"Лада": Край на старите модели
Старите модели на "Лада" все още да честа гледка в страни като Куба   
Източник: ЕПА/БГНЕС
30

Русия скъса с дългогодишната си любов - класическата "Лада", колата, която навремето се издигаше на пиедестал, а днес символизира упадъка на местната автомобилна индустрия, за някои дори и на страната.

Производството на т.нар. "класичекски модели" "Лада" - онези, разработен на базата на "Фиат 124", обявен за автомобил на годината през 1966 г., беше окончателно прекратено с края на сглобяването на модела 2105.

"Класиките" - от модела 2101,

който у нас остана известен с първото си име - "Жигули", а в Русия е наричан "копейка", през по-мощните "Лада 1500", 1500S и 1600 (ВАЗ 2103, 21061 и 2106) се задържаха на пазара над четири десетилетия.

Краят на производството им е чувствителен момент. Макар че са демоде и обект на непрестанни подигравки в чужбина, голям брой руснаци продължават да ги считат за последната си връзка с ерата, в която изглеждаше, че СССР може да спечели Студената война.

"Говорим за национална привързаност. В продължение на години по съветско време "Лада" беше недостижима мечта за много хора.

Толкова трудно бе да се сдобиеш с такава... Хората чакаха ред с години", припомня Вячеслав Лисаков, депутат в руския парламент и шеф на съюза на автомобилистите "Свободен избор".

От конвейера в Толиати в края на миналата година започнаха да слизат първите представители на

новата линия евтини и модерни лади -

"Гранта", наследници на моделното семейство на "класиките".

За разлика от тях "Гранта" е с предно предаване и предлага сравнително приемливо ниво на комфорт. В базовото си изпълнение струва към 5500 евро.

Производството на "Лада" започва през 70-те години след лицензно споразумение с "Фиат".

Моделът, в началото само един - 2101, се превърна в хит из целия Източен блок, където притежанието на автомобил бе доказателство за висок социален статус.

Собствениците пък, свикнали с постоянния дефицит на какво ли не, както и с ниското качество на стоките, поправяха колите си собственоръчно и за кратко време се научиха да не търсят специализирана помощ.

Елементарното устройство правеше ладата незаменима,

тъй като тя успяваше да се движи дори в суровия сибирски студ.

Цели десетилетия тя остана основен избор за руснаците, тъй като бе сравнително евтина и издръжлива.

Обичам колата си, възкликва Николай Дашкевич, московски механик, който кара бяла "Лада 2105" на 25 години.

"Над половината части на двигателя са оригинални. А досега съм изминал над 1 млн. километра", казва той.

След разпада на СССР през 1991 г., ВАЗ (по-късно АвтоВАЗ) е изместен от чуждестранните гиганти. Редом до легендарните лади в днешно време могат да се забележат лъскави западни джипове, които в Русия от години са символ на разделението между бедни и богати.

Времената за местните производители са тежки, въпреки че френско-японския съюз

"Рено-Нисан" скоро поема контрола над компанията

Продажбите на "Лада" спадат, а АвтоВАЗ бе принудена да изтегли близо 100 хил. нови коли заради технически неизправности. В това число влизат 70 хил. "Лада Калина" - модел, който премиерът Владимир Путин рекламираше през 2010 г.

Редица експерти прогнозират, че Русия ще се превърне в най-големия европейски пазар за коли до края на десетилетието, тъй като приходите на домакинствата растат, а потреблението се покачва с добри темпове.

Очаква се продажбите на автомобили да нараснат с близо 6% през т.г. до 2,8 млн. коли и да достигнат 4 млн. до 2015 г..

"Рено", "Дженеръл моторс" и "Форд" са сред големите световни играчи, които вече започнаха да разширяват бизнеса си с руските си партньори.

Някои експерти обаче не са големи оптимисти за бъдещето на руските автомобилни марки. Според тях руските коли просто не могат да се съревновават с чуждите.

Други обаче твърдят, че голямата конкуренция ще бъде от полза за потребителите.

"Въпреки цялата критика, която днес можете да чуете, на руска земя се изгражда нова автоиндустрия. Индустрия, която произвежда "Форд", "Фолксваген", "Рено", "Хюндай" и др. от този калибър", настоява Александър Пикуленко, коментатор в "Ехото на Москва".

