К овид пандемията, кризата с чипове и политическата криза у нас (винаги се отразява много сериозно за автомобилния пазар) доведоха до това, че пазарът на леки- и лекотоварни автомобили в България отбеляза ръст от 14% спрямо 2020 г., но спадът спрямо референтната 2019 г. (преди да стартира пандемията) е в размер на цели 28%.
На този фон автопаркът в България продължава да застарява, но се оказва, че има не малко хора, които могат да си позволят най-новото и ексклузивно от Ferrari, Lamborghini, Bentley и Rolls-Royce. Това са най-предпочитаните луксозни автомобилни марки, като без съмнение хората с дебели портфейли в България залагат най-вече на Bentley. Статистиката показва, че КАТ води на отчет 74 автомобила с марката Bentley. След нея се нареждат Ferrari и Lamborghini със съответно 48 и 47 бройки в огромните масиви на КАТ. Оказва се, че в страната има и 19 броя Rolls-Royce, както и 5 броя McLaren.
В следващите редове ще ви представим още любопитно цифри, свързани с живота на богатите у нас. Но ще избегнем цените, защото цена и Rolls-Royce (или всяка една от споменатите вече марки) е много условно понятие, тъй като всеки един луксозен и спортен модел се изпълнява по специална поръчка на клиента, като в някои случаи опциите може дори да надхвърлят стартовата цена на модела.
Ferrari винаги е пленявал въображението на феновете на автомобилите, затова започваме с него. Интересното е, че през изминалата година у нас е регистриран един брой от първия плъг-ин хибрид на компанията от Маранело. Става въпрос за Ferrari SF90 Stradale, който генерира цели 1000 к.с. мощност, достатъчни да ускорят автомобила до 100 км/ч за 2,5 секунди. Впечатляващи параметри, но още по-любопитното, че това не е единственият такъв автомобил у нас – има още 3! Около 450 000 евро е стартовата цена на този модел, но това е супер условно, както казах. Зависи от производителя ли го купуваш, или от дилър.
Но това не са единствените интересни модели, които радват собствениците си в България. През изминалите 12 месеца трима нови щастливци (към съществуващите вече шест такива) са регистрирали Ferrari F8 Tributo с неговите „скромни” 720 к.с. от най-мощния V8 двигател от Маранело. Трима са новите собственици и на 488 Pista (два кабриолета Spider и едно купе).
Италианската афера на родния елит продължава с Lamborgini, чийто най-предпочитан модел (естествено) е Urus. През миналата година у нас са регистрирани 7 нови Urus-а, с което броят им на отчет вече е 26. Седем са и новите спортни модела – 3 броя Huracan (плюс 8 вече на отчет) и 4 броя Aventador, намерили подслон в България.
Към тези екзотики ще добавим и един нов McLaren 720C Coupe с неговите 720 к.с. и 770 Нм от 4,0-литровия V8, ускоряващи купето до 100 км/ч за 2,9 секунди.
Най-много са привържениците на тежкия британски стил в лицето на Bentley. Преди години Continental GT осигури основата за Audi A8 и VW Phaeton, като любовта към този модел не остарява. През 2021 г. в КАТ са били регистрирани 10 „обикновени” Continental GT (има още 11 на отчет), но и четири броя Continental GT Speed, задвижван от 6,0-литров W12 двигател с мощност 650 к.с. и 900 Нм въртящ момент, ускоряващи тежкото купе до 100 км/ч за 3,6 секунди. Два нови са Mulsanne, две нови Bentayga, както и цели 5 нови модела Flying Spur.
Завършваме тази ретроспекция на луксозния автопарк с Rolls-Royce и върхът на сладоледа Ghost. Тук би било много интересно да се посочи някаква цена, но това е невъзможно. Със сигурност няма да сгрешим ако кажем, че този автомобил би могъл да гони и цена от около 1,5 млн. лева. Не са много по-евтини трите нови Wraith и единият Cullinan.
Ще маркирам още няколко модела на Porsche, а именно Cayenne Turbo (15 нови), Panamera Turbo (10), Panamera GTS (17) и т.н.
В страната като нови регистрации има и 29 бройки Tesla Model S, както и 24 броя Tesla Model 3.
На този фон статистиката на КАТ казва, че през 2021 г. у нас са били регистрирани 278 637 превозни средства (156 157 над 10-годишна възраст, категория М1), от които 34 423 нови такива. На отчет в КАТ се водят общо 465 165 автомобила с марка Volkswagen, следван от Opel (320 966), Mercedes (306 369), Audi (187 046), Renault (184 305), Peugeot (182 158), BMW (163 976), Toyota (157 143) и т.н.
Като теглим чертата става ясно, че у нас на отчет се водят 2 083 479 леки автомобила (на бензин) и 1 353 073 дизелови. Как изглеждат едва 3369 броя електромобили?
Общият брой регистрирани превозни средства в България е 3 786 935.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
Volkswagen сложи батерия и на Tiguan (тест драйв)
Dacia е лидер на автомобилния пазар за девета поредна година
Експериментална батерия осигури пробег от 1210 км на Tesla Model S
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!