П реди дни Geely лансира новия електрически бранд Galaxy, чийто първи модел е обозначен като L7. Но такъв има и Li Motors. Има дори трети - IM Zhiji L7. Явно и за имената им липсва фантазия, след като от години копират всичко западно, а сега вече започват да се копират един друг. Но причината за това е вертикалното излитане като ракета на Мъск, като Златната треска в САЩ, когато всеки има достъп до ценния ресурс.
А търсенето наистина е впечатляващо – на месец в Китай се продават по 2 млн. автомобила, разказва Motor.ru. Това е три пъти повече от реализираните автомобили в Русия през миналата година. Затова не е странно, че в разработването на това огромно златно находище се хвърлят десетки държавни и частни концерна и стотици стартъпи.
Шефът на Stellantis зове ЕС за защита срещу китайската заплаха
Wikipedia изброява 12 концерна с държавно участие, които има цели 66 разклонения – подбрандове и съвместни предприятия. Броят на частните компании е 41, като Geely има 11 марки под шапката си, Great Wall – 4. Никой не може да преброи стартъпите, но има експерти, които посочват цифрата от 400 автомобилни марки в Китай!
Въпросните стартъпи се множат като гризачи. Например марката XPeng е учредена от бивши топ мениджъри на GAC, Alibaba и UCWeb (местен IT-гигант). А скоростта на лансиране на нови модели е скорострелен: копираш, подобряваш, опаковаш в по-атрактивни форми и пускаш на пазара.
Китайците атакуват, и Geely стъпва в Европа
Заради факта, че всички играчи действат толкова бързо и припряно, понякога се случват и куриози. Например модели, които не се харесват първоначално на публиката, се натрупват без шанс да бъдат продадени на пазарната цена. Това се случи с кросоувъра Seres (известен също като Huawei) SF5, който сам по себе си не е лош, но по някаква причина не допадна на купувачите. И сега голяма партида от тези коли се натрупва на място с размерите на няколко футболни игрища.
Въпреки хищническия апетит на местния пазар, китайците експортират усилено. Изнасяйки 3 млн. автомобила по света през миналата година, Китай изпревари Германия и се доближи до лидера Япония. Лесно е да се познае какво ще се случи след година-две.
Dongfeng вече се продава у нас, китайският гигант е представен от четири модела
Макар трибуквените съкращения да създават объркване, GAC, BYD или FAW са не просто поредните в списъка компании, а концерни с по няколко подбранда. А BYD е вторият най-голям производител на електродвигатели и батерии в цялата индустрия. Той също така предлага три дузини пътнически модела и същия брой търговски превозни средства.
Няма как да се пропуснат от схемата BAIC и SAIC. Докато първият предлага по-консервативна и вътрешно ориентирана гама, вторият е по-космополитен. Наред с безименни, но нахални марки като IM Motors, портфолиото на SAIC включва повторно лансирани британски марки MG и Rover (последната преименувана на Roewe). Друга славна английска марка - Lotus - се възроди под крилото на Geely и произвежда фантастично бързия електрически кросоувър Eletre.
Подробен анализ на китайската автомобилна индустрия четете на автомобилния сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!