение на два прекрасни дни.
Без да омаловажавам качествата на 5-вратото MINI, а още по-малко тези на Countryman, започвам директно с най-впечатляващите членове в обновената гама на марката – 3-вратия Cooper JCW и неговият открит брат-близнак. Цветът му се казва Zesty Yellow, а 18-инчовите джанти Pulse Spoke може да те хипнотизират, ако се взираш по-дълго време в тях. Хипнотизиращо е цялостното излъчване на обновеното MINI, но в това конкретно изпълнение човек буквално не може да откъсне очи от автомобила. Казвам го с пълната увереност и съзнание, тъй като всеки продукт на MINI се възприема (и купува) с очите и сърцето, тук разумът няма думата. Защото MINI е всичко друго, но не и разумно решение. Ако беше такова, човек трябваше да търси вътрешен обем, достатъчно място за багаж, разумна цена, повишена проходимост (евентуално). Но в този случай разумът отива на заден план, защото емоциите не може да се контролират от разума. Същото е при любовта: емоциите замъгляват разумното мислене. А новото MINI те дарява с голяма доза любов.
Тя се усеща дори в пешеходците и другите участници в движението, докато кавалкадата от 12-13 крещящо атрактивни британски автомобила минава през центъра на Варна в посока Бургас. Едва ли тези хора могат да забележат новостите в обновената гама на MINI (тук дизайнерите изповядват фиософията на Porsche, която гласи, че успешната формула не трябва да се променя, само да се доизпипва), тъй като тук детайлите правят разликата.
Последният самурай: Subaru Outback (тест драйв)
BMW M3 Competition е есенцията на баварската философия (тест драйв)
Изцяло новите LED предни и задни светлини вече са включени в стандартното оборудване за всички модификации и разполагат с изцяло нов черен вътрешен корпус. По-голямата радиаторна решетка сега образува изцяло шестоъгълна форма. Задължително трябва да отбележа т. нар. Multitone Roof: цветът на покрива е направен от смесването на тъмносиньо, светлосиньо и черно. Този привличащ погледа елемент е уникална характеристика в автомобилната индустрия и се постига с изцяло нова технология за боядисване в завода на MINI в Оксфорд. Няма да задълбавам със списъка от опции, но ще маркирам, че за моделната гама на MINI вече се предлагат три изцяло нови цвята, както и двете специални 18-инчови джанти.
И тук отново ще се върна към сетивното, защото MINI John Cooper Works Cabriolet/Hatch е автомобил, предлагащ истинска атракция за останалите участници в движението, а на мен уникални изживявания. Те обаче трябва да се контролират, защото човек лесно се увлича и може да си докара беля на главата. Как може да става това? Много просто: натискате педала на газта и чувате режещия звук на V-шестака. Простете, обърках се, на 4-цилиндровия 2,0-литров мотор.
Няма да изпадам в подробности да описвам звука, излизащ през двата 85-милиметрови стоманени ауспуха, но ще се съсредоточа върху пътното поведение на MINI JCW: то продължава да е адски директно и твърдо, гарантирайки характерно go-kart усещане при шофиране, макар всеки следващ модел да наддава на килограми. Но дори и при кабриолета тези килограми (в плюс заради подвижния гюрук) продължават да са добре замаскирани от страхотния двигател.
Четирицилиндровият агрегат с технология MINI TwinPower Turbo, разработен с помощта на състезателния опит на John Cooper Works, генерира максимална мощност от 231 к.с. и 320 Нм от работен обем 2,0 литра. Ускорението до 100 км/ч трае 6,3 секунди с 6-степенна механична кутия (да, тя е истинско откровение, макар малко клиенти да търсят подобна опция) или 6,1 сек с 8-степенната трансмисия Steptronic Sport.
Renault влиза в забранената територия с Arkana (тест драйв)
Аромат и доза кофеин с електрическата Opel Mokka (тест драйв)
Безапелационното пътно поведение, което в Рижкия проход блести (болките в кръста от разбития асфалт ще ги преглътна), се дължи и на специфичното за модела спортно окачване. Като опция вече се предлага нова версия адаптивно окачване, което гарантира оптимален баланс между спортно поведение и комфорт. Тук то функционира с над 10% по-висока сила на поемане на неравностите, като реакцията на амортисьорите е в рамките на 50 до 100 милисекунди.
Интериорът е друга черта от характера на този специфичен автомобил, която те кара да се влюбиш в него. Дълбоките седалки дават чудесна странична опора, материалите са на топ ниво, а дебелият волан ми пасва идеално в захвата. При влизане в автомобила веднага прави впечатление 8,8-инчовият екран, интегриран в новия дизайн на централния уред, вече сериен за всички модели. Той е комбиниран с изцяло нов интерфейс с модернизирани външен вид и управление, подлежащи на конфигурация live widgets и две цветови схеми (Lounge & Sport). Огромният кръгъл „джубокс” на инфоразвлекателната система продължава да е отличителна черта на всяко MINI, но цветовата шаренийка по външния му пръстен идва в повече.
Електрическият Enyaq e един от най-важните модели в историята на Skoda (тест драйв)
Isuzu D-Max e играч от старата школа (тест драйв)
Нищо не ми е в повече, когато спуснете гюрука, което упражнение може да правите и в движение с до 30 км/ч. Може и да го държите отворен като шибедах до 40 см, но край морския бряг сваленият гюрук си е 5-звезден СПА релакс за душата. Интересното при кабриото е фактът, че то е страхотно обезшумено (за автомобил с гюрук), но ако трябва да избирам между хечбека и кабриолета – моят избор ще е по-класическият, защото този конкретен автомобил иска и те подтиква да бъде каран здраво. Между другото само ще вметна, че с яко натискане през Рижкия проход разходът бе около 9,5 л/100 км, което бе поредната приятна изненада за мен.
Улавям се, че да момента не съм изтъкнал някакъв минус. Не, MINI Cooper JCW Cabrio/Hatch има минуси. Синът ми (12 години) гони 170 см височина и не бих му причинил наказанието да го возя на задните седалки. В багажника пък има място само за два бизнес куфара. А цената? При стартова цена от 63 650 лв. с ДДС за JCW Hatch (+9000 за кабриолета) и още 20-ина в опции, разумът би ми казал да си купя добре „наточен” кросоувър в сегмент С, в който жена ми ще се чувства чудесно от по-високата си позиция, ще може да вземе 6 куфара за едноседмичната ни почивка на море, а синът ми няма да има никакъв проблем с дългите си крака на задния ред седалки. Но MINI е марка, която не се избира с разума, а със сърцето и душата. Доказва го и мой колега, който е влюбен в личното си MINI и дори едногодишното му бебе не може да го накара да си помисли да се раздели с автомобила си. Това е любов за цял живот.
Технически характеристики:
MINI Cooper JCW Hatch
Размери
Дължина, мм: 3872
Широчина, мм: 1727
Височина, мм: 1414
Междуосие, мм: 2495
Тегло, кг: 1320 - 1350
Двигател
Тип: 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1998
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 231 при 5200-6200
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 320 при 1450-4800
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 246
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,1 – 6,3
Среден разход, л/100 км: 7,1 – 6,6
Вредни емисии СО2, г/км: 161 - 150
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 63 650
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!