Какво се случва, когато „горещите” се правят по каноните на супер автомобилите
Renault 5 Turbo, рали "Корсика", 1983 г.   
Източник: Renault

Н яма нищо случайно в това, че в болшинството масови автомобили двигателят е разположен напречно отпред: столетна еволюция е доказала, че тази конфигурация позволява най-ефективното разпределение на вътрешното пространство.

Коренно различна е ситуацията при състезателните автомобили: място за двама човека винаги ще се намери, останалият обем е без значение. Тук важното е съвсем друго, а именно разпределение на теглото, аеродинамика, момент на инерция… Още през 30-те години конструкторите на болидите Auto Union монтират двигателя зад гърба на пилота, пред задните колела. През 50-те години това решение оптимизира Джон Купър, с което монтираният пред задната ос двигател се превръща в стандарт за болидите и състезателните автомобили, а след това и за серийните им аналози. Но има и случаи, когато с монтиран на мястото на задните седалки двигател се сдобиват и нормални хечбеци, подготвени за състезателна кариера. Такива автомобили са рядкост, а сред тях най-забележимите представители са легендарните Peugeot 205 T16 и Renault 5 Turbo.

Източник: Renault

Renault 5 Turbo

Това е родоначалникът на хечбеците с централно монтиран двигател. Идеята за превръщането на хита Renault 5 в супер автомобил, както и в машина за печелене на победи в Световния рали шампионат, е на шефа на маркетинга на Renault Жан Тераморси. През есента на 1977 г. бива одобрен „проект 822”, с който се заемат инженерите на Alpine в Диеп. Малко преди това марката влиза под шапката на Renault, след което е преобразуване в подразделението Renault Sport.

Източник: Renault

Разглеждат се различни опции за задвижване – атмосферен 3,0 V6, 2,0-литрова „четворка” и още по-малък турбо мотор. В крайна сметка инженерите се спират на последния вариант: 1,4-литров турбо двигател. Конструкторът Мишел Тету почти изцяло запазва каросерията на серийния Renault 5, само увеличил колесните арки и премахнал пода зад централните колони, където да се монтира моторът.

Самият двигател не се отличава с модерни решения: два клапана на цилиндър и чугунен блок. В серийно изпълнения мощността му достига 160 к.с., а рали бегачката развива 180 – 260 к.с., а в последните модификации до 350. Трансмисията е заимствана от 6.цилиндровия Renault 30, задното окачване от спортния Alpine A310, а предното – от рали бегачката Renault 5 Alpine от Група 2.

Renault Maxi 5 Turbo
Renault Maxi 5 Turbo Източник: Renault

Дизайнът на модела е идея на Марк Дешам, но изпълнението е на Bertone. Първият прототип италианците показват на пресата през октомври 1978 г., с което малкото турбо Renault става родоначалник на този тип машини.

За шест години (започвайки от 1980 г.) са направени общо 5112 автомобила, от които 1820 с първоначалната конструкция, а останалите са направени с интериор (те са обозначени „Turbo 2”).

На националната рали сцена Turbo 5 е много успешен, а на световната Жан Раньоти печели рали „Монте Карло” през 1981 г. Моделът не може да се противопостави на 4х4 зверовете от Група В, но на асфалт си остава сила – Раньоти печели победите в рали „Корсика” през 1982 и 1985 г.

Peugeot 205 T16
Peugeot 205 T16 Източник: Peugeot

Peugeot 205 Turbo 16

От самото начало Peugeot 205 с централно монтиран отзад двигател е създаден с цел участие в Световния рали шампионат. Серийният модел е пуснат само с цел хомологация на машините от Група В. Затова и има едва 200 цивилни версии на бегачката.

Конструктивно той е много по-радикален от Renault 5 Turbo. За създаването на автомобила е отговорен бившият навигатор Жан Тод, който направи шампионския екип на Ferrari и Михаел Шумахер във Ф1, а след това оглави FIA. За проекта Тод съобщава веднага след като е назначен за шеф на Peugeot Talbot Sport в края на 1981 г. По това време на сцената вече е дебютирал Audi Quattro, показващ необходимостта от пълноприводно задвижване, а Peugeot вече работи по серийния 205.

Екипът конструктори, ръководени от Бернар Перон и Жан-Клод Вокар, създават безкомпромисната бегачка почти от нулата, но използвайки много от серийните компоненти. Така средната част на купето е взаимствана от обикновения 205, но цялата носеща конструкция в предницата и задницата са оригинални, окачването също е самостоятелна разработка.

Източник: Peugeot

Двигателят е монтиран напречно, точно зад гърба на навигатора, което позволило да се монтира трансмисията от Citroen SM. Турбо двигателят XU8T е разработен специално за тази машина. Той е с работен обем 1,8 литра, принудително пълнене с компресор KKK и механично впръскване Bosch K-Jetronic. В уличната версия на модела развива 200 к.с., а в рали багечката – 335 к.с. Последните еволюции на двигателят 424 к.с. за състезания (и до 540 к.с. за тестовите агрегати).

