Как в Китай се борят с прекомерния брой на автомобилите
Източник: ЕПА/БГНЕС
13

Г олемите китайски градове ограничават броя на новите автомобили в опит да се справят с двойното градско главоболие: замърсяването и задръстването.

Само че дали това е добра практика? 

В края на миналия месец в южния китайски град Шънджън тълпи от хора се втурнаха да си купуват коли, след като 15 минути по-рано властите предупредиха обществеността, че въвеждат нови лимити върху броя на регистрационните номера, които ще издават. 

Някои платиха хиляди долари допълнително на търговците на автомобили, възползвали се от паникьосаните купувачи, а хората, които взеха под внимание слуховете за предстоящи ограничения, се сдобиха с коли по-рано през месеца: 42 хил. нови регистрации бяха отчетени от 1 до 20 декември.

От 29 декември правителството ще пуска само 100 хил. регистрационни номера годишно

чрез търгове и лотарии. В града обаче живеят над 7 млн. души. 

Шънджън, който е близо до Хонконг, е осмият град в Китай, който ограничава регистрацията на превозни средства, присъединявайки се към Пекин, въвел таван през 2011 г., Шанхай, Ханджоу, Тиендзин, Гуанджоу, Гуейян и Шъдзяджуан. 

Допълнителни методи за контрол на трафика, възприети от повечето градове, включват разпределяне на регистрационните номера чрез лотария и забрана за коли, чиито собственици не са местни жители, да влизат в града за известен период. 

Има и ограничения, прилагащи се за определени регистрационни номера, като например да не могат да се движат през деня, както и да се движат или само на четни, или само на нечетни дати. 

Хаосът и безчинството, усетени от много граждани в Шънджън, разпалиха национални дебати за ефективността на такива ограничения, а също и за законовата им основа. 

В Китай има над 160 млн. регистрирани частни коли,

а в добили тъжна слава заради смога градове като Пекин емисиите от превозни средства са над една четвърт от замърсителите, сочат официални оценки. 

Целта на налагането на таван е да се намалят вредни газове и задръстването, подчертават държавни медии. 

Само че докато автомобилопроизводителите приветстваха миналогодишните

рекордни продажби на най-големия пазар на автомобили в света,

експерти твърдят, че политиката досега не е постигната значителен ефект. Годишно продажбите на леки автомобили в Китай са скочили до близо 20 млн. спрямо 2 млн. на година преди едно десетилетие. През 2014 г. продажбите са нараснали до 19,7 млн. бройки, което е ръст от 9,9 % спрямо отчетеното за 2013 г.  

С продължаващото нарастване на покупателната способност на средната класа в Китай и бързото урбанизиране на страната, количеството нови шофьори взе превес над усилията на властите да контролират разрастващия се като гъба трафик. 

„Ограничаването на автомобилите стимулира продажбите и има отрицателно влияние върху замърсяването и задръстването“, отбелязва Цуй Дуншу, заместник-секретар на Съвместния консултативен комитет на китайския пазар на леки автомобили (JACCPCM). „Когато ограниченията за автомобили се прилагат за един град, се наблюдава любопитната констатация, че в този град биват продавани повече коли“, допълва Цуй. 

В южния град Гуанджоу, където ограничения за регистрационните номера бяха въведени през юли 2012 г.,

продажбите на автомобили всъщност се увеличиха до 1,7 млн. през 2013 година, което е скок с 22% спрямо 2012 г.,

посочва местната академия за социални науки. 

Максимум 120 хил. нови регистрации могат да се издават всяка година в града, гласят ограниченията от юли 2012 г. Чуждестранните автомобилопроизводители твърдят, че продажбите им в китайските градове са получили тласък преди да влязат в сила ограниченията за регистрациите. 

В същото време местните автомобилостроители в по-ниския сегмент по-вероятно ще отчитат спад на продажбите след задействане на мерките. 

Говорител на германския автомобилостроител БМВ обяви, че компанията успешно се е приспособила към последиците от регистрационните ограничения с „контрамерки“ като насърчаване на частния бартер и разрастване в по-малките градове. 

„Според досегашния ни опит тази промяна ще има отражение върху пазара, ограничавайки купуването в началния етап. В дългосрочен план обаче луксозният сегмент изглежда най-малко засегнат,

тъй като номерата стават ценни и повече от лукс.

Наблюдава се тенденция клиентите да подхождат по-избирателно и да са склонни да подобрят покупката си и да направят размяна“, коментира говорителят на БМВ. 

Потребителите също се адаптират, понякога незаконно. Има сведения за шофьори, които заобикалят закона, като си купуват регистрационни номера от съседни провинции, „вземат под наем“ номера от търговците на автомобили и си купуват коли втора ръка, за да използват предишния номер. 

