Н ито ще сгреша, нито ще преувелича като кажа, че EV6 е един от най-добрите електромобили на пазара. При това говоря за масов производител, чийто модел кара някои производители на премиум автомобили да изглеждат със стъпка-две по-назад в развитието си.
Качен върху специално създадената за целта платформа E-GMP (използвана и от брат’чеда Hyundai Ioniq 5), EV6 има за цел да продължи делото на Stinger, доказвайки, че компанията може да танцува на дансинга на исторически по-луксозни марки. И докато конвенционалният Stinger демонстрираше умения като класически грандтурер, то новото време налага и нов подход в прехода към електрификация на автопарка.
Този подход е дързък и като дизайн, и като технология. Трябва да кажа, че дизайнът определено е поляризиращ. На живо обаче (освен че вече придобиваш реална представа колко голям в действителност е този автомобил) EV6 изглежда много по-атрактивно. В него се откриват дизайн елементи от кросоувър, има аеродинамична предница на седан, задница на хечбек, скосен покрив на купе и агресивни детайли на спортен автомобил.
Макар на снимки да изглежда като голям хечбек, в действителност EV6 е с дължината и широчината на Audi Q5. Предницата е позната и от други модели на Kia, но отличителните характеристики са страничната линия и странната задница с голям спойлер. Това, независимо дали ви допада или не, откроява EV6 в трафика.
С това първата задача е изпълнена: да бъде забелязан. За щастие е и проектиран така, че да носи удоволствие, когато седнеш зад волана му. Но първо малко технология.
Цели 5 са версиите, между които може да избира клиентът. Със задно предаване (един електромотор) са версиите с мощност 125 и 168 kW. Първата е оборудвана с батерията с капацитет 58 kWh, втората с капацитет 77,4 kWh.
Три са версиите с два електромотора и задвижване на четирите колела: с мощност 173, 239 и 430 kW. Първата е с малката батерия, а другите две – с голямата.
Въображението логично пленява e-GT със своите 585 к.с. и 740 Нм, която предлага ускорение до 100 км/ч за… 3,5 секунди! Ускоряваща за 3,5 секунди Kia, правилно сте разбрали. Това е с 0,2 секунди по-бавно от ускорението на Audi RS e-tron GT с неговите 598 к.с. и 830 Нм. Базовата му цена е 280 000 лв., докато цената на тази конкретна Kia e 162 400 лв.
Споменавам тези факти само за да ви стане ясно какво е направил един масов производител. Това привлича хората в шоурумовете, където, след като им бъде обяснено какво виждат и с кой може да се сравни, продавач и купувач логично преминават към останалите версии. И ако купувачът е от логично мислещите хора, които се вълнуват най-вече от пробега, а не толкова от наложеното от Tesla мислене за лудо ускорение, той ще избере именно версията, която тествам аз.
Става въпрос за втората по мощност модификация, но и тази с най-висок пробег до 528 км: задно предаване, 228 к.с., 350 Нм, 77,4 kWh батерия. Второто ниво на оборудване (Executive) струва 121 900 лв. с ДДС. Срещу допълнителни 7000 лв. може да изберете и версията с 325 к.с. с два електромотора и пробег малко над 500 км.
И за да не създаде цената основна тема за разговор, нека е ясно едно: Porsche, Kia и Hyundai са единствените производители в Европа, които предлагат своите електромобили на 800-волтова архитектура. Това значи много бързо зареждане. Ако сте на зор (и намерите станция с мощност 240 kW), EV6 може да се зареди от 10 до 80% за 18 минути.
Но Kia EV6 не е само батерия и електромотор, това е електромобил, който се различава от някои свои събратя заради факта, че създава удоволствие по време на шофиране. А това го могат не много представители, без тук да включваме коли с ненормални цени и динамични параметри.
Истината е, че самите електромобили се промениха и вече, за разлика от началото, когато особено важно бе ускорението, сега значение имат други характеристики. В този случай имаме много директно кормилно управление и отличен контрол на наклона на каросерията – в контекста на теглото от почти 2 тона.
Целия тест драйв на Kia EV6 може да прочетете на автомобилния сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!