П рез последните две седмици се развява новината за поскъпването с до 30% на данъка на старите автомобили. На този фон идва статистиката за регистрация на автомобили в България за първите девет месеца. Няма да учудим никого с констатацията, че българинът продължава да купува стари коли, както и че любовта му към немските возила никога няма да угасне.
Най-добре картината се обрисува от цифрите на КАТ. Те казват, че регистрираните превозни средства (ПС) за периода 01.01.2018 до 31.09.2018 са 247 054. От тях нови (до 6 месеца) са 38 274, докато стари (над 10 години) са 161 272 (сборът не прави общия брой регистрации, тъй като има и други категории).
Порочната практика в данъчното облагане на автомобилите
Положителното в тези цифри е фактът, че съотношението стари към нови е около 4 към 1. Положително, защото дълги години това съотношение беше 10 (и повече) към едно.
Любовта ръжда нe хваща. „Фолксваген” продължава да е на почит у нас (статистика)
В България има повече Ferrari-та отколкото Tesla
Най-много регистрирани автомобила през първите девет месеца на годината има на сметката на Volkswagen – 27 199 употребявани и 2315 нови. На второ място се нарежда Mercedes с 21 662 употребявани и 1083 нови превозни средства. Челната тройка допълва Opel (15 678 срещу 950). След това се нареждат Audi и BMW със съответно 14 044 и 13 771 стари, както и 875 и 661 нови возила.
Това не е изненада, българите винаги сме таели топли чувства към немските возила. Интересен е фактът, че България се намира на четвърто място в Европа по брой употребявани автомобили, напуснали пределите на Германия.
Най-добре сред останалите марки (т. нар. best of the rest) се представя Toyota с регистрирани 10 457 употребявани и 2448 нови автомобила. Единствената марка, регистрирала повече нови автомобили, е Dacia: 3279 нови срещу 1272 стари.
Любопитен е фактът, че за периода у нас са били регистрирани и 22 автомобила Ferrari – 6 нови и 16 употребявани.
Към края на септември 2018 г. в България е имало регистрирани 3 669 701 превозни средства, от които леките автомобила са 2 782 798. От тях на бензин се движат 1 259 352, а на дизел – 1 211 063. Електрическите са 574.
Прекратените регистрации на ПС до края на септември са 426 711.
България е държавата с най-стария автомобилен парк в Европейския съюз. По данни на ГД ”Национална полиция” средната възраст на автомобилния парк в страната към 31.12.2017 г. е 19 години. Леките автомобили до 5 г. са под 3,5%, а над 10 години са почти 90%.
Европейската Агенция за околна среда посочи България като една от държавите с най-мръсен въздух в Европа. Сред основните замърсители бе посочен и остарелия автомобилен парк.
Не искам да изпреварвам събитията, нито да пророкувам, но личното ми мнение е, че увеличаването на данъка на старите автомобили е само първата крачка (от много предстоящи в тази посока). Няма да мине много време, когато от Брюксел ще бъдем „натиснати“ за кардинални законодателни промени в посока за намаляване на емисиите парникови газове, отделяни от автомобилите. Това ще бъде отлагане максимално дълго от родните власти, но този момент все някога ще настъпи.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Volkswagen строи завод за 300 000 електромобила
„Животът е прекрасен” на борда на Peugeot 508 (тест драйв)
Чиновници искат да забранят ДВГ във Великобритания през 2032 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!