Н а 12 април 1961 г. Юрий Гагарин става първият човек, полетял в космоса на борда на „Восток 1”.
Това ни дава повод да разкажем за автомобилите на космонавта, но с уговорката, че ще ползваме само снимки с авторски права, което означава, че няма да може да ви покажем кадри с коли, собственост на Гагарин.
За колите на първия космонавт е писано много, още повече са слуховете и легендите. Казват, че преди знаменития полет Гагарин купил представителен ГАЗ-12, други пък твърдят, че на 15 април 1961 г. Брежнев подарил на майора луксозен небесносин кабриолет ЗИЛ-111...
Основната мистерия, която остава неразгадана и днес, е първата кола на първия космонавт. По-точно старши лейтенант Гагарин. Някои историци смятат, че малко преди полета Юрий Алексеевич закупува „седан с шест прозореца и дълга база“ ГАЗ-12.
Най-скъпата Lada Niva се обнови, вече има ABS и екологичен двигател
Когато комунисти и капиталисти искат да правят коли: връзката на Porsche и СССР
Но това е по-скоро легенда, тъй като преди паричната реформа от 1961 г. въпросната модификация на ГАЗ струва невъобразимите 40 000 рубли, а месечната заплата на Гагарин е била не повече от 1500. И защо човек, който няма шофьорска книжка, се нуждае от кола? Така че присъствието на луксозен седан в гаража на световната звезда остава непотвърдено. А и подготовката на бъдещия космонавт за полета му едва ли е оставило и минута свободно време, за да се мисли, че то е било отделено на покупката на автомобил.
Но се знае точно какво возило закарва Юрий Гагарин на 12 април 1961 г. до стартовата площадка на "Восток-1", това е синьо-бял автобус ЛАЗ-695Б "Лвов".
Именно този автобус е свързан с известната традиция, при която членовете на космическия отряд излизат от автобуса преди полета и се облекчават на предното дясно колело. През 1961 г. просто няма къде Гагарин да свърши тази полезна дейност, затова го прави на гумата. Тези след него, от суеверие, продължават с добрата поличба“ - оказва се, че не напразно автобусът е надеждно защитен от ръжда!
При приземяването си Гагарин е посрещнат от ЗИС-151 от най-близкото военно поделение.
Служебният автомобил на Гагарин не е ЗИЛ, е всъдеход ГАЗ-69, който тогава се използва от командирите на военни части и председатели на богатите колективни стопанства. При това трябва да се каже, че шофьор на Гагарин не е от гаража за специално предназначение на Кремъл, а от обикновен сержант, назначен от най-близката въздушна част...
Но в крайна сметка „отгоре” е спусната командата за нуждите на първия космонавт да бъде дадена черна ГАЗ-13 „Чайка“. Гордостта на съветската автомобилна индустрия: автоматична скоростна кутия, сервоуправление и вакуумен усилвател на спирачките, електрически прозорци и най-важното – V8 със 195 к.с.
Гагарин използва тази кола до края на живота си.
Още любопитни детайли по темата четете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!