Как в Китай се борят с прекомерния брой на автомобилите
Източник: ЕПА/БГНЕС

Г олемите китайски градове ограничават броя на новите автомобили в опит да се справят с двойното градско главоболие: замърсяването и задръстването.

Само че дали това е добра практика? 

В края на миналия месец в южния китайски град Шънджън тълпи от хора се втурнаха да си купуват коли, след като 15 минути по-рано властите предупредиха обществеността, че въвеждат нови лимити върху броя на регистрационните номера, които ще издават. 

Някои платиха хиляди долари допълнително на търговците на автомобили, възползвали се от паникьосаните купувачи, а хората, които взеха под внимание слуховете за предстоящи ограничения, се сдобиха с коли по-рано през месеца: 42 хил. нови регистрации бяха отчетени от 1 до 20 декември.

От 29 декември правителството ще пуска само 100 хил. регистрационни номера годишно

чрез търгове и лотарии. В града обаче живеят над 7 млн. души. 

Шънджън, който е близо до Хонконг, е осмият град в Китай, който ограничава регистрацията на превозни средства, присъединявайки се към Пекин, въвел таван през 2011 г., Шанхай, Ханджоу, Тиендзин, Гуанджоу, Гуейян и Шъдзяджуан. 

Допълнителни методи за контрол на трафика, възприети от повечето градове, включват разпределяне на регистрационните номера чрез лотария и забрана за коли, чиито собственици не са местни жители, да влизат в града за известен период. 

Има и ограничения, прилагащи се за определени регистрационни номера, като например да не могат да се движат през деня, както и да се движат или само на четни, или само на нечетни дати. 

Хаосът и безчинството, усетени от много граждани в Шънджън, разпалиха национални дебати за ефективността на такива ограничения, а също и за законовата им основа. 

В Китай има над 160 млн. регистрирани частни коли,

а в добили тъжна слава заради смога градове като Пекин емисиите от превозни средства са над една четвърт от замърсителите, сочат официални оценки. 

Целта на налагането на таван е да се намалят вредни газове и задръстването, подчертават държавни медии. 

Само че докато автомобилопроизводителите приветстваха миналогодишните

рекордни продажби на най-големия пазар на автомобили в света,

експерти твърдят, че политиката досега не е постигната значителен ефект. Годишно продажбите на леки автомобили в Китай са скочили до близо 20 млн. спрямо 2 млн. на година преди едно десетилетие. През 2014 г. продажбите са нараснали до 19,7 млн. бройки, което е ръст от 9,9 % спрямо отчетеното за 2013 г.  

С продължаващото нарастване на покупателната способност на средната класа в Китай и бързото урбанизиране на страната, количеството нови шофьори взе превес над усилията на властите да контролират разрастващия се като гъба трафик. 

„Ограничаването на автомобилите стимулира продажбите и има отрицателно влияние върху замърсяването и задръстването“, отбелязва Цуй Дуншу, заместник-секретар на Съвместния консултативен комитет на китайския пазар на леки автомобили (JACCPCM). „Когато ограниченията за автомобили се прилагат за един град, се наблюдава любопитната констатация, че в този град биват продавани повече коли“, допълва Цуй. 

В южния град Гуанджоу, където ограничения за регистрационните номера бяха въведени през юли 2012 г.,

продажбите на автомобили всъщност се увеличиха до 1,7 млн. през 2013 година, което е скок с 22% спрямо 2012 г.,

посочва местната академия за социални науки. 

Максимум 120 хил. нови регистрации могат да се издават всяка година в града, гласят ограниченията от юли 2012 г. Чуждестранните автомобилопроизводители твърдят, че продажбите им в китайските градове са получили тласък преди да влязат в сила ограниченията за регистрациите. 

В същото време местните автомобилостроители в по-ниския сегмент по-вероятно ще отчитат спад на продажбите след задействане на мерките. 

Говорител на германския автомобилостроител БМВ обяви, че компанията успешно се е приспособила към последиците от регистрационните ограничения с „контрамерки“ като насърчаване на частния бартер и разрастване в по-малките градове. 

„Според досегашния ни опит тази промяна ще има отражение върху пазара, ограничавайки купуването в началния етап. В дългосрочен план обаче луксозният сегмент изглежда най-малко засегнат,

тъй като номерата стават ценни и повече от лукс.

Наблюдава се тенденция клиентите да подхождат по-избирателно и да са склонни да подобрят покупката си и да направят размяна“, коментира говорителят на БМВ. 

Потребителите също се адаптират, понякога незаконно. Има сведения за шофьори, които заобикалят закона, като си купуват регистрационни номера от съседни провинции, „вземат под наем“ номера от търговците на автомобили и си купуват коли втора ръка, за да използват предишния номер. 

Защитниците на околната среда твърдят, че правителството трябва да прибегне до по-цялостни мерки, за да се справи с проблема с емисиите и задръстванията от коли. 