Защитниците на околната среда твърдят, че правителството трябва да прибегне до по-цялостни мерки, за да се справи с проблема с емисиите и задръстванията от коли. 

„Не можем да разчитаме само на контрола над броя на превозните средства, за да бъде намалено задръстването по пътищата, тъй като по-висококачественият бензин и по-доброто градско планиране също могат да намалят емисиите от превозните средства“, посочва Чжан Кай, помощник-мениджър на кампанията „Климат и енергия“ към „Грийнпийс - Източна Азия“. 

Доклад на Китайската академия за транспортни науки препоръча правителството в Пекин да поощри промените в социалните норми като например гъвкаво работно време и работа от вкъщи, освен ограниченията за използване на автомобили. 

Електромобилите в Китай са освободени от ограниченията за регистрации и движение

и секторът се разрасна през последните години. Само че, както и в други страни, секторът остава много малък с цифри от порядъка на десетки хиляди. Въпреки колебливия напредък, постигнат от непопулярните лимити за регистрационните номера, някои казват, че е по-добре, отколкото изобщо да няма ограничения. 

„Не само че стоя в трафика по цял ден, но и дишам този въздух“, оплаква се таксиметров шофьор в Пекин в четвъртък, когато в столицата се образува най-тежкият смог за тази зима. „Разбирам защо други градове в Китай не искат да станат като Пекин“, допълва той.

Коментари 13
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

13 коментара
 
Разговор между блондинки: - Чух, че пак са те скъсали на шофьорския изпит. Какво се случи? - Еми наближаваме кръгово движение и виждам знак "30",…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Радев: Не мисля, че се задава конституционна криза

Радев: Не мисля, че се задава конституционна криза

България Преди 20 минути

Държавният главата посочи обаче, че не вижда как ще функционира правителството по този начин

Асен Василев: ПП не се моли на никого

Асен Василев: ПП не се моли на никого

България Преди 40 минути

Затова ще подкрепим най-възрастния за председател на Народното събрание, посочи той

Сеул: Русия е доставила противовъздушни ракети на Северна Корея в замяна на нейни войски

Сеул: Русия е доставила противовъздушни ракети на Северна Корея в замяна на нейни войски

Свят Преди 1 час

Това обяви високопоставен южнокорейски представител

Ч.Р.Д, Скарлет! Чаровната актриса навършва 40 години днес

Ч.Р.Д, Скарлет! Чаровната актриса навършва 40 години днес

Любопитно Преди 1 час

Най-касовата актриса на всички времена празнува юбилея си заедно със своя брат близнак

<p>Русия принуждавала украинци да даряват кръв</p>

Русия принуждавала украинци на даряват кръв за руски войници

Свят Преди 1 час

Това се случвало в окупираните от руската армия територии

,

Защо астронавтите остаряват по-бързо в Космоса

Любопитно Преди 1 час

При липса на гравитация телесните течности, като кръв и лимфа, се изместват към главата

<p>Орбан покани Нетаняху, обеща да не го арестува</p>

Орбан към Нетаняху: Заповедта за арест на МНС няма да бъде изпълнена

Свят Преди 1 час

Измежду страните от ЕС Унгария и Чехия решително подкрепят Израел

Борисов категоричен: Няма да оттегля кандидатурата на Рая Назарян

Борисов категоричен: Няма да оттегля кандидатурата на Рая Назарян

България Преди 1 час

Той отговори на Елисавета Белобрадова от ПП-ДБ, която посочи, че първата политическа сила не е направила нищо досега, за да сформира мнозинство

Тувалу

Правителството на Тувалу прави дигитално копие на страната

Свят Преди 2 часа

Изправени пред такава екзистенциална заплаха, какво бихте направили?

Голям клон се стовари върху кола на прохода „Петрохан”

Голям клон се стовари върху кола на прохода „Петрохан”

България Преди 2 часа

Шофьорът на автомобила не е пострадал

<p>Китай включва България в програмата си за безвизов достъп</p>

Китай включва България, Япония и други страни в програмата си за безвизов достъп

Свят Преди 2 часа

Основната цел е да бъдат стимулирани туризмът и търговията

<p>Това са кандидатите за президент на Румъния (СНИМКИ)</p>

Това са кандидатите за президент на Румъния

Свят Преди 2 часа

Тази неделя румънците от страната и чужбина ще гласуват на първия тур на президентските избори

По искане на Европрокуратурата: Обиски в четири български града

По искане на Европрокуратурата: Обиски в четири български града

България Преди 2 часа

Те са били в Бургас, Петрич, Рила и София

БСП кани на разговори ПП-ДБ, "Възраждане", АПС, ИТН и МЕЧ

БСП кани на разговори ПП-ДБ, "Възраждане", АПС, ИТН и МЕЧ

България Преди 2 часа

Срещата ще бъде за формиране на надпартийно мнозинство, което да излъчи председател на парламента