Уличните версии (200 броя) на модела се преработват от ателието Heuliez, а финалното асемблиране на машините се извършва в цена на завода на Peugeot в Поаси.

Източник: Peugeot

Peugeot 205 T16 дебютира на рали сцената през 1984 г. За три сезона печели 16 победи и две шампионски титли: през 1985 г. шампион става Тимо Салонен, а през 1986 г. – Юха Канкунен.

Общо от Поаси излизат 200 автомобила за улиците, а Peugeot Talbot Sport прави от 41 бройки за ралитата. Днес уличният вариант струва от 150 до 200 000 евро, докато рали версията отива много над половин милион евро.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Мъск прибира $770 млн. под формата на бонуси

Това е купе-кросоувърът VW Nivus

Макрон дава 8 млрд. евро за електромобили

- Hай-после спря да ревеш за тези обувки! - Не съм спряла! Почивам си!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Тежки времена за богаташите във Великобритания</p>

Тежки времена за богаташите във Великобритания

Любопитно Преди 1 минута

Вижте къде са по богатство крал Чарлз III и футболната легенда Дейвид Бекъм

<p>Олимпийска шампионка: &quot;Бях счупена&quot; от треньорския режим</p>

Олимпийска шампионка по плуване: "Бях счупена" от треньорския режим

Свят Преди 15 минути

Проведен и публикуван през 2024 г. независим доклад открива култура на страх на всички нива

Центрист срещу националист: Полша се готви за горещ президентски сблъсък на 1 юни

Центрист срещу националист: Полша се готви за горещ президентски сблъсък на 1 юни

Свят Преди 48 минути

Това сочат почти окончателните резултати от вота, обявени от избирателната комисия

Кралица Камила

Нова любов с големи уши в живота на кралица Камила

Любопитно Преди 53 минути

Кралица Камила представи очарователно ново попълнение в кралското домакинство – нахално малко кученце на име Моли

Тръмп ще разговаря с Путин за край на "кървавата баня" в Украйна

Тръмп ще разговаря с Путин за край на "кървавата баня" в Украйна

Свят Преди 1 час

Според европейски лидери руският президент не желае сериозно мир, но те се опасяват и от Тръмп

Кое е вашето число? Нумерологични прогнози от Милена Иванова в Edna.bg

Кое е вашето число? Нумерологични прогнози от Милена Иванова в Edna.bg

Любопитно Преди 1 час

Милена ще създава нумерологични прогнози за всички читатели - ежедневни, ежеседмични, ежемесечни и годишни

Имало ли е насилие и неприлични предложения към петокласничка в училище?

Имало ли е насилие и неприлични предложения към петокласничка в училище?

България Преди 1 час

По думи на родителите момичето е пребито и е било обект на неприлични предложения

СЗО стяга редиците срещу нова криза, но без САЩ в строя

СЗО стяга редиците срещу нова криза, но без САЩ в строя

Свят Преди 1 час

Официалното приемане на договора е насрочено за вторник

<p>Израел ще допусне &quot;базов минимум&quot; храна в Газа</p>

Израел ще допусне "базов минимум" храна в Газа след 10 седмици пълна блокада

Свят Преди 1 час

По време на блокадата не бяха допуснати храна, гориво или лекарства в територията

<p>Великобритания се готви за презареждане в отношенията с ЕС</p>

5 години след Brexit: Великобритания се готви за презареждане в отношенията с ЕС

Свят Преди 2 часа

Откакто встъпи в длъжност през юли миналата година, Стармър се стреми към ново начало в отношенията с ЕС

Джо Байдън

Какви са прогнозите за Джо Байдън след диагнозата рак

Свят Преди 2 часа

От кабинета на 82-годишния Байдън съобщиха, че ракът му има оценка по Глийсън от девет, или група пет, с метастази в костите. Ето какво означава това

<p>Китай заплашва Тайван с &quot;политическа война&quot; за годишнината на президента Лай</p>

Тайван не изключва възможността Китай да започне "политическа война"

Свят Преди 2 часа

Китай смята Лай, който във вторник навършва една година на поста, за "сепаратист"

<p>Терзиев кани протестиращите в общината, а синдикатите готвят безсрочна стачка</p>

Транспортният хаос: Терзиев кани протестиращите в общината, а синдикатите готвят безсрочна стачка

България Преди 2 часа

КНСБ: Надявам се, СОС също да се намеси с решения, а не само да стоят отстрани и да констатират

Какво трябва да знаем за рака на простатата: Симптоми, рискове и лечение

Какво трябва да знаем за рака на простатата: Симптоми, рискове и лечение

Свят Преди 2 часа

Ракът на простатата е един от най-често срещаните видове рак при мъжете и представлява злокачествен растеж на клетки в простатната жлеза

Почитаме свещеномъчениците, загинали за Христовата вяра при император Юлиан

Почитаме свещеномъчениците, загинали за Христовата вяра при император Юлиан

Любопитно Преди 3 часа

Както апостолите имали свои верни помощници, така и епископ Патрикий имал край себе си трима усърдни сътрудници