Ф илософията е изследване на общите и фундаментални въпроси, засягащи човека и света. Основни теми за философията са съществуването, мисленето, познанието, истината, справедливостта и т.н. Разсъжденията по темата започват през 6 век пр.н.е., когато се заражда Античната философия, а Сократ, Платон и Аристотел в днешно време се използват като нарицателно.
Аз обаче се интересувам от едно много скорошно разклонение във философската наука, възникнал точно преди 80 години. През 1948 г. се ражда марката Land Rover, която и до днес изповядва много интересен поглед върху живота. Най-общо казано той гласи следното: „Не е важно дали ще караш своя автомобил Land Rover Range Rover офроуд. Важното е, че ако ти се наложи дори веднъж да излезеш извън пътя, той да може да мине абсолютно навсякъде.
ВИЖТЕ СТРАХОТНАТА ГАЛЕРИЯ НА RANGE ROVER SPORT
Не си падам по офроуда, предпочитам асфалта, но отдаде ли ми се възможност да се позабавлявам в калта, приемам предизвикателството с отворени обятия. Последното ми такова приключение е с този автомобил: Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged Autobiography (последният да затвори врата). Струва 216 000 без допълнителните екстри, а той има и такива. Вероятно само 0,1% от собствениците му биха си помислили някога до излязат извън пътя с него, но направят ли го, философията на компанията ще ги накара и те да се забавляват.
Но истината е, че аз го предпочитам зъл и горещ на пътя. Може би с дизелов двигател (четири са те) щях да искам още от калта и водата, но с този пуст мой късмет в ръцете си държа волана, с който управлявам 525 к.с.
Какво очаквате от 5,0-литров V8 с компресор? Всеки спринт до 100 км/ч е равен на един обяд. Всяка по-дълга права – на Lego-то за детето. Месец зад волана на този автомобил – новият S9. Шегувам ли се? Нищо подобно. Просто това са сметките на човек, който няма възможността да притежава този автомобил, но пък имам възможността да му се радвам до Банско и обратно. Това е автомобил, на който трябва да се радваш, да го караш бързо, а най-интересното е, че можеш да идеш и на безумен офроуд, ако такова нещо ти се прииска. Това е автомобил за отличници, който предлага повече от конкурентите си. И не преувеличавам с последното си твърдение.
Знам, че тук е пълно с германски законодатели, които мачкат на пазара. Но никой от тях не може това, което може RR Sport. Колко са автомобилите, способни да вземат прословутия „Път на Дракона“ (отсечка в Китай с 99 завоя) по-бързо от Ferrari 458 Italia, да вдига 250 км/ч на аутобана, да гази в кал и каманяк, а след това да атакува водно препятствие с дълбочина почти метър? Знам един такъв – Range Rover Sport, който може да се бори за титлата „Най-многофункционален всъдеход“.
Не възнамерявам да обръщам сериозно внимание на промените по екстериора, просто ще се задоволя да обобщя, че обновеният RR Sport изглежда масивен и атрактивен. Заел е повече от визията на Velar, но това му се отразява много добре.
Mazda Skyactive-X: бъдещето на бензиновия двигател? (тест драйв)
Opel Grandland X: Французите го могат по-добре (тест драйв)
Естественият подбор тласка Skoda Karoq напред (тест драйв)
Ford EcoSport: Как ще ги стигнем... румънците? (тест драйв)
Не мога да пропусна новите LED фарове, като на клиентите се предлага възможност за избор между четири възможности - Premium, Matrix, Pixel и Pixel-Laser LED. Първите фарове се състоят от 24 светодиода (LED), вторите от 52, третите от 142, а най-скъпите и най-усъвършенствани светлини - Pixel-Laser LED разчитат на 144 светодиода и четири лазерни диода. Това нещо струва малко над 5000 лв., но дългите светлини на фаровете осветяват на до 500 метра напред.
