Как в Китай се борят с прекомерния брой на автомобилите
Източник: ЕПА/БГНЕС

Г олемите китайски градове ограничават броя на новите автомобили в опит да се справят с двойното градско главоболие: замърсяването и задръстването.

Само че дали това е добра практика? 

В края на миналия месец в южния китайски град Шънджън тълпи от хора се втурнаха да си купуват коли, след като 15 минути по-рано властите предупредиха обществеността, че въвеждат нови лимити върху броя на регистрационните номера, които ще издават. 

Някои платиха хиляди долари допълнително на търговците на автомобили, възползвали се от паникьосаните купувачи, а хората, които взеха под внимание слуховете за предстоящи ограничения, се сдобиха с коли по-рано през месеца: 42 хил. нови регистрации бяха отчетени от 1 до 20 декември.

От 29 декември правителството ще пуска само 100 хил. регистрационни номера годишно

чрез търгове и лотарии. В града обаче живеят над 7 млн. души. 

Шънджън, който е близо до Хонконг, е осмият град в Китай, който ограничава регистрацията на превозни средства, присъединявайки се към Пекин, въвел таван през 2011 г., Шанхай, Ханджоу, Тиендзин, Гуанджоу, Гуейян и Шъдзяджуан. 

Допълнителни методи за контрол на трафика, възприети от повечето градове, включват разпределяне на регистрационните номера чрез лотария и забрана за коли, чиито собственици не са местни жители, да влизат в града за известен период. 

Има и ограничения, прилагащи се за определени регистрационни номера, като например да не могат да се движат през деня, както и да се движат или само на четни, или само на нечетни дати. 

Хаосът и безчинството, усетени от много граждани в Шънджън, разпалиха национални дебати за ефективността на такива ограничения, а също и за законовата им основа. 

В Китай има над 160 млн. регистрирани частни коли,

а в добили тъжна слава заради смога градове като Пекин емисиите от превозни средства са над една четвърт от замърсителите, сочат официални оценки. 

Целта на налагането на таван е да се намалят вредни газове и задръстването, подчертават държавни медии. 

Само че докато автомобилопроизводителите приветстваха миналогодишните

рекордни продажби на най-големия пазар на автомобили в света,

експерти твърдят, че политиката досега не е постигната значителен ефект. Годишно продажбите на леки автомобили в Китай са скочили до близо 20 млн. спрямо 2 млн. на година преди едно десетилетие. През 2014 г. продажбите са нараснали до 19,7 млн. бройки, което е ръст от 9,9 % спрямо отчетеното за 2013 г.  

С продължаващото нарастване на покупателната способност на средната класа в Китай и бързото урбанизиране на страната, количеството нови шофьори взе превес над усилията на властите да контролират разрастващия се като гъба трафик. 

„Ограничаването на автомобилите стимулира продажбите и има отрицателно влияние върху замърсяването и задръстването“, отбелязва Цуй Дуншу, заместник-секретар на Съвместния консултативен комитет на китайския пазар на леки автомобили (JACCPCM). „Когато ограниченията за автомобили се прилагат за един град, се наблюдава любопитната констатация, че в този град биват продавани повече коли“, допълва Цуй. 

В южния град Гуанджоу, където ограничения за регистрационните номера бяха въведени през юли 2012 г.,

продажбите на автомобили всъщност се увеличиха до 1,7 млн. през 2013 година, което е скок с 22% спрямо 2012 г.,

посочва местната академия за социални науки. 

Максимум 120 хил. нови регистрации могат да се издават всяка година в града, гласят ограниченията от юли 2012 г. Чуждестранните автомобилопроизводители твърдят, че продажбите им в китайските градове са получили тласък преди да влязат в сила ограниченията за регистрациите. 

В същото време местните автомобилостроители в по-ниския сегмент по-вероятно ще отчитат спад на продажбите след задействане на мерките. 

Говорител на германския автомобилостроител БМВ обяви, че компанията успешно се е приспособила към последиците от регистрационните ограничения с „контрамерки“ като насърчаване на частния бартер и разрастване в по-малките градове. 

„Според досегашния ни опит тази промяна ще има отражение върху пазара, ограничавайки купуването в началния етап. В дългосрочен план обаче луксозният сегмент изглежда най-малко засегнат,

тъй като номерата стават ценни и повече от лукс.

Наблюдава се тенденция клиентите да подхождат по-избирателно и да са склонни да подобрят покупката си и да направят размяна“, коментира говорителят на БМВ. 

Потребителите също се адаптират, понякога незаконно. Има сведения за шофьори, които заобикалят закона, като си купуват регистрационни номера от съседни провинции, „вземат под наем“ номера от търговците на автомобили и си купуват коли втора ръка, за да използват предишния номер. 

Защитниците на околната среда твърдят, че правителството трябва да прибегне до по-цялостни мерки, за да се справи с проблема с емисиите и задръстванията от коли. 

„Не можем да разчитаме само на контрола над броя на превозните средства, за да бъде намалено задръстването по пътищата, тъй като по-висококачественият бензин и по-доброто градско планиране също могат да намалят емисиите от превозните средства“, посочва Чжан Кай, помощник-мениджър на кампанията „Климат и енергия“ към „Грийнпийс - Източна Азия“. 

