Mazda Skyactive-X: бъдещето на бензиновия двигател? (тест драйв)
Източник: Mazda Motor Europe

Б ъдещето на двигателя с вътрешно горене изглежда несигурно в последно време, но не и според Mazda, която ми върна надеждата, че не всичко е загубено в полза на електромобилите. Напротив, Skyactive-X е предпоследната стъпка към перфектния бензинов двигател. Имам удоволствието да посетя специално събития на компанията в Порто, на което ми бе представена една концептуално нова разработка на двигател с вътрешно горене, която ще бъде пусната в серийно производство през 2019 г. Това е добре познатият ни бензинов двигател, но изгарящ горивото по такъв начин, че предлага най-доброто на бензиновия и дизеловия мотор, подобрявайки всеки един параметър на настоящото поколение агрегати на Mazda – Skyactive-G.

Ще призная, че това бе едно от най-вълнуващите автомобилни събития, на които съм присъствал през последните години. Първо, защото видях част от бъдещето на автомобила, което не е свързано с електромотор. Бъдеще, защото европейците искат да си карат ДВГ. Второ, защото за пръв път в 19-годишната ми кариера имах възможност да тествам истински прототип на автомобил, намиращ се в пика на тестовото си развитие. И трето, защото не се случва често да седиш на една маса с президент на автомобилна компания и да черпиш от извора информация, която по принцип няма как да чуеш.

Източник: Mazda Motor Europe

А интересните неща около Mazda са изключително много. От сега ще кажа, че японците не отричат електромобилите и хибридите, но смятат, че още не е дошло тяхното време. Те работят по технологията, имат партньорство с Toyota, а догодина ще покажат електромобил на батерии. Истинското разгръщане на тази технология, обаче, ще дойде само тогава, когато клиентите я пожелаят, когато тя стане евтина, лека, достъпна, когато зарядната мрежа се развие достатъчно. Защото към днешна дата, смята Джеф Гуитон, Президент и Изпълнителен директор на Mazda Motor Europe, електромобилът и хибридите не са решение на казуса със замърсяването на атмосферата с парникови газове. Дори напротив.

Това той и шефовете му в Япония са осъзнали още преди 10-ина години, когато започват разработването на принципно нов бензинов двигател с вътрешно горене. През тези години, през които VW са продавали лъжливия си софтуер за понижаване на СО2 емисиите, а не малка част от другите големи се бяха пуснали по течението, инженерите на Mazda са работили усилено, за да ми демонстрират миналата седмица своята гордост: Skyactive-X.

Да, Джеф не отрича, че техният ход изглежда като комарджийски блъф на фона на милиардите капиталовложения от конкурентите в електрификация, но той твърди, че още не е дошъл моментът, в който електромобилите са решението: те са скъпи, неефективни, купуват се само при наличие на държавна субсидия и т.н.

Източник: Vesti.bg

Решението на Mazda се нарича Spark-Controlled Compression Ignition, а аз ще го наричам SPCCI за по-кратко. SPCCI е поредното доказателство, че Mazda мисли различно. Преди години роторният двигател бе такова потвърждение, не толкова отдавна пък, когато всички тръгнаха да намаляват работния обем, Mazda го увеличи. А сега е още по-драстично, защото компанията твърди, че решението за ефективно намаляване на вредните газове се нарича SPCCI.

Вероятно вече сте чели за Skyactive-X, който е бензинов двигател, но работещ като дизелов, т.е. възпламенява горивото под високо налягане. Уловката е, че Mazda използва запалителна свещ, за да контролира този процес! Звучи странно, защото е, но и гениално, защото свещта неутрализира изключително много отрицателни ефекти, които има при т. нар. Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI).

Източник: Mazda Motor Europe

Уникалният метод SPCCI комбинира възпламеняването чрез свещ, характерно за бензиновия двигател с възпламеняването под висока компресия, характерно за дизеловия двигател.

По този начин се превъзмогват двата проблема, които до този момент правеха невъзможно възпламеняването на горивото под налягане в масов бензинов двигател: оптимизиране на работната зона, в която е възможно възпламеняването под налягане, и постигане на безпроблемно преминаване между възпламеняване под налягане и възпламеняване чрез свещ.

Два от ключовите фактора за успешната работа на SPCCI са, първо, възможността на двигателя да превключва между идеалното, стоичиометрично съотношение на сместа въздух-гориво от 14,7:1 към горене на смес с по-голямо съдържание на кислород; и на второ място, постоянното използване на запалителна свещ.