И ако с подобни фарове могат да се похвалят и конкурентите, то на пресечен терен никой не може да се мери с Range Rover. На първо място в Sport клиентът може да избира между две системи за задвижване на четирите колела. Едната предлага раздатъчна кутия с нов дизайн, която разчита на интелигентно задвижващо устройство, а не както досега на отделен мотор и ECU. Заедно с централния диференциал и многодисковият съединител отзад, системата разпределя въртящия момент 50/50 между предните и задните колела. Алтернативната система е по-лека и се състои от раздатъчна кутия и диференциал Torsen, които разпределят въртящия момент към оста с най-високо сцепление. Зададеното по подразбиране разпределение на въртящия момент 42/58 има за цел да даде предимство на задното задвижване за оптимална динамика на шофирането.
При офроуд шофиране може да изберете Off-Road Ride Height 1, който повдига автомобила с до 40 мм, а при тежък офроуд - Off-Road Ride Height 2 вдига Sport с до 75 мм. Изреждам всичко това, за да ви убедя в твърдението ми, че германските конкуренти не могат да се мерят със Sport извън пътя.
Логичният извод е, че на конкурентите това не им и трябва, защото те са по-добри от Sport на пътя. Но дали? Преди дни бих могъл да се закълна, че това е на 100% вярно. Но не и след авантюрата с RR Sport. Тук правя уточнението, че имах щастието да карам само най-наточения (до появата в БГ на SVR) Sport. Дизеловите варианти може и отстъпват на BMW например (2,0-литров с 240 к.с., два 3,0-литрови с 258 и 306 к.с., 4,4-литров V8 с 339 к.с.), не знам, но Sport 5,0 V8 Supercharged e истинско откровение. Не бих повярвал на друг, ако прочета, че кола, тежаща 2323 кг се държи като спортен автомобил, но аз го изживях и стоя зад думите си. Двигателят е брутален, каросерията не се накланя, 8-степенната ZF трансмисия е бърза и прецизна, звукът през ауспусите а жесток, а усещането зад волана (огромен е, не ми харесва) е опияняващо. Опияняващ е и разходът (около 22 л/100 км), като до Банско отиде половината от 104-литровия резервоар. Нищо, отличниците не се замислят за подобно нещо, аз също, защото организаторите на теста се грижат за доброто ми прекарване.
За накрая съм оставил още един философски въпрос. Звучи така: какво беше Apple до появата на първия iPhone? Марка, продаваща странни и скъпи компютри на тези, които имаха алергия от Microsoft. Но най-гениалното творение на Стив Джобс промени не само компанията, но и целия свят. Може би сензорният Range Rover Sport (всичко започна Velar) няма да промени света на автомобилостроенето, но трябва да кажа, че интериорът му вече изглежда (и се усеща) на качествено ново ниво. Жесток е.
Централно място тук заемат двата 10-инчови сензорни екран на новата информационно-развлекателна система Touch Pro Duo. Долният сензорен екран е вграден в централната конзола и управлява функции като климатроник и Terrain Response.
Пред водача има два аналогови циферблата с 5-инчов TFT дисплей между тях или като стандартно оборудване от спецификацията SE нагоре - 12,3-инчов интерактивен дисплей за водача. Воланът е с капацитивни бутони, които използват опции, базирани на различни ситуации, и дори позволяват на водача да програмира конкретни функции. Звучи сложно, но не е така.
Изумен съм от тези 525 к.с. и V8 Supercharged. Това е брутална машина, която ускорява тежащия над 2300 кг звяр за 5,3 секунди! Какво повече да казвам? Две цифри могат да изчерпат целия ми речник. А като добавя и този звук...
Технически характеристики: Range Rover Sport 5.0 V8 Supercharged
Размери
Дължина, мм: 4879
Широчина, мм: 2073
Височина, мм: 1802
Междуосие, мм: 2923
Тегло, кг: 2323
Двигател
Тип: 8-цилиндров, V-образен, компресор
Работен обем, куб. см: 5000
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 525 при 6000-6500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 625 при 2500-5000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,3
Среден разход, л/100 км: 12,8
Вредни емисии СО2, г/км: 294
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 191 170
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!