Ч арли Уилсън е щатски сенатор, който се интересува единствено от жени, алкохол и дрога. Поредният скандал с неговото име го принуждава да направи нещо значимо, за да намали натиска върху себе си. Така идва „логичното” решение: да осигури достатъчно пари от сената, чрез които ЦРУ да подпомага муджахидините в битката им срещу СССР. Наливат се милиони, но резултати няма. Едва към края на 80-те години, когато Чарли урежда към Афганистан да потеглят мулета със „Стингър”-и, едва тогава нещата започват да се обръщат, а летящите крепости МИ-24 започнат да падат от небето.
РАЗГЛЕДАЙТЕ ОРЪЖИЕТО ЗА МАСОВО ПОРАЗЯВАНЕ KIA STINGER
Тази аналогия с „Войната на Чарли Уилсън” ми се забива в мозъка при първия ми досег до ракетата земя-въздух Stinger, но дело на Kia, а не на Raytheon Missile Systems. Още ми е трудно да повярвам, но корейците са направили средство за масово поразяване, чиято цел не са руските вертолети, а германската „Голяма тройка”. Знам, звучи пресилено, но това е факт. Никой друг масов автомобилен производител няма гран турер, който да се конкурира с най-луксозните и спортни произведения от Германия и Япония. Интересното в случая е, че Kia Stinger наистина е достоен конкурент на BMW, Audi, Mercedes, Lexus и Infiniti. Друг е въпросът, че едва ли ще им отмъкне клиентите. Но не това е и целта на този автомобил. Обяснявам.
В Kia са абсолютно наясно, че не могат да отмъкнат клиентите на BMW, Mercedes и Audi. Но също толкова наясно са, че Stinger ще им докара още клиенти в шоурумовете, защото Stinger е олицетворение на марката. Stinger е имидж мейкърът, който демонстрира най-доброто, на което компанията е способна. Това, с което всеки посетил шоурум на Kia ще се гордее, купувайки си Stonic, Sportage, Sorento и т.н. Моят романс с Kia започна преди 10 години, когато за определен период от време имах възможността да карам служебна Kia cee’d. Флиртът продължи, когато през 2010 г. си купих Hyundai i30, като за този 10-годишен период бях пряк свидетел от първия ред на развитието на компанията. И сега спокойно мога да заявя, че Kia влезе в ново измерение.
Stinger е това измерение, до което преди години никой не е могъл да предположи, че Kia ще успее дори да се доближи. Защото със Stinger компанията стана първият масов производител в света, предложил класически гран турер, предлагащ визията, возията, пътното поведение и лукса на автомобил, струващ два пъти повече. И за това мога да споря с абсолютно всеки. Аргументите си натрупах в продължение на два дни по пътищата на Майорка, включително 15 обиколки на писта. Другият ми аргумент се казва Алберт Биерман. Същият е работил 30 години в BMW, последните 8 от които в M Division. Това е човекът, който е взел най-важните решения, за да мога сега аз да заявя, че Stinger е поразителен автомобил, пред който сегашното поколение на Audi A7 изглежда много остаряло.
Биерман се присъединява към екипа на Kia през декември 2014 г., когато екипът на Питър Шрайер (нает от Audi преди доста години вече) е оформил атрактивните фастбек линии, вдъхновени от автомобили като Maserati Ghibli от 70-те години. Не само вдъхновени, но и взели нещо от настоящия Ghibli, най-вече в конфигурацията на ауспусите. Няма да се спирам подробно на дизайна, защото за мен той е поразителен. Буквално. Автомобилът впечатлява с линии, особено в профил (линия на покрива и дъгата предница), както и с масивни размери.
Но още по-впечатляващо е поведението на тази кола. “Когато се присъединих към Kia казах, че тези автомобили трябва да се управляват толкова добре, колкото и изглеждат.” Думите са на бившия шеф на „М”. И той прави своята магия.
На първо място инженерите са се концентрирали върху постигане на кораво шаси, а не върху ниското теглото. Такова в автомобил, дълъг 4,8 м не е възможно. Но и Биерман не се притеснява от тези 1800 кг на GT версията с 4х4. Същата тази е завъртяла около 20 000 тестови километра на „Северната дъга”, за да мога аз да направя 15 обиколки на пистата в „Майорка” и да крещя от кеф.
Естествено никой от организаторите не си бе и помислил да ни даде версията със задно на Stinger на пистата, защото щеше да има инциденти. Но дори и с 4х4 Stinger е не по-малко забавен, тъй като системата е настроена преимуществено да предава повече въртящ момент към задната ос (до 100% и максимум 40% на предната), което на моменти ме караше да се чувствам като Джеръми Кларксън (фен съм му), излизайки от завоите със син пушек от задните гуми. Това се случва, когато се избере режим на задвижване Sport+ (от Eco, Sport, Sport+, Comfort и Smart), правещ задницата по-палава, но без крайности, каквито би имало само със задно.
