Кой всъщност е първият електрически автомобил
Източник: netinfo
0

Е лектрическите автомобили са бъдещето на индустрията и то вече се случва. И макар тези коли да изглеждат нещо ново, то всъщност те далеч не са новаторска идея. Тяхната трудна история датира почти от самото начало на автомобилите, като в тяхната зора е имало доста по-голям избор от такива модели.

Автомобилът на Бенц, от който започна всичко

За разлика от първия автомобил, който е ясен кой е, то коя е първата електрическа кола е малко по-сложен въпрос. Отговорът му зависи от данните и мнението на различни историци и записки.

Tesla Model 3: отличен за задвижването, слаб за качество

Една от най-ранните дати е чак 1828 г., но тя не е призната от мнозина. През тази година унгарецът Аниос Йелик разработва малък електрически мотор и успява с него да задвижи кола, но тя е играчка. През 1832 г. шотландецът Робърт Андерсън пък създава електрическа каруца. Две години по-късно американецът Томас Дейвънпорт създава електрическия локомотив, което пренасочва изобретателите в тази посока и нерелсовите електрически превозни средства остават на заден план.

Втори дубъл

Макар електрическите коли да остават в сянка, работата по електрическото задвижване не спира. Развитието на такива локомотиви продължава, а междувременно изобретатели търсят нови по-добри мотори и захранвания. През 1859 г. французинът Гастон Планте създава акумулатора, а негов колега подобрява дизайна и го прави по-мощен, сигурен и лесен за производство. 

Причината колите да са с педали и волан е този Cadillac

През тези години има интерес от страна на изобретателите към електрическите велосипеди и триколки, но нито една от тях не влиза в серийно производство. След известна пауза, едва през 1884 г. се появява и смятаният от мнозина за първи електрически автомобил. Той е дело на на британеца Томас Паркър - същият човек, който преди това електрифицира лондонското метро. Според него електричеството може да е доста по-ефикасен начин за задвижването на превозни средства спрямо другите горива.

Електрическа триколка Riker от 1896 г.
Електрическа триколка Riker от 1896 г. Източник: Flickr (CC) / Joe Ross

Три години по-късно американецът Уилям Морисън взима каруца и ѝ слага разработен от него електрически мотор. Използва я и за експериментиране с различни батерии и акумулатори. Започва да я продава с името Morrison Electric, но без особен успех.

Нов „убиец на Teslа“: сега нещата са сериозни

През 1890 г. пуска на пазара подобрен модел с повече батерии и подобрена кормилна уредба и шест места. Батериите са 24 и се зареждат за 10 часа, а моторът развива около 4 к.с. Електрическата кола на Морисън може да измине около 160 км. с едно зареждане. Максималната скорост на колата е била около 16 км/ч.

Златната ера

Едновременното развитие на електрическите автомобили в САЩ и Европа ги прави доста атрактивни за известен период от време. Появяват се множество компании, които предлагат електрически коли. През 1897 г. тръгват първите 12 електрически таксита в Ню Йорк. Две години по-късно броят им вече е над 100. През 1900 г. една трета от колите по пътищата в САЩ са електрически.

Автомобилите стават все по-скъпи. Причината – еколозите!

Исторически данни на Sulzberger показват, че през 1900 г. в Ню Йорк, Чикаго и Бостън е имало 2370 автомобила. От тях 800 са били изцяло електрически. 1170 са използвали парни двигатели, а само 400 - бензин. Интересът е голям, като дори се организират и състезания за такива коли.

National Model E Touring от 1902 г.
National Model E Touring от 1902 г. Източник: Flickr (CC) / Gone-Walkabout

Първоначалните реакции на хората към електрическите автомобили са сходни като днешните - тихи, екологично чисти и макар не чак толкова ефикасни, могат да се използват редовно. Особено подходящи са за кратки пътувания и се оказват по-надежни от бензиновите коли по това време, които се оказват по-чупливи.

Дотук добре, но...

Възходът на електрическите автомобили започва да се забавя след 1910 г. По това време вече другите компании са поизгладили повечето проблеми на колите с двигатели с вътрешно горене. Техният прогрес е много по-бърз и видим. Модели като Ford Model T пък правят именно тези коли много по-достъпни и лесни за производство. Ниската им цена също е много по-привлекателна.

Автомобилът на Форд, който промени всичко

Междувременно напредъкът при електрическите коли е твърде малък. Пробегът им остава сравнително малък, но хората вече искат да пътуват на по-дълги разстояние. На никой не му се чака с часове, когато може просто набързо да зареди бензин и да продължи. Освен това скоростта на движение на електрическите коли остава твърде ниска.

Производителите бързо усещат това и превръщат тези предимства на бензиновите си коли в основен щрих в рекламните си послания. Шумът от двигателите пък става символ на атрактивност и мощ.

