Колко е тежко положението с колите в Европа?
Източник: ЕПА/БГНЕС

Автомобилната индустрия в Европа се нуждае от спешни реформи.

Намаляващи продажби. Прекалено много заводи, които произвеждат прекалено много коли на прекалено висока цена. Нарастващи загуби на производителите. Спешна нужда от действия.

Това установих с моите колеги, когато заехме постовете си на членове на специалната работна група за автомобилостроенето в САЩ, създадена от президента Барак Обама, пише Стивън Ратнър* във в. "Файненшъл таймс". 

Такава е и действителността, с която се сблъскват европейските автомобилни компании днес - без специалната работна група или централна власт, за да прокара необходимите промени.

Засегнати от дълговата криза в еврозоната и рецесията в страните от Италия до Великобритания, продажбите на коли в ЕС са на път да намалеят за пета поредна година.

И въпреки все по-пронизителните викове за помощ на шефове от сектора не бе направено нищо, за да се спре кръвотечението.

Междувременно преструктурирането на американската автомобилна индустрия - по общо признание, подпомогнато от по-благоприятната икономическа конюнктура и възстановяващите се продажби - донесе печалби на всички автомобилостроители и вдигна заетостта.

Тази крещяща разлика в здравословното състояние на сектора е резултат не само от по-лошите икономически условия в Европа, но, може би по-важно, от карикатурните структурни проблеми на Стария континент.

Най-големият от тях - липсата на достатъчно силна централна власт - прави немислимо създаването на нещо, което дори бледо наподобява на специалната работна група на Обама.

При това положение, и при условие че безработицата е висока, всяка европейска страна е съсредоточила вниманието си върху защитата на работните места в сектора на своята територия.

Това ме засегна пряко, докато бях част от работната група на Обама, когато се опитвахме да помогнем на "Дженерал Мотърс" да ограничи загубите си в Европа, като затвори ненужните заводи.

Скоро се заредиха редовни посещения на посланици и представители на европейски правителства, умоляващи ни настойчиво да пощадим тяхната държава.

Други структурни проблеми създават също толкова големи предизвикателства, особено сковаността на трудовите пазари в "стара Европа", която не позволява на компаниите да намалят своите разходи, както направиха в САЩ, където регулациите са по-гъвкави.

Това бие ярко на очи в Италия, където Серджо Маркионе - главният изпълнителен директор на "Фиат" и "Крайслер" - влезе нееднократно в конфликт с политически лидери, докато се опитва да надмогне интересите на могъщите профсъюзи.

Едни от любимите статистически данни на Маркионе: през 2009 г. петте най-големи завода на "Фиат" в Европа са произвели 650 000 коли с 22 000 работници. През същата тази година един-единствен завод на компанията в Тихи, Полша, е произвел 600 000 коли с 6100 работници, всеки от които взима около една трета от възнаграждението на италианските си колеги.

В резултат заводите на "Фиат" в Италия работят на по-малко от 40% от своя производствен капацитет - далеч под равнището в останалата част от Европа.

Други автомобилни компании прехвърлиха своето производство в по-ефективни държави. Когато става въпрос за скованост на нормативната уредба, Италия може да е най-яркият, но съвсем не и единственият по рода си пример.

Когато "Пежо" се опита да затвори завод във Франция и да закрие 6500 работни места, президентът Франсоа Оланд каза просто, че планът "няма да бъде приет".

Автомобилостроенето във Великобритания обаче се представя добре в голяма степен благодарение на по-гъвкавата икономика. Заводите в страната работят на над 90% от капацитета си - на малко по-високо равнище дори и от САЩ.

Това е особено удивително за мен. През 1981 г. като млад журналист в лондонското бюро на вестник "Ню Йорк таймс" писах за два еднакви завода на "Форд" - единия в Германия, а другия - във Великобритания.

През тези ранни години от управлението на премиера Маргарет Тачър британският завод бе продуктивен едва наполовина спрямо германския (40 срещу 21 работни часа на автомобил). Оттогава Великобритания е извървяла дълъг път.

За да бъда ясен, европейските лидери едва ли не са наясно за бедственото положение, в което е изпаднала автомобилната индустрия, и се опитват да решат проблема.

Вместо обаче да изразходват милиарди евро за основно преструктуриране на сектора, правителствените програми са съсредоточени върху схеми от типа "пари за таратайки" и субсидиране на възнаграждения с цел да се запазят работни места.

Необходимо е Европа да се заеме с това неприятно задължение и да приеме реалността на една по-малка - и по-силна - автомобилна индустрия. Както стана в САЩ, пациентът може да бъде спасен само с ампутация.