Когато двигателят е студен или работи на високи обороти, свещите запалват сместа по конвенционалния начин. Когато двигателят работи в оптимален режим, което е в 80% от времето, свещта работи по начин, че да катализира SPCCI.

BMW 530d Touring xDrive: Ефективна динамика (тест драйв)

Ford EcoSport: Как ще ги стигнем... румънците? (тест драйв)

Dacia Duster прави качествен нов скок (тест драйв)

Коктейл парти с Kia (джин) Stonic (тест драйв)

Как става това? Като се впръска малко количество гориво при хода на буталото надолу, се образува завихряне като в ураган. Основното количество гориво се впръсква при хода на буталото нагоре, налягането се увеличава и точно преди да бъде достигната критичната точка, в окото на урагана, там, където е спокойно, се възпламенява много малка искра. Тя катализира процеса на възпламеняване на горивото и кислорода под високо налягане. Това става мигновено и горивото изгаря по-ефективно.

Източник: Mazda Motor Europe

Нагледна демонстрация на цялата тази теория получавам в тестово муле под формата на Mazda3, в което е внедрен въпросният, принципно нов двигател. Никога досега в 19-годишната ми кариера не съм имал възможността да тествам прототип, а това, че Mazda дава възможност на журналисти (само двама от България) да го направят, говори допълнително за увереността на марката в това, което са направили.

Първо ми дават да карам 2,0-литровия Skyactive-G в нормална Mazda3. Минавам около 20-ина километра, след което сядам в тестовото муле. Единственото в него, което ще бъде пренесено в серийният модел, е двигателят, трансмисиите и седалките. А седалките са страхотни, нови, обгръщащи тялото по начин, по който се чувствам в моделите на BMW, но те са поне два пъти по-скъпи.

Източник: Vesti.bg

Воланът е стар, скоростният лост е облепен в изолирбанд, приборното табло е събирано от няколко модела, а от вентилационните отвори стърчат маркучи. Има само един таблет, който показва в какъв процес точно работи двигателят при конкретното натоварване. Разход не показва, инструкторите също не го знаят. На практика не се знае почти нищо като финална хомологация, защото тя все още е много далеч. Този двигател ще видим в новата Mazda3, а това ще стане в края на 2019 г.

И така, потеглям с новия двигател и разликата е мигновена. Тя проличава при самото потегляне с ръчната трансмисия, тъй като при ниските обороти двигателят работи като дизел – поема мощно и бързо. И не, няма да има турбо, защото то ще обезсмисли цялата философия на двигателя за намаляване на разхода и вредните емисии. Най-големият плюс на този мотор, който мога да изтъкна след около 50-ина километра, е изключителната му еластичност. На 5-та предавка може да се движи и с 40 км/м, без да има нужда да понижаваш. Най-странното е, че всички инженери в Mazda казват, че новият двигател е толкова добър, че дори при понижаване от 6-та на 5-та предавка и увеличаване на оборотите, разходът не се увеличава.

Карах и с автоматичната трансмисия, на с нея нещата бяха много по-мудни, защото тя бе с американски настройки, т.е. много дълги предавателни числа. Все още е 6-степенна, макар конкурентите (Honda например) да имат и 9-степенни, но ме увериха, че се работи по нови трансмисии.

Източник: Vesti.bg

Как се изразява това в цифри? Увеличение на въртящия момент с минимум 10% спрямо настоящия аналогичен двигател Skyactive-G, при опредеени обороти това увеличение достига 30%. По-важното е, че ефикасността се увеличава с 20-30% спрямо Skyactive-G. Нещо повече, Skyactive-X изравнява, дори подобрява горивната ефикасност на настоящия дизелов двигател Skyactive-D. Ако сравнението бъде направено с двигателя MZR от 2008 г., икономията на гориво е цели 35-40%.

Попитахме главния инженер на проекта дали не може да сподели някакви параметри, но той отговори, че са искали да дадат такава информация, но в този ден (21 февруари) са им се обадили и параметрите вече са били променени. Сигурно е, че концепцията може да се използва в различни конфигурации на работен обем и брой цилиндри, дори и те да са 3, но за момента се работи само по 2,0-литров вариант с 4 цилиндъра.