"Основното е, че потребителят ще може да купува добър продукт, който е надежден, безопасен и евтин, отбелязва той.

Част от руснаците обаче никак не са доволни

"Жигули" на времето бе истинска мечта. Ако имаш такава, получаваш уважение. Това сега липсва", казва Николай Пешков, бизнесмен от Ижевск.

Коментари 30
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

30 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Щастлива вест: Ивет Лалова роди момченце

Щастлива вест: Ивет Лалова роди момченце

Любопитно Преди 6 часа

Това съобщи самата тя в профила си във Фейсбук

Шеф Виктор Ангелов напусна Hell's Kitchen

Шеф Виктор Ангелов напусна Hell's Kitchen

Любопитно Преди 6 часа

Той сам свали куртката си след грандиозен провал на Сините и Червените

Регистрацията за изборите приключи

Регистрацията за изборите приключи

България Преди 10 часа

Общо 23 партии и 11 коалиции са подали в ЦИК заявление за регистрация

ЕК дава 1,5 млрд. евро финансова помощ на Украйна

ЕК дава 1,5 млрд. евро финансова помощ на Украйна

Свят Преди 10 часа

Първият транш от 4,5 млрд. евро беше предоставен на Украйна на 20 март

United Group B.V. продължава позитивната тенденция на растеж с рекордни резултати през 2023 година

United Group B.V. продължава позитивната тенденция на растеж с рекордни резултати през 2023 година

България Преди 10 часа

Консолидираните приходи на Групата за 2023 г. нарастват със 7% на годишна база, достигайки до 2 791 млн. евро

За първи път в Европа един от големите телекомуникационни оператори  демонстрира на живо непрекъсваеми 5G и роуминг услуги на границата с Гърция

За първи път в Европа един от големите телекомуникационни оператори демонстрира на живо непрекъсваеми 5G и роуминг услуги на границата с Гърция

Технологии Преди 11 часа

Това приложение на технологията ще допринесе значително в областта на транспорта на бързооборотни малотрайни стоки и храни

ЕП прие първите по рода си правила срещу насилието над жени

ЕП прие първите по рода си правила срещу насилието над жени

Свят Преди 11 часа

Новите правила имат за цел да предотвратят насилието, основано на пола, и да защитят жертвите

Хаити

Ситуацията в Хаити е "катастрофална“ и става все по-лоша е влошава

Свят Преди 11 часа

Три милиона деца в островната страна се нуждаят от хуманитарна помощ, но така и не могат да я получат

Димитър Стоянов: Да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта

Димитър Стоянов: Да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта

България Преди 12 часа

Димитър Стоянов: Аз не разбрах, че е служител на НАП

Асен Василев: Не познавам Марин и Стефан Димитрови

Асен Василев: Не познавам Марин и Стефан Димитрови

България Преди 12 часа

Василев: Тази изфабрикувана информация нека си я проверят всички разследващи органи

о

30% ръст на туристите у нас за зимния сезон

България Преди 12 часа

По данни на НСИ общият брой регистрации на туристи у нас е над 1,8 млн.

Румен Спецов: Истинските журналисти не се разхождат с пистолети в джоба

Румен Спецов: Истинските журналисти не се разхождат с пистолети в джоба

България Преди 12 часа

Румен Спецов: Не се интересувам кой и защо изкривява фактите

Обмислят обявяване на епидемия от коклюш у нас

Обмислят обявяване на епидемия от коклюш у нас

България Преди 13 часа

Ето кога се очаква това

Снимката е илюстративна

"Потъвах и само още няколко минути щяха да ме провалят": Невероятното спасяване на Чарлз Лайтълър от "Титаник"

Любопитно Преди 13 часа

Вдъхновяващата история на Чарлз Хърбърт Лайтълър четете в следващите редове

Европейски парламент

Европейският съюз с нови правила за повторна употреба и рециклиране на опаковките

Свят Преди 13 часа

Основната цел на регламента е противодействие на постоянното увеличаване на отпадъците

<p>&quot;Фито е уникален&quot;: Къде е наркобаронът, заснел музикален клип в затвора</p>

След 2 бягства от затвора: Къде е Фито, известният еквадорски наркобарон сега

Свят Преди 13 часа

Историята на известният еквадорски наркобарон четете в следващите редове