Д есетилетия наред всички автомобилни производители бяха готови на всичко, за да направят съвместно дружество с китайски производител и да се сдобият с разрешителното да произвеждат в Китай. Това изискване отпадна през 2020 г., защото китайците взеха всичко, което им беше нужно, за да изградят собствена автомобилна промишленост, която да не зависи от западната. И сега Поднебесната империя започва да бере плодовете на своята политика, докато доскорошните законодатели на китайския и световния пазар започват да губят почва под краката си в страната.
Проблемът за наследствените производители е и друг. Ако доскоро „преподаваха”, сега вече уроците изнасят доскорошните им ученици. Доказва го продължаващият ръст на проникване на електрически и хибридни автомобили на китайския пазар (те ги наричат с обобщителното new-energy vehicles, NEV).
Големите китайски играчи, които са готови да завладеят света
Как стана това? Китайският пазар на електрически автомобили бе движен от различни политики, пише Bloomberg. Комбинацията от регулации за икономии на гориво, системата от квоти за NEV, квоти за правителствени автомобили и правителствени субсидии за директни поръчки бяха основният движещ фактор.
Но тази политика за намеса вече я няма (поне не в първоначалния й вариант), производителите вече не правят просто електромобили, които да отговарят на регулациите. Вместо това стремежът е за изграждане на собствено лице и привлекателност.
Китайският Xpeng G9 е най-бързо зареждащият сериен електромобил в света
И така на пазара се появиха играчи като Xpeng, Hozon, Li Auto, Nio, Leap Motor и WM Motor, които продават по около 150 000 електромобила всяко тримесечие, почти 10 пъти повече спрямо началото на 2020 г.
Как го постигнаха? Те промениха възприятията на клиентите към електромобилите. Това стана, поставяйки ударение върху дигиталните услуги, свързаността и клиентското изживяване.
В резултат на това западните производители губят почва под краката си в Китай. През 2020 г. те държаха 61% от автомобилния пазар в Китай, но към днешна дата процентът вече е 49%.
Другият проблем за наследствените производители е апетитът на новите китайски играчи, които започват сериозно да гледат към Европа.
Всички акценти по темата четете на новия автомобилен сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!