"Топ Гиър" представя: Колата за сигурност във Ф1
Да, Стиг зад волана...   
Източник: Топ Гиър

Ранно утро в Южна Италия. Тестовата писта "Нардо" се е сгушила между прошарените маслинови горички и жилестите стари лозя. Тиха пасторална картинка. Внезапно притаената прохлада е разцепена от едно сребристо торпедо - свирепо тунингован "Мерцедес SL", който се носи с максимална скорост по правата към нас.

V8 двигателят реве на максимални обороти и звукът рикошира с тътен в преградните стени. SL профучава край нас, намалява рязко за първия ляв завой, изръмжава недоволно за миг и изчезва зад възвишението. Отново се възцарява тишина.

През тези десетина секунди едно нещо става напълно ясно. Ако някой си мисли, че колата за сигурност във Ф1 е деликатно и безрадостно автомобилче, трябва да отиде на лекар.

Зад волана е германският състезател Бернд Майлендер, главен пилот на возилото от 2001 г. Той отговаря и за подготовката на SL преди всеки старт.

А, и между другото е наистина бърз зад волана.

Шейкдаунът приключва и Бернд се връща в бокса. Питам го защо кара така дяволски бързо. "Ами, това е темпото в състезанието. Ако ме извикат и трябва да поведа колоната, ще карам с точно такава скорост", обяснява той.

Да де, ама това е на ръба на възможностите на колата.

"Горе-долу. Трябва да я карам на 98 процента от нейния потенциал. Най-малко! Когато водя колоната, правя обиколки, които са с не повече от 0,1 сек по-бавни от максималното постижимо с този автомобил", добавя германецът.

Така че имайте това предвид, когато си седите удобно пред телевизорите и видите колата за сигурност. Струва ви се, че тя върви едва-едва, а болидите се въртят нетърпеливо зад нея, но не е така.

Пред колоната хер Майлендер изцежда двигателя до последната капка мощност и се движи значително по-бързо, отколкото е по силите на нас, обикновените простосмъртни.

А SL не е бавна кола. Всъщност това е състезателно чудовище с 525 к.с. и задно задвижване.

И все пак, нужно ли е в действителност да се кара толкова бързо?

"Всичко се свежда до топлина и студ. Болидите трябва да карат бързо, за да запазят гумите си топли. Без топлина ще изгубят сцепление, а в същото време скоростта осигурява достатъчен приход на въздух за охлаждане на двигателя. Иначе ще гръмне. Ако не мога да поддържам висока скорост, зад мен ще се натрупат доста повредени болиди", скицира положението Бернд.

Това, подчертавам аз, определено ще бъде лоша новина. После не се стърпявам и го подкачам какво ще се случи, ако забие колата за сигурност в някоя мантинела или излезе извън пистата, докато уж поддържа реда по трасето.

"Това е въпрос на баланс. Ако катастрофирам, ще развеят червени флагове и състезанието ще бъде спряно. А това няма да е хубаво. Ако се случи нещо подобно, просто повече няма да ме видите, повярвайте ми. Но моята работа е да карам на ръба, а с този автомобил е приятно да се кара бързо", усмихва се Бернд и потупва SL собственически.

Този "Мерцедес" е базиран на SL63 AMG, но е още по-доработен и представлява мутант между състезателна и спортна кола. Има състезателни спирачки, окачването е твърдо като камък, подобрени са също охлаждането и гумите, а каросерията е от карбон, за да се спести тегло.

Това е брутален и жесток автомобил. Когато седнеш зад волана, чуваш свистенето на всичките допълнителни вентилатори и помпи зад главата си, а грохотът на 6,2-литровия V8 е такъв, че може да ти потече кръв от ушите.

В същото време този SL е като парад на технологиите. По таблото му има какви ли не екрани и монитори за телеметрия и данни.

Всъщност Майлендер има достъп до информацията към екипите в боксовете. И може да говори направо с директора на състезанието Чарли Уайтинг, за да му докладва за условията на пистата, нивата на сцепление и евентуалните опасности.

Бернд се отдръпва. Стиг се появява сякаш от нищото и просто се плъзга по земята като призрак. Около него се долавя неочаквана, но твърде специфична миризма на горящ карбон.

Стиг спира на десетина метра пред колата за сигурност и накланя въпросително глава към резкия профил на SL. Той явно печели одобрението му, защото Стиг посяга към вратата на шофьора и грабва ключовете от Майлендер.

След това потегля сред облак дим от гуми и се стрелва по "Нардо", като сякаш кара с повече от 98 процента от потенциала на колата.

Когато минава край нас за трети път, бурканите на тавана светят като луди, явно в израз на съчувствие към спирачките и гумите. SL преваля хълма, но се е превърнал в замъглена сянка от мигащи жълти и зелени светлини, в звукова метална ракета с един бял шлем вместо насочващо устройство.

Майлендер поглежда часовника си и повдига учудено вежди. Стиг, както винаги, е подкарал здраво. Четири обиколки по-късно, точно когато пичовете от "Мерцедес" започват да се притесняват, че SL вече няма гориво, Стиг спира мазно до нас.

