Как в Китай се борят с прекомерния брой на автомобилите
Източник: ЕПА/БГНЕС

Г олемите китайски градове ограничават броя на новите автомобили в опит да се справят с двойното градско главоболие: замърсяването и задръстването.

Само че дали това е добра практика? 

В края на миналия месец в южния китайски град Шънджън тълпи от хора се втурнаха да си купуват коли, след като 15 минути по-рано властите предупредиха обществеността, че въвеждат нови лимити върху броя на регистрационните номера, които ще издават. 

Някои платиха хиляди долари допълнително на търговците на автомобили, възползвали се от паникьосаните купувачи, а хората, които взеха под внимание слуховете за предстоящи ограничения, се сдобиха с коли по-рано през месеца: 42 хил. нови регистрации бяха отчетени от 1 до 20 декември.

От 29 декември правителството ще пуска само 100 хил. регистрационни номера годишно

чрез търгове и лотарии. В града обаче живеят над 7 млн. души. 

Шънджън, който е близо до Хонконг, е осмият град в Китай, който ограничава регистрацията на превозни средства, присъединявайки се към Пекин, въвел таван през 2011 г., Шанхай, Ханджоу, Тиендзин, Гуанджоу, Гуейян и Шъдзяджуан. 

Допълнителни методи за контрол на трафика, възприети от повечето градове, включват разпределяне на регистрационните номера чрез лотария и забрана за коли, чиито собственици не са местни жители, да влизат в града за известен период. 

Има и ограничения, прилагащи се за определени регистрационни номера, като например да не могат да се движат през деня, както и да се движат или само на четни, или само на нечетни дати. 

Хаосът и безчинството, усетени от много граждани в Шънджън, разпалиха национални дебати за ефективността на такива ограничения, а също и за законовата им основа. 

В Китай има над 160 млн. регистрирани частни коли,

а в добили тъжна слава заради смога градове като Пекин емисиите от превозни средства са над една четвърт от замърсителите, сочат официални оценки. 

Целта на налагането на таван е да се намалят вредни газове и задръстването, подчертават държавни медии. 

Само че докато автомобилопроизводителите приветстваха миналогодишните

рекордни продажби на най-големия пазар на автомобили в света,

експерти твърдят, че политиката досега не е постигната значителен ефект. Годишно продажбите на леки автомобили в Китай са скочили до близо 20 млн. спрямо 2 млн. на година преди едно десетилетие. През 2014 г. продажбите са нараснали до 19,7 млн. бройки, което е ръст от 9,9 % спрямо отчетеното за 2013 г.  

С продължаващото нарастване на покупателната способност на средната класа в Китай и бързото урбанизиране на страната, количеството нови шофьори взе превес над усилията на властите да контролират разрастващия се като гъба трафик. 

„Ограничаването на автомобилите стимулира продажбите и има отрицателно влияние върху замърсяването и задръстването“, отбелязва Цуй Дуншу, заместник-секретар на Съвместния консултативен комитет на китайския пазар на леки автомобили (JACCPCM). „Когато ограниченията за автомобили се прилагат за един град, се наблюдава любопитната констатация, че в този град биват продавани повече коли“, допълва Цуй. 

В южния град Гуанджоу, където ограничения за регистрационните номера бяха въведени през юли 2012 г.,

продажбите на автомобили всъщност се увеличиха до 1,7 млн. през 2013 година, което е скок с 22% спрямо 2012 г.,

посочва местната академия за социални науки. 

Максимум 120 хил. нови регистрации могат да се издават всяка година в града, гласят ограниченията от юли 2012 г. Чуждестранните автомобилопроизводители твърдят, че продажбите им в китайските градове са получили тласък преди да влязат в сила ограниченията за регистрациите. 

В същото време местните автомобилостроители в по-ниския сегмент по-вероятно ще отчитат спад на продажбите след задействане на мерките. 

Говорител на германския автомобилостроител БМВ обяви, че компанията успешно се е приспособила към последиците от регистрационните ограничения с „контрамерки“ като насърчаване на частния бартер и разрастване в по-малките градове. 

„Според досегашния ни опит тази промяна ще има отражение върху пазара, ограничавайки купуването в началния етап. В дългосрочен план обаче луксозният сегмент изглежда най-малко засегнат,

тъй като номерата стават ценни и повече от лукс.

Наблюдава се тенденция клиентите да подхождат по-избирателно и да са склонни да подобрят покупката си и да направят размяна“, коментира говорителят на БМВ. 

Потребителите също се адаптират, понякога незаконно. Има сведения за шофьори, които заобикалят закона, като си купуват регистрационни номера от съседни провинции, „вземат под наем“ номера от търговците на автомобили и си купуват коли втора ръка, за да използват предишния номер. 

Защитниците на околната среда твърдят, че правителството трябва да прибегне до по-цялостни мерки, за да се справи с проблема с емисиите и задръстванията от коли. 

