П рез 1974 г. във VW няма нито официални намерения, нито възложена и бюджетирана поръчка за създаване на „Sport Golf”, но въпреки това Херман Хаблицел, отговорният за технологичното развитие член на управителния съвет на компанията, прави необходимото проектът да продължи. В началото на март 1975 година Хаблицел представя официално проекта Sport Golf на председателя на управителния съвет Тони Шмюкер, който решава да му даде зелена светлина. В резултат на това тайният Sport Golf се превръща официално в развойна поръчка EA195 и се сдобива със съответния график.
1975 година - Golf GTI I
Световна премиера на модела е през 1975 г., а сцена е автомобилното изложение във Франкфурт. През месец юни 1976 г. на цена от 13 850 германски марки на германския пазар излиза Golf GTI I, който скоро след това се превръща в световен успех за Volkswagen. Първоначалният план предвижда специалната спортна версия да бъде произведена в серия от 5000 екземпляра, с която най-малкото да се покрият инвестициите в развойна дейност и производствено оборудване. Нещата обаче се развиват доста по-различно, тъй като нито Конрад, нито Хаблицел, нито Шмюкер очакват Golf GTI да придобие подобна популярност. В крайна сметка планираните 5000 екземпляра от Golf GTI I се превръщат в общ производствен тираж от 461 690 автомобила. Топмоделът в гамата на първото поколение е Pirelli GTI - специално издание с максимална мощност 112 к.с.
1984 година – Golf GTI II
Моделът все още разполага със 112 к.с., но съществената му роля е в продължаването и на практика увековечаването на концепцията и дизайна на първото поколение. Емблематичните отличителни знаци на GTI като червената лента върху радиаторната решетка и тартановата тапицерия на спортните седалки окончателно се превръщат в класически примери в автомобилния дизайн. През 1986 г. Volkswagen лансира нов 16V двигател с катализатор и максимална мощност 129 к.с.. През 1990 година G-Lader компресорът във версията Golf GTI G60 увеличава мощността до 160 к.с.
1991 година – Golf GTI III
Двойните фарове на второто поколение GTI вече са обединени под общ прозрачен панел, а максималната мощност започва от 115 к.с. Една година по-късно тя е увеличена до 150 к.с. благодарение на внедряването на новия двигател с по четири клапана на цилиндър. През 1996 г. в гамата е добавена турбодизеловата версия (TDI) с максимална мощност от 110 к.с.. Години по-късно бензиновите и дизеловите двигатели в гамата на спортната версия на Golf ще бъдат разделени веднъж завинаги на GTI и GTD. През 1996 година марката отбелязва пазарната премиера на специалното юбилейно издание „20 години GTI“.
1998 година – Golf GTI IV
Четвъртото поколение е първият и единствен GTI, при който липсваха голяма част от ключовите елементи в дизайна - включително червената лента в предната решетка. В технологично отношение, с максималната си мощност от 150 к.с. Golf GTI IV е автомобил, който държи конкурентите си на почетна дистанция. Мощността на бензиновите двигатели с четири и с пет цилиндъра достига 170 к.с., докато при дизеловите агрегати таванът е максимум 150 к.с. През 2001 г. Volkswagen отпразнува първия четвърт век в историята на спортната икона със специалното издание „25 години GTI“ с турбокомпресорен двигател и максимална мощност 180 к.с.
2004 година – Golf GTI V
Сред отличителните черти на новото поколение са значително по-агресивната външност, внедряването на двигател с турбокомпресор с мощност 200 к.с. и върховите характеристики по отношение на управлението и поведението на пътя. Особено впечатление в стилистично отношение правят новите колела с дизайн „Denver” и черната радиаторна решетка с V-образна форма. Аплодисментите на спортните ентусиасти печели и новият двигател с турбокомпресор, благодарение на който GTI с механична предавателна кутия се ускорява от 0 до 100 км/ч за 7,2 секунди. Внедряването в модела на новата трансмисия с два съединителя (DSG) намалява допълнително това време, свеждайки го до поразителните 6,9 секунди, а максималната скорост вече достига впечатляващите 235 км/ч. По повод 30-годишнината на емблематичния спортен модел през 2006 госина, Volkswagen зарадва почитателите на GTI със специалното издание „30 години GTI“ с максимална мощност 230 к.с. Със същия двигател през 2007 г. на пазара излиза и преродената легенда „Pirelli GTI“.
2009 година – Golf GTI VI
За усъвършенстването на настройките на новия автомобил отговаря лично състезателната легенда Ханс-Йоахим Щук. Благодарение на двигателя с турбокомпресор и максимална мощност 210 к.с., това издание на GTI предлага максимална скорост от 240 км/ч. При това поколение на спортния модел вече се използва саундгенератор и изцяло нова конструктивна схема на изпускателната система (с по една ауспухова тръба отляво и отдясно) за осигуряване на допълнителна звукова динамика. През 2011 г. GTI за първи път е представен и в открита версия Cabriolet, а кулминацията в гамата на това поколение е „Golf GTI Edition 35“ с максимална мощност 235 к.с.
2013 година – Golf GTI VII
За първи път в историята на модела той излиза на пазара директно в две версии по отношение на максималната мощност – при базовата тя е 220 к.с., докато при Golf GTI Performance достига 169 230 к.с. GTI Performance е и първият Golf GTI, който разполага с блокировка на диференциала на задвижващия преден мост и използва технологичната основа на модулната платформа за автомобили с предно предаване и напречно разположен двигател MQB на Volkswagen. Тази изцяло нова конструктивна архитектура спомага за намаляване на теглото на GTI с до 42 килограма в сравнение с предходното поколение, което го прави още по-бърз и динамичен на пътя. Версията с 230 к.с. и механична предавателна кутия е първият Golf GTI, който достига максимална скорост от 250 км/ч и се превръща в основа за Golf GTI Clubsport, представен на състезателното трасе в Портимао през ноември 2015 г. Мощността на тази версия е в състояние да достигне максимум от 290 к.с. благодарение на новата boost функция. През 2016 г. идва версията Golf GTI Clubsport S с 310 к.с.
2020 година – Golf GTI VIII
Подобно на всички свои предшественици, последната версия на Golf GTI също е изпълнена с революционни технически характеристики и динамични възможности. Двигателят със система за принудително пълнене с турбокомпресор вече развива максимална мощност от 245 к.с., а максималният въртящ момент достига 370 Нм. Бързината на реакциите и динамиката на пътя са усъвършенствани с помощта на новия главен блок за контрол на динамиката на автомобила Vehicle Dynamics Manager. По желание новият GTI се предлага и с DCC окачване с адаптивни амортисьори, което дава възможност на водача да подбере свои собствени настройки със строго индивидуални характеристики.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!