Според американската консултантска фирма AlixPartners около 30 от 98-те автомобилни завода в Европа работят на под 70% от капацитета си, като повечето от тях са на производители от среден калибър като "Фиат" и "Опел".

И тъкмо обратното - производителите на луксозни марки като "Мерцедес" и БМВ избегнаха в значителна степен касапницата, защото търсенето в чужбина остава силно.

Излизащите скъпо заводи трябва да бъдат затворени, независимо къде са те, и е необходима да бъде разрешена по-голяма гъвкавост на останалите. Според някои изчисления съкращаването на един излишен работник в сектора в Европа може да струва, колкото и абсурдно да изглежда, до 200 000 евро.

Със затварянето на определени заводи ефективността на останалите ще се повиши, като ще ги направи по-печеливши и, нещо по-важно, ще намали прекомерното предлагане на коли, което доведе до огромно понижаване на цените и сви още повече печалбите.

Икономическият модел на САЩ не винаги е правилният за други страни, но в този случай Европа ще направи добре, ако проучи преструктурирането на автомобилния сектор в САЩ и възприеме неговите принципи. 

*Авторът бе водещ съветник за автомобилния сектор в правителството на президента на САЩ Барак Обама по време на икономическата криза през периода 2009-2010 година.

- Скъпа, твоето "няма какво да облека!" вече няма къде да го прибираме.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Вашингтон засили санкциите срещу руската финансова система

Вашингтон засили санкциите срещу руската финансова система

Свят Преди 46 минути

Това означава, че руските банки няма да имат достъп до американската платежна система за големи трансакции, свързани с енергетиката

На кого отдава почит църквата днес

На кого отдава почит църквата днес

Любопитно Преди 1 час

Основателят на общежителното монашество в Западна Европа се родил в около 480 г. в град Нурсия (сега Норча), Италия

Ядрените преговори в Пекин: Какво следва за Иран

Ядрените преговори в Пекин: Какво следва за Иран

Свят Преди 1 час

Иранският президент заяви, че няма да преговаря със САЩ, докато е "заплашван"

Куриозен случай на летището - откриха жива костенурка в панталона на мъж

Куриозен случай на летището - откриха жива костенурка в панталона на мъж

Свят Преди 1 час

Костенурката била конфискувана и не е ясно дали е била домашен любимец на мъжа или защо я е носил в панталона си

Задушава ли Тръмп икономиката на САЩ?

Задушава ли Тръмп икономиката на САЩ?

Свят Преди 2 часа

По време на предизборната кампания Доналд Тръмп обещаваше, че ще доведе до бум американската икономика

istock

На колко дни платен отпуск имаме право, ако работим на 4 часа?

България Преди 2 часа

Как се изчислява трудовият стаж при непълно работно време

Владимир Путин

14 март: Владимир Путин, граф Цепелин и Айнщайн

Любопитно Преди 2 часа

Вижте какво се е случило на тази дата в историята

OpenAI поиска САЩ да забранят китайски конкурент

OpenAI поиска САЩ да забранят китайски конкурент

Технологии Преди 2 часа

Компанията предлага и алгоритмите да имат достъп до платено съдържание

Ресорната комисия прие на второ четене бюджета

Ресорната комисия прие на второ четене бюджета

България Преди 9 часа

Близо 38 000 поправки в закона, подготвени от "Възраждане", отпаднаха

Зеленски: Путин се подготвя да откаже на Тръмп

Зеленски: Путин се подготвя да откаже на Тръмп

Свят Преди 10 часа

Зеленски: Поредната руска манипулация

Мицкоски с нов ултиматум към България

Мицкоски с нов ултиматум към България

Свят Преди 10 часа

Мицкоски: Нямам намерение да целувам химикалки, да се усмихвам, докато ме обиждат, унижават и омаловажават

Тръмп: Ако Путин не се съгласи, това ще бъде много разочароващ момент за света

Тръмп: Ако Путин не се съгласи, това ще бъде много разочароващ момент за света

Свят Преди 10 часа

Тръмп заяви пред Рюте, че САЩ ще анексират на Гренландия

Полицията издирва жена от Бургас

Полицията издирва жена от Бургас

България Преди 11 часа

Тя е изчезнала на 10 март

Запечатаха офиса на асистент на български евродепутати

Запечатаха офиса на асистент на български евродепутати

Свят Преди 11 часа

Днес полицията обискира 21 адреса в Брюксел, Фландрия, Валония и Португалия

Русия въведе нови санкции срещу Европейския съюз

Русия въведе нови санкции срещу Европейския съюз

Свят Преди 11 часа

Списъкът включва и представители на европейски структури и държавни органи

ЦИК обяви имената на новите депутати

ЦИК обяви имената на новите депутати

България Преди 12 часа

Ето какво ще е разпределението на силите в парламента