„Не можем да разчитаме само на контрола над броя на превозните средства, за да бъде намалено задръстването по пътищата, тъй като по-висококачественият бензин и по-доброто градско планиране също могат да намалят емисиите от превозните средства“, посочва Чжан Кай, помощник-мениджър на кампанията „Климат и енергия“ към „Грийнпийс - Източна Азия“. 

Доклад на Китайската академия за транспортни науки препоръча правителството в Пекин да поощри промените в социалните норми като например гъвкаво работно време и работа от вкъщи, освен ограниченията за използване на автомобили. 

Електромобилите в Китай са освободени от ограниченията за регистрации и движение

и секторът се разрасна през последните години. Само че, както и в други страни, секторът остава много малък с цифри от порядъка на десетки хиляди. Въпреки колебливия напредък, постигнат от непопулярните лимити за регистрационните номера, някои казват, че е по-добре, отколкото изобщо да няма ограничения. 

„Не само че стоя в трафика по цял ден, но и дишам този въздух“, оплаква се таксиметров шофьор в Пекин в четвъртък, когато в столицата се образува най-тежкият смог за тази зима. „Разбирам защо други градове в Китай не искат да станат като Пекин“, допълва той.

Майка за сетен път уговаря детето си да заспи: - Край, заспивай вече! И не дай си Боже, още веднъж чуя "мамо"! След десет минути:…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Борисов отговори на Радев за F-16

Борисов отговори на Радев за F-16

България Преди 2 минути

Валентин Радев беше военен министър, когато Румен Радев беше командир на ВВС и лобираха пред мен за F-16, заяви лидерът на ГЕРБ

„Киното е мръсна работа“

„Киното е мръсна работа“

Любопитно Преди 3 минути

22-и Международен фестивал за късометражно кино В ДВОРЕЦА на културата – гр. Перник от 27. юни до 1. юли 2025 г.

<p>Украинци за примирието: Вечерта обявяват примирие, а сутринта атакуват</p>

Украинци: На Русия не може да се има доверие. Вечерта обявяват примирие, а сутринта атакуват

Свят Преди 35 минути

„На Русия не може да се има доверие. Няма примирие. Винаги сме готови за всичко“, казва войник от фронтовата линия

<p>Съветската сонда се насочва към Земята, НАСА следи всяко движение</p>

НАСА с актуална информация за съветската сонда, която се очаква да падне на Земята до часове

Свят Преди 39 минути

Какво знаем за „Космос 482“ - ясно ли е вече къде ще падне и кога?

Предизвикателствата, пред които е изправен новият папа Лъв XIV

Предизвикателствата, пред които е изправен новият папа Лъв XIV

Свят Преди 57 минути

69-годишният духовник ще стане първият папа от САЩ в историята и ще приеме името Лъв XIV

Повече без транссексуални в министерството на отбраната на САЩ

Повече без транссексуални в министерството на отбраната на САЩ

Свят Преди 1 час

Те ще бъдат извадени от редиците на въоръжените сили съгласно заповед на Пентагона

Папа Лъв XIV

Папа Лъв XIV си играел на свещеник като малък

Свят Преди 1 час

Съсед казал на първокласника Робърт Превост, че ще един ден ще стане първият американски папа

Борисов: Ще приемем законодателни предложения и идеи от опозицията, ако те са добри

Борисов: Ще приемем законодателни предложения и идеи от опозицията, ако те са добри

България Преди 1 час

Той отбеляза, че това не ги прави участници в управлението

Радев за казуса с F-16: Олицетворение на отношението на Борисов към проблемите на отбраната

Радев за казуса с F-16: Олицетворение на отношението на Борисов към проблемите на отбраната

България Преди 1 час

Когато инвестираш в отбраната под натиск отвън и преследвайки някаква лична политическа корист, тогава често и резултатите са половинчати и са далеч от желаното, каза президентът

Задържаха шофьор с над 4.28 промила алкохол във Варна, имал и 14 фиша

Задържаха шофьор с над 4.28 промила алкохол във Варна, имал и 14 фиша

България Преди 2 часа

Органите на реда отчитат случая като антирекорд за града

Руски Су-25 репетират за парада на 9 май на Червения площад

Путин и Си: Какво да очакваме от военния парад в Москва

Свят Преди 2 часа

Това ще бъде четвъртият парад с участието на хиляди войници и тежка военна техника на Червения площад от началото на инвазията на Русия в Украйна

Денят на Европа: Как София отбелязва празника

Денят на Европа: Как София отбелязва празника

България Преди 2 часа

В столицата ще има различни прояви

Кирил Петков: Най-важното за страната сега е еврото

Кирил Петков: Най-важното за страната сега е еврото

България Преди 2 часа

Искаме да управляваме така, че нашите избиратели да са горди от действията ни, заяви съпредседателят на „Продължаваме Промяната”

💥Започна сезонът на гръмотевичните бури: Кои са най-опасните места?

💥Започна сезонът на гръмотевичните бури: Кои са най-опасните места?

Любопитно Преди 3 часа

Полезни съвети, които могат да спасят живот - какво никога да не правим при мълнии и как да се защитим?