Двигателят пука, а спирачките направо горят. Стиг излиза и се отправя към Средиземно море без дори да затвори вратата.

Моментът изглежда подходящ да попитам Бернд за най-странното нещо, което му се е случвало по време на старт от Ф1.

"Излязох на трасето на пистата "Нюрбургринг" през 2007 г. По радиото ми се обади Чарли Уайтинг и каза: "Маркус Винкелхок със Spyker води колоната. Точно зад теб е."

Трябваше да се обърна, за да се уверя, че не се шегува, усмихва се Бернд.

"Но най-странното състезание беше на "Фуджи" през 2007 г. Това бе най-мокрият старт, който съм виждал през живота си и водих колоната цели 24 обиколки. По пистата имаше толкова много вода, че нищо не виждах, а колата се носеше на аквапланинг почти непрекъснато. Беше страшничко, но ми хареса."

Това е най-поразителното нещо в Бернд. Той е истински състезател и изпитва огромно удоволствие да кара бързо. Да кара добре. Питам го дали се смята за част от персонала или за един от пилотите.

Той се замисля за секунда и се усмихва: "Знам каква ми е работата, а тя е да карам на ръба. Това го правят пилотите. Чудесно е да си на пистата, но най-добро е онова състезание, в което аз въобще не излизам на нея."

Семейство пътува с кола. Синът пита: -Тате, кой ти е казвал на къде да завиваш, кога да сменяш скоростите и как да си слагаш колана…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Столична община: Въвличането на прокуратурата е напълно излишно

Столична община: Въвличането на прокуратурата е напълно излишно

България Преди 11 минути

Хекимян съобщи на брифинг, че ще подаде сигнал до прокуратурата

Десетки загинали и ранени в нощен клуб в Санто Доминго

Десетки загинали и ранени в нощен клуб в Санто Доминго

Свят Преди 53 минути

Причината за рухването на покрива засега не е известна

Малко дете оцеля след падане от петия етаж във Виена

Малко дете оцеля след падане от петия етаж във Виена

Свят Преди 3 часа

Детето е паднало върху дървена маса

Зеленски: Украйна плени китайци, биещи се за Русия

Зеленски: Украйна плени китайци, биещи се за Русия

Свят Преди 4 часа

Зеленски: Разполагаме с документите на тези пленници

Сарафов с писмо за депутатските имунитети

Сарафов с писмо за депутатските имунитети

България Преди 4 часа

Сарафов очаква Народното събрание да предостави на прокуратурата информация за предприетите действия

Титаник

Нови подробности за последните часове на „Титаник“

Свят Преди 4 часа

Човешката трагедия на Титаник все още е много видима. Личните вещи на пасажерите на кораба са разпръснати по морското дъно

Младеж без книжка прави дрифтове в София

Младеж без книжка прави дрифтове в София

България Преди 4 часа

Мъжът се е явил в полицията, където е установено, че именно той е извършителят

"Спаси София": Системата за трафика е "пробита"

"Спаси София": Системата за трафика е "пробита"

България Преди 4 часа

Бонев: Тя може да бъде използвана за рекет, проследяване и запис

„Хвърлен на лъвовете“: Венецуелец без присъда, затворен в Ел Салвадор

„Хвърлен на лъвовете“: Венецуелец без присъда, затворен в Ел Салвадор

Свят Преди 4 часа

Белият дом твърди, че той е член на престъпна банда, но не представя доказателства в подкрепа на обвиненията

Какво решиха министрите за войната по пътищата

Какво решиха министрите за войната по пътищата

България Преди 4 часа

Желязков отбеляза, че от кабинета са наясно с тежките наследени проблеми

Новата ера в трудовите отношения – електронна трудова книжка от 1 юни

Новата ера в трудовите отношения – електронна трудова книжка от 1 юни

България Преди 4 часа

Какво трябва да знаят работниците за нея

д

Желязков на среща за парите на държавата: Приходните агенции имат гърба на държавата

България Преди 5 часа

"На фронта сте на очакванията за високи приходи. Планът за тази година е изключително амбициозен", изтъкна министър-председателят

Вашингтон се тревожи, че Тръмп може да защити Зукърбърг

Вашингтон се тревожи, че Тръмп може да защити Зукърбърг

Свят Преди 5 часа

Разрастващото се сътрудничество между Тръмп и главния изпълнителен директор на Meta буди тревога

ГЕРБ-СДС подават сигнал до прокуратурата за нередности в завода за отпадъци на София

ГЕРБ-СДС подават сигнал до прокуратурата за нередности в завода за отпадъци на София

България Преди 6 часа

"Столичният боклук, за който всички плащаме, се разнася из завода и нерегламентирано се трупа на сметището", твърди Антон Хекимян

Използвано ли е звуково оръжие на протеста в Белград - 600 000 подписаха петиция за разследване

Използвано ли е звуково оръжие на протеста в Белград - 600 000 подписаха петиция за разследване

Свят Преди 6 часа

Петицията, подадена от политическото движение KreniPromeni, настоява за независимо разследване на използването на акустично оръжие от сръбската полиция по време на протест в Белград