Доклад на Китайската академия за транспортни науки препоръча правителството в Пекин да поощри промените в социалните норми като например гъвкаво работно време и работа от вкъщи, освен ограниченията за използване на автомобили. 

Електромобилите в Китай са освободени от ограниченията за регистрации и движение

и секторът се разрасна през последните години. Само че, както и в други страни, секторът остава много малък с цифри от порядъка на десетки хиляди. Въпреки колебливия напредък, постигнат от непопулярните лимити за регистрационните номера, някои казват, че е по-добре, отколкото изобщо да няма ограничения. 

„Не само че стоя в трафика по цял ден, но и дишам този въздух“, оплаква се таксиметров шофьор в Пекин в четвъртък, когато в столицата се образува най-тежкият смог за тази зима. „Разбирам защо други градове в Китай не искат да станат като Пекин“, допълва той.

Бригадир към ВиК работници: - Вие засега копайте тук, а аз ще отида да проверя къде трябва!
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Програмистът Иван Киров отпадна от “Игри на волята”

Програмистът Иван Киров отпадна от “Игри на волята”

Любопитно Преди 4 часа

Бодибилдърката Радостина спечели място във Войната на племената

Украйна удължи военното положение и мобилизацията

Украйна удължи военното положение и мобилизацията

Свят Преди 4 часа

Периодът на военното положение и всеобщата мобилизация в Украйна беше продължен до 3 февруари 2026 г.

Украйна и Европа подкрепят призива на Тръмп, Русия - не

Украйна и Европа подкрепят призива на Тръмп, Русия - не

Свят Преди 9 часа

Европейските лидери призоваха също за увеличаване на натиска върху Москва

ЕП сигнализира за вълна от насилие в Сърбия

ЕП сигнализира за вълна от насилие в Сърбия

Свят Преди 10 часа

Сърбия е поляризирана: ЕП алармира за китайско влияние и медиен натиск

Изненадващата част от тялото, която мъжете намират за секси, а жените крият

Изненадващата част от тялото, която мъжете намират за секси, а жените крият

Любопитно Преди 10 часа

Дори мъжете, които харесват мускулести и атлетични жени, споделят, че намират корема за секси и го предпочитат пред изваяни коремни мускули

ГЕРБ и ИТН предлагат ротационно председателство на Народното събрание

ГЕРБ и ИТН предлагат ротационно председателство на Народното събрание

България Преди 10 часа

Стартирали са и конструктивни разговори между партньорите за Бюджет 2026

Министерството на финансите взе нов дълг за 300 млн. лева

Министерството на финансите взе нов дълг за 300 млн. лева

България Преди 11 часа

Общият размер на новия държавен дълг, набран на вътрешния и външния пазар през 2025 г., възлиза на около 17,1 милиарда лева

„Никога няма да те убия“: Публикацията на Кристен Бел за годишнината ѝ шокира феновете

„Никога няма да те убия“: Публикацията на Кристен Бел за годишнината ѝ шокира феновете

Любопитно Преди 11 часа

45-годишната актриса бе незабавно разкритикувана, тъй като октомври е месец за повишаване на осведомеността относно домашното насилие

Мъж от Пловдив отвлече и изтезава момиче в Германия, осъдиха го на 10 години

Мъж от Пловдив отвлече и изтезава момиче в Германия, осъдиха го на 10 години

България Преди 11 часа

Русиков бе обвинен за отвличане, противозаконно лишаване от свобода, принуда, средна телесна повреда, нанесена по особено мъчителен начин

Тежка катастрофа с жертва и ранени край Стрелча

Тежка катастрофа с жертва и ранени край Стрелча

България Преди 11 часа

Сигналът за произшествието е подаден около 12:20 часа.

Комари са открити за първи път в Исландия

Комари са открити за първи път в Исландия

Свят Преди 11 часа

Климатичната криза прави страната по-гостоприемна за насекомите

ЕП прие реформата на шофьорските книжки в ЕС

ЕП прие реформата на шофьорските книжки в ЕС

Свят Преди 11 часа

Тя ще насърчи притежаването на електронни книжки.

Изненадващите ползи от 1000 крачки след вечеря

Изненадващите ползи от 1000 крачки след вечеря

Любопитно Преди 11 часа

Открий как кратката вечерна разходка подобрява храносмилането, сърдечното здраве, психическото благополучие и качеството на съня

Китайка откраднала историческо злато от френски музей

Китайка откраднала историческо злато от френски музей

Свят Преди 12 часа

Тя е задържана в Барселона

<p>Саркози в килия от&nbsp;9 кв. метра с душ, тоалетна и телевизор</p>

Саркози в затвора: 9 кв. метра с душ, тоалетна, телевизор и „Граф Монте Кристо“

Свят Преди 12 часа

Условията за бившия президент Саркози не се различават от тези за останалите затворници – 9 кв.метра, с душ и тоалетна. От днес Никола Саркози е най-известният затворник на Франция. Мненията за това са противоположни.