Range Rover Velar се класира директно за финала на най-престижния турнир (тест драйв)
Mercedes GLC Coupe неутрализира биполярните мнения (тест драйв)
Твоят личен космос на борда на Peugeot 5008 (тест драйв)
Opel Crossland е X(екс)-тра привлекателен (тест драйв)
Най-впечатляващото в Stinger на пистата е неутрализирането на т. нар. недозавиване, характерно за 4х4 автомобилите, като аз се опитах не един и два пъти да надхвърля лимита на Stinger. Дори и в тези случаи автомобилът ме вкарваше в правилната траектория за следващия завой, независимо от факта, че тежи 1800 кг. Причината за това е Електронно контролираното окачване (ESC). Чрез бутона на Drive Mode Select може да се избере настройка, която омекотява предното окачване и втвърдява задното, за да се осигури по-голяма маневреност, намалявайки недозавиването, или обратното – втвърдява предното и омекотява задното, за да се справя с презавиването и да гарантира по-голяма стабилност. Екипът на Биерман е добавил и Dynamic Torque Vectoring Control към системата за задвижване на четирите колела, за да ме кара да се моля на главния инструктор на Kia за още една (и измолих), последна серия от 5 обиколки на пистата.
Но Kia Stinger не е автомобил, който ще те кара да крещиш от кеф на пистата, а след като се върнеш на пътя да стискаш зъби и да се примиряваш с компромисите, които трябва да търпиш. Макар и тежък (отново наблягам на това), Stinger се насочва прецизно към върха на завоя. Воланът, лек като усещане, е отлично балансиран и – в тандем с шасито – дава достатъчно увереност да набираш сериозна скорост в завоите.
Ако това не е целта ви, то спокойно може да заложите на дизеловия вариант с 200 к.с. Ще осигурява икономия и ще може да се наслаждавате с ниска скорост, с каквато между впрочем е нормално да караш автомобил от този клас, на красивите гледки около вас. Аз обаче не го харесах, много ми е муден и през него новата 8-степенна (домашно производство) автоматична трансмисия не блести. Доста по-добър вариант е 2,0-литровият турбо бензинов мотор с 255 к.с., но за мен Stinger e Stinger само в една версия: 3,3 V6 битурбо с 370 к.с. и 510 Нм, които са на ваше разположение от 1300 чак до 4500 об./мин. Това е машината, за която говоря от самото начало. Това е изборът, защото Kia Stinger с друг двигател е като Ford Mustang с EcoBoost.
Stinger GT можеш да караш и с около 120 км/ч, при които потъваш в комфорта на огромното междуосие (2905 мм), което, освен достатъчно място отзад (и багажник от 406 л), осигурява плавна возия при спокойно управление. В един от тези моменти за спокойствие можах да оценя работата на дизайнерите в интериора. И тя, подобно на колегите им по екстериора, е свършена чудесно: тук дори пластмасите те карат да ги докосваш, таванът е плюшен, кожата и металът – като при немските конкуренти, седиш с 45 мм по-ниско спрямо Optima… Гран турер във всяко едно измерение.
И така. Kia извървя пътя от производството на евтини, но надеждни автомобили до производството на автомобил от луксозния клас. Стратегията „ако не можеш да ги биеш, присъедини се към тях” работи чудесно за компанията. Мерилото тук е било BMW Series 4 GC. Никой от компанията не каза, че са по-добри от него (не би било и нормално), но казаха, че по два параметъра са го победили. Аз казвам, че Stinger е абсолютният връх до момента за Kia, автомобил, който ме накара да се влюбя в него, като първоначално не вярвам, че това ще е възможно. Цената? Премного за Kia, но два премалко спрямо конкурентите му. Това е кола, която ще изпъква и в шоурума, и на пътя.
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ
Kia Stinger GT
Размери
Дължина, мм: 4830
Широчина, мм: 1870
Височина, мм: 1400
Междуосие, мм: 2905
Тегло, кг: 1800
Двигател
Тип: V-образен, 6-цилиндров, битурбо
Работен обем, куб. см: 3397
Макс. мощност, к.с. при об/мин: 370 при 6000
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 510 при 1300-4500
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 270
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 4,9
Среден разход, л/100 км: 10,6
Вредни емисии СО2, г/км: 244
Базова цена на модела, лв. с ДДС: 69 960 (2,0Т RWD)
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 115 500
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
Още новини може да откриете на нашата Facebook страница ТУК
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!