Mercedes-Benz GLC F-Cell: Карахме първия в света водороден хибрид (тест драйв)
Източник: Mercedes-Benz
15

А втомобилът, който познаваме в настоящия му вариант, са промени в началото на октомври. Може и да не го разбирате, може и да не го приемате, а може и да спорите по темата „За” и „Против” електромобили и „зелени” автомобили като цяло, но неизбежното ще се случи.

А то е свързано с факта, че на 3 октомври членовете на Европейския парламент гласуваха за кардинална промяна на автомобила. Те приеха, че към 2025 г. автомобилите трябва да отделят с 20% по-малко въглероден диоксид (СО2), а през 2030 г. с 40% по-малко от настоящите нива!

Има и допълнително изискване, до 2030 г. общо 35% от продажбите на нови автомобили да са на модели с ниски или нулеви нива вредни емисии. Не се залъгвайте, всичко това ще доведе до коренна промяна на автомобилния парк. Вярно, в България ще го приемем последни, но неизбежното ще се случи: двигателят с вътрешно горене постепенно ще отиде на втори план.

Източник: Mercedes-Benz

Това е причината, заради която до 2022 г. концернът Daimler ще предлага над 130 електрифицирани модели – от 48-волтови версии, през плъг-ин хибриди до 100-процентови електрическите модели. През 2022 г. Daimler ще има на пазара 10 изцяло електрически модела, които през 2025 г. ще съставляват между 15 и 25% от общите продажби на Mercedes. Запознах се с тези цифри по време на международния тест драйв, на който Mercedes-Benz показа EQC стратегията си за бъдещето.

Източник: Mercedes-Benz

За огромно мое удоволствие имах възможността да съм един от първите българи, които можаха да тестват водородния плъг-ин автомобил GLC F-Cell. Още сега ще ви кажа, че този автомобил няма да го видите в България, но той е сред имидж мейкърите на компанията. Той ще е рядка среща и в Германия, тъй като водородните зарядни станции в страната в момента са само 50 (с планове да станат близо 400 до 2023 г.). Но инженерите на Mercedes са се опитали да неутрализират този недостатък, добавяйки към задвижването електромотор и пакет литиево-йонни батерии, които да му осигурят пробег до 51 км (NEDC), който да неутрализира нуждата от често зареждане с водород.

Mercedes-Benz S 560e: S-класата на хибридите (тест драйв)

Audi Q8 е като катедрала на колела (тест драйв)

Прекарах дълго време в ровенето из архивите ми, за да видя кога за пръв път съм писал за водороден автомобил. Вероятно е било в самото начало на века, но тъй като тогава все още по редакциите се пишеше под MS-DOS, архивът ми не е пълен. Но открих материал за Toyota FCHV от 2002 г. Предвижданията от тогава, че водородът е бъдещето, не се оправдаха. За момента само Toyota и Япония продължават усилено да развиват тази технология с Mirai (и мрежа зарядни станции), но сега и Mercedes имат своя прочит, който е малко по-различен и осъвременен за Европа.

Източник: Mercedes-Benz

Въпреки своя обикновен външен вид (изключват цветовете на някои от тестовите автомобили), Mercedes-Benz GLC F-Cell е много впечатляващ технологично автомобил. Вместо традиционен бензинов или дизелов двигател под предния капак, F-Cell принадлежи към една малка част автомобили, които залагат на технология с горивни клетки.

Същите са големи и трудни за монтиране, а това налага определени компромиси с други аспекти на автомобила. Но е и в случая, тъй като пакетът на Mercedes е толкова компактен, че е монтиран в ограниченото пространство на двигателния отсек на GLC. Не само това, но той е монтиран на същите точки, на които се захваща конвенционалният двигател. Под пода пък са инсталирани два цилиндрични резервоара, чийто общ обем е 4,4 кг компресиран течен водород.

Източник: Mercedes-Benz

Дотук нещата не звучат много сложно, но инженерите не са спрели дотук. Течният водород се използва за захранване на горивната клетка, която играе ролята на един вид генератор за електромотора. На борда има и допълнителен пакет литиево-йонни батерии с капацитет 13,5 kWh, които също захранват мотора. При пълни резервоари с водород и заредена батерия, F-Cell може да измине 478 км.

Suzuki Vitara: бензинова динамика с дизелова икономия (тест драйв)

Където философията на карате среща Honda CR-V (тест драйв)

Вярно е, това не е пробегът, който може да се очаква от конвенционален двигател, но е съпоставим с по-луксозните Jaguar I-Pace и Tesla Model S. И докато споменатите модели се нуждаят от часове за зареждане на батериите в домашния ел. контакт, резервоарите за водород на F-Cell се пълнят за само три минути. Това при условие, че намерите подобна зарядна станция, тъй като в Германия все още са само 50.

Идеята е да се неутрализира проблемът с дългото зареждане на батериите, но и тук ще се нуждаете от час и половина, за да се заредят вашите батерии. С тях 51 км в реална пътна обстановка няма как да се изминат, но 35 км със сигурност ще са ви достатъчни за ежедневното пътуване до офиса и обратно. След това в ход трябва да влезе водородът.

Източник: Mercedes-Benz

Автомобилът предлага следните режими: Hybrid (оптимално разпределение на разхода между двата източника на енергия), F-Cell (батерията запазва заряда, работят горивните клетки), Battery (автомобилът се задвижва само от батерията) и Charge (ускорено зареждане на акумулаторите по време на движение).

