Е лектрическите автомобили са нещото, което буквално тресе световната автомобилна индустрия. До 2022 г. тя ще похарчи около $255 млрд. за електромобили и още $61 млрд. за развитие на технологии за автономно управление, казва миналогодишен доклад на консултантите от AlixPartners. Този анализ ме накара да потърся информация по темата от извора, а такъв намерих в лицето на Йохен Херман (50), вицепрезидент на развойния отдел eDrive в Daimler AG, член на борда на директорите. Той е пряко отговорен за развитието на електрификацията и разгръщането й в моделната гама на марката. Вероятно най-точният човек, с когото можех да говоря на салона в Женева и да разбера от първа ръка какво ще се случва в индустрията.
Затова и започвам с най-важния за мен въпрос: наистина ли влизате „all in” в електрификацията?
„Със сигурност всички наши агрегати ще бъдат електрифицирани. Вървим в три посоки. Едната е меката хибридна 48 V технология. До 2025 г. всички модели ще разчитат на тази технология. Второто направление са plug-in хибридите. Тази година ще представим 10 plug-in хибрида, а догодина още 20. В края на годината ще покажем третото поколение на технологията, която вече ще осигурява до 100 км пробег по WLTP, което ще е двойно повече спрямо сегашния пробег на ток. И естествено, третото направление са изцяло електрическите модели, като до 2022 г. сме обещали 10 такива автомобила. Така че, да, електрификацията наистина е в ход.”
Този отговор налагаше да попитам, къде се вмества в цялата картина двигателят с вътрешно горене?
„Ако погледнете нашето портфолио, което представяме днес в Женева, ще видите нов бензинов и нов дизелов двигател. Така че, естествено, ние инвестираме и ще продължим да инвестираме пари в нашите ДВГ, тъй като сме световна компания, която трябва да отговори на световните пазарни нужди. Двигателят с вътрешно горене ще продължи да съществува дълго време, независимо дали като мек хибрид или плъг-ин хибрид. Като пример ще кажа, че, след като започнахме работа по новото поколение дизелови двигатели през 2016 г., вече сме инвестирали над 3 млрд. евро в тази технология.”
Анализ на Deloitte казва, че до 2030 г. ще има огромен излишък от електрифицирани автомобили, тъй като производството ще превиши с много търсенето. Не смятате ли обаче, че потенциалът на електромобилите е надценен?
„Наричаме това „кристалната топка”. Никой не може да каже със сигурност какво ще се случи. Но ние се ръководим от нашите предвиждания. А те са, че към 2025 г. около 25% (преди казвахме между 15 и 25%, но сега вече вярваме, че ще са 25%) от нашите годишни продажби ще са на изцяло електрически автомобили. Ако включим в това число и плъг-ин хибридите, то процентът ще скочи около 40. За 2030 г. е трудно да говорим отсега. Но това, в което наистина вярвам, е, че количеството електрически автомобили ще се увеличи, ще има специални пазари, като Китай например, където промяната може да е много по-бърза. Южна Америка също може да се присъедини към тази тенденция.”
Също според Deloitte, цените на електрическите модели ще се изравнят, дори ще станат по-евтини от цените на конвенционалните автомобили до 2024 г. Как гледате вие на това твърдение?
„Що касае цената, тук проблемът е изцяло наш. Ние трябва да направим така, че вътрешно да успеем да намалим цената, предизвикателството е само пред нас, тъй като електрическите автомобили са по-скъпи от конвенционалните. Произвеждаме такива коли повече от 100 години, това значи, че всичко е добре установено, докато при електрическите автомобили тепърва трябва да изградим тези взаимоотношения с доставчиците. Но това не е лошо за клиента, тъй като предизвикателството е в нашето поле, а ние ще трябва да сме конкурентноспособни. Това значи, че цените ще спаднат, ако искаме да продаваме.”
Логично бе да попитам: литиево-йонната батерия ли е технологията, с която може да постигнете тази своя цел?
„Да, трябва, литиево-йонната батерия е технологията, върху която сме се концентрирали. Може би, пак с помощта на „кристалната копка”, нещата ще започнат да се променят към 2025 г., но до тогава оставаме със сегашната технология.”
Седмица преди изложението в Женева стана ясно (официално), че Mercedes и BMW подписаха договор за съвместно разработване на ключови технологии и стандарти за автономно шофиране. На официалната пресконференция Дитер Цече обяви BMW за приятели. Това ли е решението за справяне с колосалните инвестиции?
„С BMW оставаме големи конкуренти по отношение на автомобилите, но ставаме партньори в две направления. Едното е свързано с услугите за мобилност. В това има смисъл, защото не е свързано толкова пряко с конкуренцията ни на автомобилния пазар. Съвместната ни работа в сферата на услугите за мобилност има голям смисъл, защото това е много различно от продажбата на автомобили.
Другото направление са технологиите за автономно управление. Много голямо предизвикателство, свързано с огромни инвестиции. Тук смисълът е, че повечето от нещата са еднакви за всички. Всеки се стреми да направи автономна кола, която да не удря друга. Това е така при нас, при BMW и при всички останали. Не можеш да кажеш на клиента, че с тази марка ще удряш друга кола всеки час, а ако вземеш моята марка – през 3 часа. Огромна част от развойния процес е еднакъв за всички, стандартизиран, изисква огромни средства и ноу-хау, защото просто технологията е революционна. Затова има смисъл да обединим усилия, дори да приобщим други партньори от индустрията.”
Постоянното поглеждане към часовника ми даде знак, че е време да приключваме. А ми се щеше да разбера какво мисли г-н Херман за апела на NPM (National Platform for Future of Mobility) към германското правителство да въведе задължителни квоти за електромобили и хибриди от 25% през 2025 г. и 50% през 2030 г. Интересно беше да чуя и мнението му как ще издържи електропреносната система на Германия на очакваното сериозно натоварване върху нея, тъй като един от топ мениджърите на Infineon смята, че "в тя (мрежата) не е готово за високата консумация, която ще предизвика масовата автомобилна електрификация." Но очевидно ще трябва да се подготви, защото индустрията се е отправила безвъзвратно към електрификацията.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Продажбите на новия Infiniti QX50 стартират от България
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!