Detroit Electric 60/98S от 1916 г. - мотото на колата е "Бъдещето е електрическо".
Detroit Electric 60/98S от 1916 г. - мотото на колата е "Бъдещето е електрическо". Източник: Flickr (CC) / F.D. Richards

Така интересът към електрическите коли рязко намалява. Не помага и Първата световна война, която пренасочва производството. А през 20-те години на 20-ти век техният пазар е практически несъществуващ.

Peugeot започва повсеместна електрификация с този страхотен хибрид

Интересът към електрическите коли след това се възражда в САЩ едва през 60-те и 70-те години заради недостига на горива по това време, както и първите признаци, че двигателите с вътрешно горене не се отразяват особено добре на околната среда и са нужни алтернативи.

Lohner-Porsche Mixte-Wagen от 1900 г. - първият хибриден автомобил на Фердинанд Порше
Lohner-Porsche Mixte-Wagen от 1900 г. - първият хибриден автомобил на Фердинанд Порше Източник: Flickr (CC) / Georg Sander

И една любопитна подробност: Toyota Prius може да е смятана за първият модерен хибрид, но тя далеч не е първият подобен автомобил. Всъщност тази чест се пада на Lohner-Porsche Mixte. Това е кола, която Фердинанд Порше разработва през 1900 г. и използва същата концепция - електрически мотор и бензинов работят заедно, за да задвижват автомобила.

Може би откриха спасение за двигателя с вътрешно горене

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

- Мамо, кои ядат черен хайвер? - Тези, които ни пращат за зелен!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Пребиха бившия премиер на Грузия

Пребиха бившия премиер на Грузия

Свят Преди 5 минути

Гахария е получил травми по лицето и главата по време на нападението

Масово натравяне и много умрели в Истанбул след консумация на алкохол

Масово натравяне и много умрели в Истанбул след консумация на алкохол

Свят Преди 19 минути

Най-често фалшифицираният продукт е ракията

В НС е постъпил указът на президента с предложение Желязков да бъде избран за премиер

В НС е постъпил указът на президента с предложение Желязков да бъде избран за премиер

България Преди 1 час

По-рано Желязков получи и веднага върна на държавния глава изпълнен мандата за съставяне на правителство

Всичко за RedNote– китайската платформа, привлякла "американските TikTok бежанци"

Всичко за RedNote– китайската платформа, привлякла "американските TikTok бежанци"

Свят Преди 1 час

За два дни към платформата са се присъединили над 700 000 нови потребители

<p>Масов бой в столичен квартал, има арестувани</p>

Масов бой в столичния квартал "Христо Ботев", има арестувани

България Преди 1 час

Малко след сблъсъците е подаден сигнал и за катастрофа в района

<p>Обявиха предепидемична обстановка в още една област у нас</p>

Обявиха предепидемична обстановка във Видин

България Преди 1 час

Заболеваемостта там през изминалата седмица е достигнала 198 на 10 000 души население

Асовете на магията идват в София за  „МАГИНАРИУМ“

Асовете на магията идват в София за „МАГИНАРИУМ“

Любопитно Преди 1 час

Магическото шоу ще се проведе на 19 и 20 март в Зала 1 на НДК и ще събере едни от най-добрите илюзионисти от България и света

Нарасна броят на жертвите от пожарите в Лос Анджелис

Нарасна броят на жертвите от пожарите в Лос Анджелис

Свят Преди 1 час

Жителите на Лос Анджелис са предупредени за влошаване на качеството на въздуха

"Беше привилегията на живота ми": Байдън се прощава с Америка

"Беше привилегията на живота ми": Байдън се прощава с Америка

Свят Преди 2 часа

Байдън ще произнесе прощално слово от Овалния кабинет тази вечер

Николас Мадуро

Пуерто Рико моли Тръмп да го защити от Мадуро

Свят Преди 2 часа

Коментарите на Мадуро бяха „открита заплаха за Съединените щати и нашата национална сигурност“, казва губернаторът на Пуерто Рико

<p>Кой е Мирослав Боршош?</p>

Кой е Мирослав Боршош, кандидатът за министър на туризма в проектокабинета на ГЕРБ-СДС

България Преди 2 часа

Той е носител на Наградата на Столична община за ярки постижения в областта на културата

Здравното министерство забрани износа на определени лекарства

Здравното министерство забрани износа на определени лекарства

България Преди 2 часа

Д-р Галя Кондева издаде нова заповед

Джон Хам ще получи наградата „Бухнал пудинг“ за Мъж на годината

Джон Хам ще получи наградата „Бухнал пудинг“ за Мъж на годината

Любопитно Преди 2 часа

Наградите се връчват на хора, които имат траен и впечатляващ принос към света на развлеченията.

Петър Дилов

Петър Дилов: Ето кой е най-непознатият министър в проектокабинета "Желязков" (Биография)

България Преди 2 часа

40 годишният икономист работи в Българската народна банка от 2011 г.

<p>Кой е Жечо Станков?</p>

Кой е Жечо Станков, кандидатът за министър на енергетиката в проектокабинета на ГЕРБ-СДС

България Преди 2 часа

Той е магистър по икономика от университет Regensburg, Германия