Н е се съмнявам, че всички сте чували фразата „Кешът е цар“. Банкнотите в джоба носят успокоение и приятно усещане, но времената на „сухото“ като че ли отминаха. Всички данни и статистики сочат, че дигиталната вълна помита всичко по пътя си и не пропуска традиционните пари. Причините и предимствата на картовите разплащания са ясни, няма да ги обсъждаме.
Нито ще разсъждавам върху причините за спада на банкоматите у нас с около 800 броя за 6 години (между 2016 и 2022 г., цитирайки biss.bg). Но без значение какво ще ми опонира Gen Z или всеки икономист, стотачките в джоба и звукът на банкомата, който ги изплюва ми носят голямо удоволствие и спокойствие.
Същото важи и на етажите на „сините якички“ в централата на Mercedes в Щутгарт, които гледат на GLE като на банкомат. Той държи основна част от продажбите на марката, а това значи, че носи и основните печалби. Когато в уравнението вкараме и трибуквеното словосъчетание AMG, получаваме краен резултат Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid 4Matic+, който вече не е столевова банкнота, а направо 500-еврова копюра.
Аутобанът край Мюнхен и алпийските пътища в Тирол ми дадоха възможност да видя на какво е способен този колосален автомобил, след като предишния ден се наслаждавах на динамиката и поведението в завои на седана AMG E53 Hybrid. Ако някой ми опре пистолет в челото с въпроса „кой е по-добрият“, отговорът ми няма да се забави: за шофиране без съмнение Е53, но с GLE 53 „получаваш повече кола“, както се изрази един мой колега.
Под „повече кола“ може де се има предвид повече желязо, повече обем, по-голям багажник, все неща, които са от особена важност за едно семейство, когато тръгне на ваканция. Получаваш и по-голяма височина, за да гледаш света от по-високо. Чувството за защитеност е оправдано по-силно, тъй като имаш много желязо и еърбеци около теб, но трябва ли заради това да развозваш 2,8 тона напред-назад?
Очевадният отговор е „ДА“, доказват го данните за продажбите. А и защо не, след като този плъг-ин хибрид ти дава възможност да минаваш около 85 км само на ток (плъг-ин хибридният седан е с показател над 100), а системата е толкова ефективна, че разходът на гориво е около и под 10 л/100 км. Един малък градски автомобил с 3-цилиндров двигател харчи толкова извън града...
Всичко това се дължи на хибридизацията, която явно доста по-дълго от очакванията на компаниите ще служи за мост между ДВГ и пълната електрификация. Почваме с математиката. В случая на Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid, редовият „шестак“ под предния капак на големия SUV/Coupe е модифициран и, вместо 435 к.с., вече е способен на 449 к.с. Инженерите са заменили електрическия суперчарджър с електромотор, вграден в 9-степенната трансмисия. Същият е с мощност 136 к.с., докато в Е53 AMG той е 163 к.с. Така системната мощност е 544 к.с., а не 585 к.с. като в седана (612 к.с. с функция Race Start), въртящият момент е 750 Нм. Така новият плъг-ин хибрид GLE 53 e със 109 к.с. и 230 Нм над нормалния GLE 53.
В Mercedes-AMG E53 Hybrid емоциите са на MAX (тест драйв)
Porsche Cayenne Turbo Е-Hybrid е чудовищен (тест драйв)
Споменатият „мост“ в случая е под формата на масивна батерия с брутен капацитет от 31,2 kWh под пода на багажника, от които 24,1 kWh са използваеми. Този енергиен резерв позволява пробег на ток между 80 и 87 км по WLTP (в зависимост от оборудването, колелата и вида на каросерията).
Стандартното бордно зарядно е 11 kW, има и опция за бързо зареждане до 60 kW. Връщането на енергия в батерията от 10 до 80% при оптимални условия отнема само 20 минути.
Всичко е много хубаво, докато не стигнем до цената, която трябва да плати Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid, за да може да се похвали с въпросните 80-ина километра пробег на ток: теглото. Внимание, тук говорим за 2800 кг! Това е с 425 кг повече от GLE 53...
Именно заради горните две цифри резултатът на GLE 53 Hybrid за ускорение до 100 км/ч е 4,7 секунди, докато GLE 53 го прави с 0,3 сек по-бавно, но е и със 109 „коня“ по-малко.
Така достигаме до нещо, което на мен не ми се нрави, но то важи за цялата индустрия: теглото на автомобилите е като теглото на средностатистически американец, тъпчещ се ежедневно с Mac-ове. Тук само ще вметна, че BMW M5 тежи 2500 кг! Очевидно времената на леките автомобили е отдавна отминало и ще трябва да се примиря с това.
