„Тройката“ е истинско бижу. На магистрала, в завой, със семейството в колата или оставен сам да се забавлявам, BMW Серия 3 e като аналгин: до болка тривиален, но сигурен начин да върнеш доброто си настроение. В този конкретен случай има още нещо, което идва като допълнение към часовникарски настроения автомобил. Това е двуликото му лице.
Едното е на автомобил, който може да залепи усмивката върху лицето ти. Това се случва, когато започнеш да копаеш асфалта с тези 420 Нм още от 1350 об./мин. Другото се появява в града, където, без да се стремиш да си пръв на следващия светофар, спокойно можеш да постигнеш разход от около 2,0 л/100 км. И това в продължение на 40 километра (заводски параметри), но в моя случай около 30. Предоволно за града. Разходът дори може и да е 0 л/100 км, тогава пробегът спада съществено. Само на ток може да се движите с до 120 км/ч, но това буквално изяжда заряда на батерията.
ВИЖТЕ BMW 330E ПРЕЗ ОБЕКТИВА НА ХРИСТО ПЕТРОВ
Вярно, че това звучи малко нереално, но на баварците не може да им се отрече факта, че правят най-ефективните двигатели.
Двуликият Янус е римски бог с две лица. По време на война неговият храм е отворен, за да посрещне войниците, които се връщат от бойното поле, а по време на мир вратите му са заключени. Ако приемем, че в момента се води война между бензина/дизела и електричеството, то би могло да се каже, че Янус бди над прехода, към който се е запътила автомобилната индустрия. Крачката в този конкретен случай е малка, но в унисон с политически коректното говорене, което е обладало в пълна степен и автомобилния свят.
Историята на успеха продължава: Opel Mokka X (тест-драйв)
И докато ние се готвим да преминем през поредните избори, които едва ли ще донесат нещо добро (надежда вече не остана), то BMW e направил своя избор и прави една междинна крачка в посока електрификация, която обаче не отнема и грам от чара и забавлението, което Серия 3 дава на пътя. Напротив, добавя нещо, което само разкрасява образа на този автомобил: въпросните 40 км на ток.
Това се дължи на електромотора, захранван от литиево-йонна батерия с капацитет 7,6 кВтч. Батерията може да бъде зареждана от всеки домакински контакт и е разположена много компактно и безопасно под багажника. Мощната управляваща електроника съчетава в една интегрирана система инвертора с течностно охлаждане за задвижването на електромотора, захранването на бордната мрежа с енергия от високоволтовата батерия, както и централното управление на специфичните за хибрида функции. Електромоторът е с мощност 65 кВт/88 к.с. и максимален въртящ момент от 250 Нм.
Бензиновият двигател е 2,0-литров, 4-цилиндров със 184 к.с. и максимален въртящ момент от 290 Нм. Така стигаме до системна мощност от 252 к.с. и максимален въртящ момент от 420 Нм. Това е достатъчно за ускорение до 100 км/ч от 6,1 сек, а средният разход (заводски данни) на гориво в града е от 2,1 до 1,9 л/ 100 км.
Последните данни са наистина постижими в градско шофиране. Аз ги постигнах. Извън града нещата се променят. Зарядът на батерията е изчерпан, ако не е - скоро ще се случи. Но поне може да си оставите малко, за да видите истинското ускорение на този модел. Вярно, малко па-бавно се случва от при 330i, но причината е в доста по-високото тегло на plug-in хибрида. Аз извън града не съм го жалил, напротив, натисках яко, за да видя какъв най-висок разход ще покаже колата. Видях и отново се убедих, че баварците са царете на ефикасността: 7,6 л/100 км е повече от отличен показател.
При наличие на специална станция, зареждането на батерията отнема около 2 часа. При използване на стандартната домашен контакт с напрежение 220-230 волта времето е около 3,5 часа.
Renault Talisman Tce 200 мачка магистралата като дизелов круизер (тест-драйв)
Отрицателният ефект от монтирането на батариите под пода на багажника, освен теглото от над 1700 кг, е намаляване на товарния обем с цели 110 л до 370 литра. На семейна почивка това може да се окаже проблем. С моята жена: със сигурност.
Серия 3, преминала през 2015-а през задължителния фейслифт, си остава класика по отношение на пропорциите: дълго торпедо и компактна задница, естетическа наслада за очите. Детайлите са тези, които придават това хищно и същевременно модерно излъчване на „тройката“. Това, комбинирано с оптичния М-пакет превръщат 330е в магнит за очите. Визуалната разлика на 330е с неговите конвенционални събратя се открива в левия преден калник, където е капачето за ел. входа за зареждане на автомобила.
Разлики в интериора няма, ако не броим бутона под скоростния лост, с който се избират трите режима на задвижване. Не смятам да коментирам материалите и сглобката. Те са на висота. И тук М-пакетът остава своя дълбок отпечатък върху общото впечатление.
Honda HR-V скача в дълбокото сред компактните кросоувъри (тест–драйв)
Ергономията е изпипана до най-малкия детайл. Седалките, както винаги, са прекрасни за дълъг път, дълбоки и с висока странична опора. Не може да се каже, че пространството в областта на краката за пътниците отзад е в изобилие. Но аз нямам проблеми, защото седя на най-удобното място: зад волана.
Отделих специално внимание на разхода, защото за един plug-in хибрид той е от първостепенно значения. Но тази кола си е гарант за приятни изживявания зад волана. Усукването на задницата е мехлем за душата. Директната връзка с пътя също изпъква на преден план. Не се правя на мъж да изключвам системите за стабилност, защото с тях играта няма да се превърне в рев. Твърдото окачване винаги е за предпочитане при спортно шофиране, но на дълъг път вече предпочитам малко повече комфорт. А и трябва постоянно да следиш за скрити изненади, да намаляваш, да пазиш окачването и джантите.
Скрити за окото остават много други козове, които най-силно усеща водача. Окачване, системи за стабилност и сигурност, всичко това подлежи на конфигурация и контрол от страна на задкормилното устройство. BMW 330e предлага динамика, комфорт и отлична икономия. А рационалното за западноевропееца е от първостепенно значение. Да го критикувам? Мога. Но не искам, защото за мен Серия 3 е еталон в сегмента.
Технически характеристики
BMW 330е
Размери
Дължина, мм: 4633
Широчина, мм: 1811
Височина, мм: 1429
Междуосие, мм: 2810
Маса, кг: 1735
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров
Работен обем, куб. см: 1998
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 184 при 5000
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 290 при 1350-4250
Електромотор
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 88 при 2500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 250 при 2500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 225
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 6,1
Среден разход (в градски условия), л/100 км: 2,1
Вредни емисии СО2 (градски условия), г/км: 55
Базова цена за модела, лв. с ДДС: 82 500
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!