Колко е тежко положението с колите в Европа?
Източник: ЕПА/БГНЕС
2

Автомобилната индустрия в Европа се нуждае от спешни реформи.

Намаляващи продажби. Прекалено много заводи, които произвеждат прекалено много коли на прекалено висока цена. Нарастващи загуби на производителите. Спешна нужда от действия.

Това установих с моите колеги, когато заехме постовете си на членове на специалната работна група за автомобилостроенето в САЩ, създадена от президента Барак Обама, пише Стивън Ратнър* във в. "Файненшъл таймс". 

Такава е и действителността, с която се сблъскват европейските автомобилни компании днес - без специалната работна група или централна власт, за да прокара необходимите промени.

Засегнати от дълговата криза в еврозоната и рецесията в страните от Италия до Великобритания, продажбите на коли в ЕС са на път да намалеят за пета поредна година.

И въпреки все по-пронизителните викове за помощ на шефове от сектора не бе направено нищо, за да се спре кръвотечението.

Междувременно преструктурирането на американската автомобилна индустрия - по общо признание, подпомогнато от по-благоприятната икономическа конюнктура и възстановяващите се продажби - донесе печалби на всички автомобилостроители и вдигна заетостта.

Тази крещяща разлика в здравословното състояние на сектора е резултат не само от по-лошите икономически условия в Европа, но, може би по-важно, от карикатурните структурни проблеми на Стария континент.

Най-големият от тях - липсата на достатъчно силна централна власт - прави немислимо създаването на нещо, което дори бледо наподобява на специалната работна група на Обама.

При това положение, и при условие че безработицата е висока, всяка европейска страна е съсредоточила вниманието си върху защитата на работните места в сектора на своята територия.

Това ме засегна пряко, докато бях част от работната група на Обама, когато се опитвахме да помогнем на "Дженерал Мотърс" да ограничи загубите си в Европа, като затвори ненужните заводи.

Скоро се заредиха редовни посещения на посланици и представители на европейски правителства, умоляващи ни настойчиво да пощадим тяхната държава.

Други структурни проблеми създават също толкова големи предизвикателства, особено сковаността на трудовите пазари в "стара Европа", която не позволява на компаниите да намалят своите разходи, както направиха в САЩ, където регулациите са по-гъвкави.

Това бие ярко на очи в Италия, където Серджо Маркионе - главният изпълнителен директор на "Фиат" и "Крайслер" - влезе нееднократно в конфликт с политически лидери, докато се опитва да надмогне интересите на могъщите профсъюзи.

Едни от любимите статистически данни на Маркионе: през 2009 г. петте най-големи завода на "Фиат" в Европа са произвели 650 000 коли с 22 000 работници. През същата тази година един-единствен завод на компанията в Тихи, Полша, е произвел 600 000 коли с 6100 работници, всеки от които взима около една трета от възнаграждението на италианските си колеги.

В резултат заводите на "Фиат" в Италия работят на по-малко от 40% от своя производствен капацитет - далеч под равнището в останалата част от Европа.

Други автомобилни компании прехвърлиха своето производство в по-ефективни държави. Когато става въпрос за скованост на нормативната уредба, Италия може да е най-яркият, но съвсем не и единственият по рода си пример.

Когато "Пежо" се опита да затвори завод във Франция и да закрие 6500 работни места, президентът Франсоа Оланд каза просто, че планът "няма да бъде приет".

Автомобилостроенето във Великобритания обаче се представя добре в голяма степен благодарение на по-гъвкавата икономика. Заводите в страната работят на над 90% от капацитета си - на малко по-високо равнище дори и от САЩ.

Това е особено удивително за мен. През 1981 г. като млад журналист в лондонското бюро на вестник "Ню Йорк таймс" писах за два еднакви завода на "Форд" - единия в Германия, а другия - във Великобритания.

През тези ранни години от управлението на премиера Маргарет Тачър британският завод бе продуктивен едва наполовина спрямо германския (40 срещу 21 работни часа на автомобил). Оттогава Великобритания е извървяла дълъг път.

За да бъда ясен, европейските лидери едва ли не са наясно за бедственото положение, в което е изпаднала автомобилната индустрия, и се опитват да решат проблема.

Вместо обаче да изразходват милиарди евро за основно преструктуриране на сектора, правителствените програми са съсредоточени върху схеми от типа "пари за таратайки" и субсидиране на възнаграждения с цел да се запазят работни места.

Необходимо е Европа да се заеме с това неприятно задължение и да приеме реалността на една по-малка - и по-силна - автомобилна индустрия. Както стана в САЩ, пациентът може да бъде спасен само с ампутация.

Според американската консултантска фирма AlixPartners около 30 от 98-те автомобилни завода в Европа работят на под 70% от капацитета си, като повечето от тях са на производители от среден калибър като "Фиат" и "Опел".