Тук ще отбележа най-голямата слабост на GLE 53 AMG Hybrid – в завои просто ме кара да съм постоянно на спирачките. Няма как, това са 2,8 тона, които не могат да надхвърлят законите на физиката и инертността е сериозен фактор.
А не, че AMG не са взели нужните марки. Въздушното окачване AMG RIDE CONTROL с адаптивно демпфиране е специално разработено и съобразено с изискванията на GLE 53 HYBRID 4MATIC+ с нов хардуер и софтуер. В допълнение към новите пасивни стабилизатори на предния и задния мост, хибридът има нови стоп буфери в предните носачи и изцяло нови амортисьори на задния мост.
Софтуерът също е изцяло препрограмиран. Настройката на шасито, ESP-то, кормилното управление също са пипнати. Това важи и за променливото AMG Performance 4MATIC+ задвижване на четирите колела, но признавам, че в тиролската част на Алпите не го усетих, защото се доверявах сериозно на 400-милиметровите спирачни дискове с 6-бутални предни апарати и 370-милиметрови задни дискове.
Много по-уверен се чувствам на аутобана. Грешка, там не изпитвам и капка несигурност, защото тези 2,8 тона мачкат асфалта като валяк и при скорости от 250+ км/ч. Тук недостатъците в завоите са плюсове, към които добавям и завиващите задни колела.
Пълното удовлетворение в GLE 53 Hybrid идва само когато предните колела сочат напред и десният крак сгазва педала на газта на изхода от завой. Това не идва с прекомерна бруталност и ритник в гърба, системата, дори в режим Sport+, работи сравнително хармонично и доставя мощност доста плавно за AMG. Интересното е, че звукът на редовия „шестак“ е по-отличителен, отколкото в E53 Hybrid. В най-агресивната си настройка отзад се чува едно прекрасно припукване, а при високи обороти, звучи по-естествено от E53.
Както казах, GLE 53 Hybrid се проявява най-силно на магистралата, а за мое щастие в Германия има доста участъци без ограничения. Тази машина просто е направена за навъртане на голям километраж с висока скорост при пълно спокойствие на духа. Купето е отлично обезшумено, седалките са комфортни, просторът огромен, стандартна аудио система Burmester и окачване ви позволяват да се отпуснете по време на пътуване.
Воланът е жесток, красив, един от най-красивите, зад които съм сядал, вече го казах по адрес на Е53. Тук, за разлика от седана, нямаме Supersceen, но пък в Sport+ таблото отново става като изтребител. Много кожа (истинска) и велур, четирите вентилационни отвора по средата на таблото стоят чудесно, но тачпадът на централния тунел не ме впечатлява.
Иначе от двата специфични бутона на волана се регулира окачване и режими, а те са цели седем. Автоматично автомобилът стартира в Electric, като имаме още Hybrid и стандартните Comfort”, “Sport”, Sport+”, “Smoothness” и “Individual”.
Личното ми предпочитание пада върху GLE 53 Hybrid Coupe, но и версията SUV има своите предимства. Стандартно тя идва с панорамен стъклен покрив, докато пък купето предлага фарове MULTIBEAM LED.
Интересното е, че въпреки огромното тегло, този SUV/Coupe може да се конкурира с дизелово задвижване: от Лех ам Арлберг в Австрия до Мюнхен, GLE 53 Hybrid изразходва около 9,0 л/100 км, като в нито един момент не съм го жалил. За това помага, естествено, голямата батерия. Но за да може човек да се възползва от това предимство, и да оправдае голямото тегло, трябва да я зарежда редовно.
Не е толкова трудно, а и така си гарантира пълният потенциал на задвижването. Нямам и капка съмнение, че продажбите на GLE 53 Hybrid ще изпреварят с пъти тези на E 53 Hybrid, но изборът е най-хубавото, на което може да се радва клиентът. А онези дами и господа на етажа със счетоводителите в Щутгарт ще могат да почиват спокойно, защото банкоматът ще кешира сериозно, защото „колкото повече толкова повече“ е водещ критерии при избора на българския клиент.
Технически характеристики
Mercedes-AMG GLE 53 Hybrid 4Matic+ Coupe
Размери
Дължина, мм: 4961
Широчина, мм: 2018
Височина, мм: 1720
Междуосие, мм: 2940
Тегло, кг: 2800
Двигател
Вид: 6-цилиндров, редови
Работен обем, куб. см: 2999
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 499 при 5800-6100
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 560 при 2200-5000
Батерия
Капацитет, бруто/нето, kWh: 31,2/24,1
Системна мощност
Макс. мощност, к.с.: 544
Макс. въртящ момент: 750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,7
Среден разход, л/100 км: 1,5 – 1,3
Вредни емисии СО2, г/км: 33 - 29
Базова цена на модификацията, евро (Германия): 133 851
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!