Е кспериментите с дизелови двигатели в леки автомобили в СССР започват, когато дизелът вече е сериозно разгърнат на континента. Износителите на съветски автомобили от 50-те години на миналия век монтираха чужди разработки на своите модели, но темата сега е за дизеловите двигатели съветско производство.
„АвтоВАЗ” започва да разработва дизелов двигател за лек автомобил едва през 80-те години. И неуспешно,естествено. Агрегатът, базиран на този от ВАЗ-2103 с работен обем от 1,4 литра, генерира скромните 55 к.с. Но проблемът са купищата детски болести, които принуждават концерна да се откаже.
Следващият опит случва през втората половина на 90-те години. Тогава дизеловото гориво значително по-евтино от бензина, така че вариантът за семейно комби с дизелов двигател изглежда право в целта. Целият световен опит го е доказал.
Руснаците нямат спирка, направили трансмисия, която „не отстъпва по нищо на западните аналози”
А мислехме Китай за първенец: Русия направи най-добрите батерии в света
Така се появява проектът ВАЗ-341. Вихровокамерен дизелов двигател от старата школа с работен обем 1,45 литра, инжекционна система Bosch и мощност от същите 50-ина конски сили.
Във ВАЗ този двигател се разглежда като основен за цяло моделно семейство. Плановете са в последствие да се появят опции с увеличен обем (до 1,8 литра) и дори турбокомпресор. Остава само да започне да се произвежда масово.
Производството на 1,5-литровия атмосферен дизелов двигател е организирано в завода „Барнаултрансмаш”. В Толиати се надяват, че двигателят може да бъде продаден на АЗЛК и ГАЗ. Не се получава. Всичко се ограничава до сравнително малка партида „четворки“ и „Нива“.
В началото на 2000-те един VAZ-2104 с дизелов двигател е изпратен в редакцията на „За рульом” за тестове за издръжливост.
Няма прошка: „Роботизацията в АвтоВАЗ е на нивото на японските заводи”
Пет малко известни факта за возилото на висшия съветски ешелон Волга ГАЗ-24
Руските журналисти не са впечатлени от VAZ-21045D. Максималната скорост е… 125 км/ч. В 21 век! Ускоряването до 100 км/ч отнема половин ден. Всъщност 27 секунди, но това не го прави по-лесно смилаемо. Шумът в купето е сравним с този цех за производство на трактори.
А разходът? Само 6,7 л/100 км в града, но дизеловият 21045D е една четвърт по-скъп от бензиновата версия, така че смисълът от покупка изчезва.
Освен това по време на експлоатация се оказва, че пробегът без основен ремонт на двигателя е ограничен до 40-50 000 километра…
Още автомобилни новини може да намерите на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!