И тъкмо обратното - производителите на луксозни марки като "Мерцедес" и БМВ избегнаха в значителна степен касапницата, защото търсенето в чужбина остава силно.

Излизащите скъпо заводи трябва да бъдат затворени, независимо къде са те, и е необходима да бъде разрешена по-голяма гъвкавост на останалите. Според някои изчисления съкращаването на един излишен работник в сектора в Европа може да струва, колкото и абсурдно да изглежда, до 200 000 евро.

Със затварянето на определени заводи ефективността на останалите ще се повиши, като ще ги направи по-печеливши и, нещо по-важно, ще намали прекомерното предлагане на коли, което доведе до огромно понижаване на цените и сви още повече печалбите.

Икономическият модел на САЩ не винаги е правилният за други страни, но в този случай Европа ще направи добре, ако проучи преструктурирането на автомобилния сектор в САЩ и възприеме неговите принципи. 

*Авторът бе водещ съветник за автомобилния сектор в правителството на президента на САЩ Барак Обама по време на икономическата криза през периода 2009-2010 година.

Коментари 2
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

2 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Черните куртки от Hell's Kitchen 6 победиха своите предшественици

Черните куртки от Hell's Kitchen 6 победиха своите предшественици

Любопитно Преди 4 часа

Чоткин получи романтична вечеря със своята любима Камелия

Хиляди блокираха ключово кръстовище в грузинската столица

Хиляди блокираха ключово кръстовище в грузинската столица

Свят Преди 4 часа

Демонстранти блокираха Площада на героите, през който преминава по-голямата част от трафика в града

<p>&quot;Ние сме гражданско общество и редът трябва да надделее&quot;</p>

Байдън: Редът трябва да възтържествува

Свят Преди 6 часа

Това заяви президентът по отношение на общонационалните протести в университетите за Газа

Турция прекратява търговските отношения с Израел

Турция прекратява търговските отношения с Израел

Свят Преди 7 часа

Миналия месец Турция ограничи износа за Израел заради войната в Газа

Сърбия избра ново правителство

Сърбия избра ново правителство

Свят Преди 8 часа

Премиер ще бъде Милош Вучевич, а вицепремиер ще бъде Александър Вулин

САЩ са „дълбоко обезпокоени“ от ситуацията в Грузия

САЩ са „дълбоко обезпокоени“ от ситуацията в Грузия

Свят Преди 8 часа

Съединените щати изразиха загриженост относно грузинския законопроект за "чуждестранно влияние"

Главчев: Очаква се България да се присъедини към ОИСР до края на 2025 година

Главчев: Очаква се България да се присъедини към ОИСР до края на 2025 година

България Преди 8 часа

Премиерът Главчев припомни, че България много отдавна е заявила желанието си за присъединяване към ОИСР

д

Как да ядем хляб и да отслабнем?

Любопитно Преди 8 часа

Дори диетолозите вече не препоръчват пълно премахване на хляба от вашата диета

Пърженото пиле, сервирано на "Титаник"

Пърженото пиле, сервирано на "Титаник"

Любопитно Преди 9 часа

На борда на кораба са били както най-богатият човек по онова време, Джон Джейкъб Астор, така и имигрантски семейства, всеки с мечта да започне нов живот

Жена загина заради буря в Северна Франция

Жена загина заради буря в Северна Франция

Свят Преди 9 часа

57-годишната жена загина днес при свлачище

Снимката е илюстративна

Поглед към древното минало: Реконструираха лицето на 75 000-годишна неандерталска жена

Любопитно Преди 10 часа

40-годишната неандерталска жена е починала в спяща позиция под огромен вертикален каменен знак

Лошо време в почти цяла България: Валежи, градушки и гръмотевици в петък

Лошо време в почти цяла България: Валежи, градушки и гръмотевици в петък

България Преди 10 часа

Жълт код за потенциално опасно време е обявен в почти цялата страна

.

Защо интернет се влюби в историята за късметлията, спечелил $1,3 млрд. от лотарията

Свят Преди 10 часа

„Как ще имам време да похарча всички тези пари? Колко дълго ще живея?“

Ето какви ще бъдат промените в движението на София за Великден

Ето какви ще бъдат промените в движението на София за Великден

България Преди 10 часа

Столична община въвежда временна организация на движението на пл. "Св. Александър Невски"

Полицията арестува младеж, хвърлил бомбички срещу синагога във Варшава

Полицията арестува младеж, хвърлил бомбички срещу синагога във Варшава

Свят Преди 11 часа

Посегателството срещу синагогата „Нозик“ беше извършено към 1 ч. в нощта срещу сряда, като са нанесени щети по фасадата на сградата

Арести на пропалестински демонстранти от Колумбийския университет в САЩ

Достигнаха точката на кипене: Сблъсъци между протестиращи и полиция в САЩ

Свят Преди 11 часа

Протестиращите срещу войната между Израел и Газа използваха лютив спрей, полицията отвърна с електрошок