Серийно ще го видим през 2019 г. в новата Mazda3, а за убедеността ми, че Mazda ще успее, говори още един факт. През 2019 г. компанията ще покаже новото поколение дизелови двигатели! Слагам удивителна, защото днес дизеловото технология е персона нон грата в много държави и градове по света, но Mazda явно имат още козове в ръкава си.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Tesla Model S бие по продажби Серия 7 и S-Class

Президентът на Geely е най-големият акционер в Daimler

Нов прочит на традиционното семейно комби с Volvo V60

На Коледа стават чудеса. И после ги изплащаш две години, на равни вноски.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Пеевски: Дадохме урок по демокрация и любов към България</p>

Делян Пеевски: Дадохме урок по демокрация и любов към България

Свят Преди 7 часа

Цяла България видя колко сме позитивни, допълни лидерът на ДПС-НН

Туск: ЕК ще одобри помощ за изграждането на атомна електроцентрала в Полша

Туск: ЕК ще одобри помощ за изграждането на атомна електроцентрала в Полша

Свят Преди 8 часа

Премиерът заяви, че първият транш от средствата, 4,6 милиарда злоти, ще бъде отпуснат през декември

<p>Радев: Новият проектобюджет за 2026 година е на отложената измама</p>

Румен Радев: Новият проектобюджет за 2026 година е на отложената измама

България Преди 10 часа

Българите не вярват, че този бюджет ще се харчи в техен интерес, коментира Радев

<p>Зеленски отговори на Тръмп за изборите в Украйна</p>

Зеленски: Винаги съм готов за избори

Свят Преди 11 часа

Това изказване той направи пред „Месаджеро“

Каква е организацията на полицията за протестите срещу кабинета "Желязков"

Каква е организацията на полицията за протестите срещу кабинета "Желязков"

България Преди 11 часа

Предвидени са 19 контролно-пропускателни пункта, каза главен инспектор Иван Георгиев от СДВР

<p>&quot;Асен Василев - Вие сте криза&quot;: Контрапротести в подкрепа на кабинета &quot;Желязков&quot; (ОБЗОР)</p>

"Асен Василев - Вие сте криза": Контрапротести в подкрепа на кабинета "Желязков"

България Преди 11 часа

Те се провеждат в повече от 20 града в страната

<p>Тръмп:&nbsp;Русия &quot;има предимство&quot; и &quot;винаги го е имала&quot;</p>

Тръмп: Украйна загуби много територия и трябва да произведе избори

Свят Преди 11 часа

Американският президент отново разкритикува Зеленски, че не е прочел американския мирен план за Украйна

ЕС настоява: Русия трябва да понесе пълна отговорност за Украйна

ЕС настоява: Русия трябва да понесе пълна отговорност за Украйна

Свят Преди 12 часа

Така е справедливо за Украйна и украинците, заяви еврокомисарят по правосъдието

Забрана за употреба на социални мрежи влезе в сила в Австралия

Забрана за употреба на социални мрежи влезе в сила в Австралия

Свят Преди 12 часа

Десет от най-големите платформи получиха нареждане да блокират достъпа за деца, като в противен случай ще бъдат глобени с до 49,5 милиона австралийски долара

<p>Вовчанск: Вече не обсъждаме кой контролира града, а какво е останало от него</p>

Интензивните сражения във Вовчанск продължават

Свят Преди 12 часа

Въпреки продължаващите боеве, Трегубов заяви, че към момента няма индикации, че Русия подготвя по-мащабна офанзива по северната граница

Супер опасният GHB е открит в дома на Станимир Хасърджиев

Супер опасният GHB е открит в дома на Станимир Хасърджиев

България Преди 12 часа

Софийският районен съд остави в ареста здравния експерт, актьорът Росен Белов и бившия легионер Симеон Дряновски

Радикално ново лечение изчиства болестта при 64% от пациентите с нелечим рак

Радикално ново лечение изчиства болестта при 64% от пациентите с нелечим рак

Свят Преди 12 часа

Някои от ранните участници в изпитването все още са без рак три години по-късно

<p>Ангелов: Осигурени са средства за увеличение на заплатите на медицинските сестри</p>

Костадин Ангелов: Осигурени са средства за увеличение на заплатите на медицинските сестри

Свят Преди 13 часа

Той цитира данни от регистъра на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи, според който у нас работят близо 30 000 медицински сестри

<p>Номиниран за &quot;Грами&quot; музикант&nbsp;е убит от шофьор с над 100 ареста</p>

Номиниран за "Грами" музикант Родерик Маклеод е убит от шофьор с над 100 ареста

Свят Преди 13 часа

Смъртоносният инцидент е станал в Хопкинтън около 7:20 часа в събота, когато Шанън Годбо, отклонила се от своята лента, ударила няколко обекта, включително два телефонни стълба, преди да блъсне 70-годишния Родерик Маклеод, който вървял по банкета на пътя, съобщиха от полицията в Хопкинтън