В сички добре познаваме редица шаблонни, изтъркани фрази, лишени от самобитност и оригиналност. Лично аз съм върл противник на стереотипните фрази в речта (и въобще стереотипите в общественото съзнание), но понякога, само понякога няма по-добро изразно средство от клишето.
Седнал съм в S-класата на електромобилите (първото) и в главата ми се редят цял низ от клишета: черешката на тортата, върхът на сладоледа, бъдещето днес и т.н., и т.н. Но трябва да ви кажа следното: абсолютно всяко от тези клишета важи с пълна сила за този автомобил, придавайки му смисъл, без необходимостта да обяснявам с подробности какво имам предвид. Но лично аз бих се самобичувал, ако не задълбая в дебрите на Светия Граал (поредното) за всички фенове на електрическата мобилност. Поправка: на електрическата луксозна мобилност.
Mercedes-Benz лансира огромен брой нови автомобили през последните няколко години, но никой не е толкова важен за имиджа или бъдещето, колкото е EQS. Няма съмнение, че Mercedes-Benz е безспорен иноватор в автомобилната индустрия. Да оставим настрани факта, че той се води изобретател на автомобила, но през десетилетията инженерите на компанията са дали на света редица технологични иновации, например антиблокиращата спирачна система (ABS) и въздушните възглавници (освен всичко друго).
На този фон не бих сгрешил ако кажа, че Mercedes-Benz EQS, първият изцяло електрически луксозен седан, без съмнение най-комплексният и най-високотехнологичен електрически модел до момента, е една чиста демонстрация на мускули и технологичен капацитет на инженерите и дизайнерите на Mercedes-Benz. И тук не става въпрос само за ненормалния, космически (оп, поредният) Hyperscreen, който тук го няма, за мое огромно съжаление, нито за супер бързото загряване на интериора, масажа, Burmester 3D съраунд саунда… Тук става дума за едно общо възприятие.
Започвам с очевидното: EQS е изцяло нов автомобил. Това не е електрифицирана S-класа (по подобие на другите електромобили на Mercedes), а луксозен седан с размерите на S-Class, изграден на нова платформа, достатъчно голяма, че да може да побере огромната батерия с капацитет 107,8 kWh. Това е 5,2-метровият ответен удар на Mercedes срещу всички електромобили, опитващи да привлекат вниманието на най-платежоспособните клиенти. И на тях им се предлага всичко: задно задвижване, задвижване на четирите колела, пробег до… 780 км. И това е само върхът на айсберга (ето пак), не, това е върхът на цял глетчер от технологични решения. При това говоря EQS 450+, а следва 580 и AMG версия със 750 „коня”.
Дизайнът винаги се приема различно от всеки човек, но лично на мен ми хареса много. Бих казал, че изглежда много близо до концепцията, а това винаги е атестат за добре свършена работа от дизайнерите. Ако задълбая, може да използвам термините Sensual Purity дизайнерска философия, съчетана с Progressive Luxury… Но това са красиви словосъчетания от преспакета (между другото, това е първият, който прочитам от начало до край). А науката казва, че в ретината на човешкото око има над 100 милиона пръчици и конуси. Тези сензорни клетки позволяват да се наслаждавам на тази огромна арка, която представлява силуетът на EQS.
Такава голяма дъга не съм виждал в нито един друг автомобил и трябва да си призная, че тя е наслада за очите. А тя (заедно с други решения, като прибиращите се дръжки на вратите) е в основата да шофирам серийния автомобил с най-нисък коефициент (0,20) на челно въздушно съпротивление в света. Това, естествено, оптимизира пробега, както и понижава паразитните шумове в купето.
И ако звездичките около основното лого върху черния панел на фронталната зона с площ 2,51 кв. м, 21-цоловите джанти, страхотният металик, естетичните задни светлини, са допълнение към общото визуално впечатление, то абсолютно невидима е работата под шасито. Но с няколко хиляди симулации във виртуален въздушен тунел, дизайнерите са се спрели на крайните аеро панели, за да подпомогнат постигането на тези над 780 км пробег.
Целият тест на EQS 450+ може да прочетете на новия автомобилен сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!