Източник: Mercedes-Benz

Въпреки много сложната си технология за задвижване, F-Cell е много подобен до повечето други електромобили по отношение на возията. Електрическият мотор предлага 365 Нм въртящ момент (211 к.с.), които са налични веднага и ускорение е повече от прилично, макар да не може да се мери с най-добрите показатели.

Уникалното очакване на F-Cell, което е съставено от спираловидни пружини отпред и еднокамерни въздушни пружини с автоматичен контрол на нивото отзад, осигуряват сравнително комфортно пътно поведение.

Имах възможността да карам автомобила само в града, където работеше само електромоторът. Мога да кажа, че шасито е доста добре балансирано, а неравностите на пътя почти не се усещаха. Най-голямо впечатление ми направи усещането, че шофирам изключително тежък автомобил. Не казват колко тежи, но масата се усеща при всяко спиране или по-рязка маневра с волана. Усещах се странно, но в добрия смисъл, защото друг път може и да нямам възможност да карам подвижна водородна бомба (не, резервоарите са с двоен кожух).

Източник: Mercedes-Benz

Моделът вече има и първите си купувачи в лицето на част от германските министерства, националната водородна организация NOW, H2 Mobility и железопътната компания Deutsche Bahn. Към тях трябва да се присъединят още Air Liquide, Shell и Linde, администрациите на Щутгарт и Хамбург. Интересното е, че всички автомобили GLC F-Cell не се продават напълно, а се отдават под наем, като разходите за тях включват поддръжката и необходимите ремонти през целия период.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

„Животът е прекрасен” на борда на Peugeot 508 (тест драйв)

Infiniti Q50 Hybrid е на легален допинг (тест драйв)

Коментари 15
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

15 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Щастлива вест: Ивет Лалова роди момченце

Щастлива вест: Ивет Лалова роди момченце

Любопитно Преди 6 часа

Това съобщи самата тя в профила си във Фейсбук

Шеф Виктор Ангелов напусна Hell's Kitchen

Шеф Виктор Ангелов напусна Hell's Kitchen

Любопитно Преди 6 часа

Той сам свали куртката си след грандиозен провал на Сините и Червените

Регистрацията за изборите приключи

Регистрацията за изборите приключи

България Преди 9 часа

Общо 23 партии и 11 коалиции са подали в ЦИК заявление за регистрация

ЕК дава 1,5 млрд. евро финансова помощ на Украйна

ЕК дава 1,5 млрд. евро финансова помощ на Украйна

Свят Преди 9 часа

Първият транш от 4,5 млрд. евро беше предоставен на Украйна на 20 март

United Group B.V. продължава позитивната тенденция на растеж с рекордни резултати през 2023 година

United Group B.V. продължава позитивната тенденция на растеж с рекордни резултати през 2023 година

България Преди 10 часа

Консолидираните приходи на Групата за 2023 г. нарастват със 7% на годишна база, достигайки до 2 791 млн. евро

За първи път в Европа един от големите телекомуникационни оператори  демонстрира на живо непрекъсваеми 5G и роуминг услуги на границата с Гърция

За първи път в Европа един от големите телекомуникационни оператори демонстрира на живо непрекъсваеми 5G и роуминг услуги на границата с Гърция

Технологии Преди 10 часа

Това приложение на технологията ще допринесе значително в областта на транспорта на бързооборотни малотрайни стоки и храни

ЕП прие първите по рода си правила срещу насилието над жени

ЕП прие първите по рода си правила срещу насилието над жени

Свят Преди 11 часа

Новите правила имат за цел да предотвратят насилието, основано на пола, и да защитят жертвите

Хаити

Ситуацията в Хаити е "катастрофална“ и става все по-лоша е влошава

Свят Преди 11 часа

Три милиона деца в островната страна се нуждаят от хуманитарна помощ, но така и не могат да я получат

Димитър Стоянов: Да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта

Димитър Стоянов: Да вляза и да го ритам, докато шава, или да туширам конфликта

България Преди 11 часа

Димитър Стоянов: Аз не разбрах, че е служител на НАП

Асен Василев: Не познавам Марин и Стефан Димитрови

Асен Василев: Не познавам Марин и Стефан Димитрови

България Преди 12 часа

Василев: Тази изфабрикувана информация нека си я проверят всички разследващи органи

о

30% ръст на туристите у нас за зимния сезон

България Преди 12 часа

По данни на НСИ общият брой регистрации на туристи у нас е над 1,8 млн.

Румен Спецов: Истинските журналисти не се разхождат с пистолети в джоба

Румен Спецов: Истинските журналисти не се разхождат с пистолети в джоба

България Преди 12 часа

Румен Спецов: Не се интересувам кой и защо изкривява фактите

Обмислят обявяване на епидемия от коклюш у нас

Обмислят обявяване на епидемия от коклюш у нас

България Преди 12 часа

Ето кога се очаква това

Снимката е илюстративна

"Потъвах и само още няколко минути щяха да ме провалят": Невероятното спасяване на Чарлз Лайтълър от "Титаник"

Любопитно Преди 12 часа

Вдъхновяващата история на Чарлз Хърбърт Лайтълър четете в следващите редове

Европейски парламент

Европейският съюз с нови правила за повторна употреба и рециклиране на опаковките

Свят Преди 12 часа

Основната цел на регламента е противодействие на постоянното увеличаване на отпадъците

<p>&quot;Фито е уникален&quot;: Къде е наркобаронът, заснел музикален клип в затвора</p>

След 2 бягства от затвора: Къде е Фито, известният еквадорски наркобарон сега

Свят Преди 13 часа

Историята на известният еквадорски наркобарон четете в следващите редове