„Не можем да разчитаме само на контрола над броя на превозните средства, за да бъде намалено задръстването по пътищата, тъй като по-висококачественият бензин и по-доброто градско планиране също могат да намалят емисиите от превозните средства“, посочва Чжан Кай, помощник-мениджър на кампанията „Климат и енергия“ към „Грийнпийс - Източна Азия“. 

Доклад на Китайската академия за транспортни науки препоръча правителството в Пекин да поощри промените в социалните норми като например гъвкаво работно време и работа от вкъщи, освен ограниченията за използване на автомобили. 

Електромобилите в Китай са освободени от ограниченията за регистрации и движение

и секторът се разрасна през последните години. Само че, както и в други страни, секторът остава много малък с цифри от порядъка на десетки хиляди. Въпреки колебливия напредък, постигнат от непопулярните лимити за регистрационните номера, някои казват, че е по-добре, отколкото изобщо да няма ограничения. 

„Не само че стоя в трафика по цял ден, но и дишам този въздух“, оплаква се таксиметров шофьор в Пекин в четвъртък, когато в столицата се образува най-тежкият смог за тази зима. „Разбирам защо други градове в Китай не искат да станат като Пекин“, допълва той.

Баба и внучка готвят в кухнята. -По мое време музиката беше много по-мелодична, казва бабата. -Но бабо, това е миксера.  
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Пътна естакада в строеж се срути в Банкок, има жертви и ранени

Пътна естакада в строеж се срути в Банкок, има жертви и ранени

Свят Преди 34 минути

Загинали са четирима работници и един инженер

<p>Воден <span style="color:#3300cc;"><strong>апокалипсис</strong></span> в Италия, евакуираха десетки</p>

Воден апокалипсис в Италия, евакуираха десетки

Свят Преди 1 час

Проливни дъждове разляха реки и наводниха улици в близост до историческите градове Флоренция и Пиза

Повдигнаха обвинения на капитана на кораба, ударил танкер в Северно море

Повдигнаха обвинения на капитана на кораба, ударил танкер в Северно море

Свят Преди 2 часа

Сблъсъкът предизвика голям пожар и взривове, и доведе до теч на авиационно гориво

о

Ерол Мъск: Когато Илон поиска нещо, го получава

Свят Преди 2 часа

Илон Мъск е най-богатият човек в света и съветник на президента на САЩ Доналд Тръмп

Смайващо откритие: 128 нови луни са открити в орбита около Сатурн

Смайващо откритие: 128 нови луни са открити в орбита около Сатурн

Любопитно Преди 2 часа

Те са малки лунички, с форма на капки и картофи, с диаметър само няколко километра

Астрономи създадоха 3D карта на свойствата на междузвездния прах в Млечния път

Астрономи създадоха 3D карта на свойствата на междузвездния прах в Млечния път

Любопитно Преди 10 часа

Този пробив ще допринесе за прецизни астрономически наблюдения и за изследвания в областта на астрохимията

<p>Сръбският президент заплаши с арести протестиращите в Белград</p>

Вучич: Всички, които утре предизвикат безредици в Белград ще бъдат арестувани

Свят Преди 11 часа

По думите му още през декември е станало ясно, че целта е провеждането на "цветна революция" в Сърбия

Нидерландия: Готови сме при нужда да наложим вето на части от отбранителния пакет на ЕС

Нидерландия: Готови сме при нужда да наложим вето на части от отбранителния пакет на ЕС

Свят Преди 11 часа

Нидерланският премиер Дик Схоф заяви, че страната няма да даде съгласие, що се отнася до вземането на съвместни заеми

Водещият на "Оскар"-ите разкри задкулисни тайни

Водещият на "Оскар"-ите разкри задкулисни тайни

Любопитно Преди 11 часа

О'Брайън получи добри отзиви за дебютната си изява като домакин на наградите

Задържаха четирима след спор за момиче в Сандански

Задържаха четирима след спор за момиче в Сандански

България Преди 12 часа

Към момента няма данни за пострадали

Макрон призова Русия да приеме предложението за 30-дневно примирие

Макрон призова Русия да приеме предложението за 30-дневно примирие

Свят Преди 12 часа

"Утре ние ще продължим да работим за укрепване на подкрепата за Украйна и за един солиден и траен мир", заяви Макрон

Моторист загина при катастрофа във Варна

Моторист загина при катастрофа във Варна

България Преди 12 часа

Спътничка му е с открита фрактура на крака

Спасиха единствения бъбрек на 65-годишна жена чрез Da Vinci Xi​

Спасиха единствения бъбрек на 65-годишна жена чрез Da Vinci Xi​

България Преди 13 часа

Жената остава с един функциониращ бъбрек и е необходимо да посещава профилактични прегледи при нефролог на всеки 6 месеца

<p>Опасната илюзия на европейския ядрен чадър</p>

Al Jazeera: Опасната илюзия на европейския ядрен чадър

Свят Преди 13 часа

Предложението за някаква форма на европейско ядрено споделяне с Франция и Великобритания като защита срещу заплахите от Москва не е ново

Два труса в Югозападна Турция

Два труса в Югозападна Турция

Свят Преди 14 часа

Първият трус е бил със сила 4,6