Е дин от инструментите, с които държавните органи принуждават компаниите да намаляват вредните емисии, е стандартът за регулиране на нивата на вредни емисии. Доскоро в Европа компаниите трябваше да спазват цикъла New European Driving Cycle (NEDC), докато в САЩ важи EPA Federal Test Procedure (FTP).
Сега на Стария континент е актуален Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), който може (на теория) да се използва в световен мащаб. Цялата процедура е така съобразена, че да бъде създаден световен инструмент за измерване на емисиите CО2, твърдите частици и разхода на гориво. В Европа WLTP вече започна да измества New European Driving Cycle (NEDC), който е в сила от 80-те години.
WLTP в подробности
Този тестови цикъл е съставен от четири части, изпълнявани при различни скорости: ниска, средна, висока и много висока. Автомобилът, във всеки от тези тестове, трябва да изпълнява серия от маневри, включително спиране, отрицателно ускорение и ускорение.
За всеки модел, слизащ от поточната линия, се извършват тестове на най-леката и най-тежката версия. Автомобилите са разделени в три основни класа, като това разделение са основава на съотношението мощност – тегло.
В правилата на WLTP изпитанията стриктно са описани условията, които трябва да се изпълняват по време на динамометричните изпитания, както и съпротивлението по време на движение. Под внимание се взимат смяната на предавките (типа трансмисия), теглото, качеството на горивото, външната температура, видовете гуми и налягането в тях.
Когато нов автомобил бъде подложен на изпитания, под внимание се взимат следните стойности: разход на гориво, емисии CO2, други вредни емисии и консумация на енергия при автомобилите с алтернативно задвижване.
Първите две стойности са свързани: Количеството CO2, отделяно от работещ двигател, е пряко свързано от изгореното гориво. Един грам CO2, отделен в атмосферата, се равнява на изгорени 0,043 литра гориво на 100 км. Това означава, например, че автомобил, чийто среден разход на гориво е 5,17 л/100 км, ще отдели в атмосферата 120 грама CO2 във въздуха.
WLTP е лабораторен тест, който, макар и по-прецизен от остарелия NEDC, не може да даде супер точно измерване на вредните емисии, отделяни от автомобила в реални пътни условия. За целта производителите и регулаторните органи ще използват тестовата процедура Real Driving Emissions (RDE), която допълва WLTP.
RDE в подробности
RDE ще влезе в сила в Европа през 2018 г., но към момента не се казва кога (и дали) други региони по света ще я възприемат. Първата стъпка от въвеждането на RDE се случи на 1 септември 2017 г., която изискваше максимално ниво от 2,1 NOx за всички видове нови автомобили.
Стъпка 2 (от 2020 г.) ще наложи максимално ниво NOx от 1,0 плюс отклонение от 0,5.
Основната идея на RDE е да тества автомобилите в реални пътни ситуации, изложени на цяла гама от различни условия.
Чрез специално оборудване, монтирано в и извън автомобила - Portable Emission Measuring Systems (PEMS) – специалистите се опитват да се уверят, че твърдите частици и СO2 не превишават максималните стойности в следните условия: ниска и висока надморска височина, средна годишна температура, допълнително натоварване на автомобила, спускане и изкачване на наклони, движение в градски условия с ниска скорост, извънградско шофиране със средна скорост и шофиране на магистрала с висока скорост.
Тук също трябва да се направи уточнението, че няма тестова процедура, която да изчисли с пълна точност вредните емисии и разхода на гориво. А основната причината е тежестта на десния ви крак.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Tesla показа Model 3 с два мотора, далеч е от ниската цена
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!