„Дупката” в еволюционното развитие на човека е теория, подкрепяна от едни и оборвана от други. В еволюцията на конвенционалното задвижване в електрическо няма никакво съмнение: ДВГ, мек хибрид, хибрид, плъг-ин хибрид и електромобил. Не и според Nissan, не. Японците, като нация и ум, винаги са имали свой прочит на нещата. Така е и сега с иновативното решение, което Nissan е нарекъл e-POWER.
Логично би било да решите, че говорим за електрическа мощност, и бихте били абсолютно прави, но в действителност не точно. Защото Nissan твърди, че е открил липсващото звено – това, което стои между хибрида и електромобила. Това е въпросният e-POWER. Разказваме подробно, след като бяхме сред първите в България, които успяха да се запознаят с технологията. А тя е доста интересна.
Третото поколение на Qashqai е огромен скок спрямо предшественика – дизайнът му го отличава в тълпата, интериорът е модерен, просторен и качествен, който би засрамил някои от т. нар. премиум конкуренти. Какъв е проблемът тогава?
Преди година моделът бе лансиран с 1,3-литров мек хибрид, който няма достатъчно мощност, за да задоволи всички клиентски изисквания. Затова Nissan предлага e-POWER, макар и с година закъснение. И са толкова уверени в качествата му, че не предвиждат плъг-ин хибрид.
Нещо повече, Nissan вярва, че е открил липсващото звено между хибрида и електромобила. Технологията e-POWER е съставена от батерия с капацитет 2,3 kWh, 1,5-литров 3-цилиндров турбо двигател с променлива степен на сгъстяване, инвертор и електромотор с мощност 140 kW (системната мощност е 190 к.с. и 330 Нм). Бензиновият двигател генерира електричество, което се пренася чрез инвертора към батерията, електромотора или двете едновременно, в зависимост от ситуацията.
Това, което разграничава тази технология, е фактът, че само електромоторът задвижва предните колела (версия с 4х4 няма да има, но пък такава ще има в задаващия се X-Trail e-POWER).
Това е различно от паралелните хибриди, например Toyota Prius, тъй като при него (и подобните му) ДВГ-то задвижва колелата. Но защо тогава е това усложняване на системата, а не се тръгне към общоприетата формула на хибрида? Защото липсващото звено (e-POWER) превръща Qashqai в електромобил без контакт. Това, разбира се, е доста пресилено твърдение.
Nissan просто казват, че тяхната система предлага на клиентите усещането, че шофират е-кола (с мигновено разгръщане на мощността, реакции и характеристики, типични за EV), без да се налага да преглъщат унаследените слаби черти на хибридите по отношение на изживяването зад волана, резкият скок на оборотите на двигателя, свързаният с това шум и др. Но по-важното: без неудобството да включвате автомобила в контакта, за да зареждате батерията.
Сред основните предимства на системата e-POWER е фактът, че двигателят работи в оптималния си работен диапазон и най-добрата степен на сгъстяване, което води до понижаване на разхода на гориво и емисиите СО2 спрямо традиционен двигател с вътрешно горене.
Тук трябва да отбележим още една важно инженерно решение, а именно 3-цилиндровият турбо двигател с променлива степен на сгъстяване, използван за пръв път от Infiniti.
Степента на сгъстяване варира между 8:1 и 14:1. Това се постига чрез движението на актуатор, който променя дължината на хода на буталото спрямо нуждата от мощност.
Още подробности за иновативния Qashqai e-POWER четете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!