П опулистките партии стават все по-силни на европейско ниво, а в Италия властта се крепи на популистката коалиция между Лигата и движението Пет звезди. Едно от коалиционните им споразумения касае електрификацията на автопарка. Според него Италия трябва да изпревари Норвегия по този показател, като тук говорим за навлизането на около 1 млн. електрифицирани автомобила до 2022 г. Цената: около $10 млрд. под формата на субсидии. Звучи гръмко дори и за българските популистки разбирания, но нека видим как го правят в Италия.
В договора между двете партии е заложена глава за „намаляване броя на бензиновите и дизеловите автомобили”, като за целта се предвиждат „субсидии при покупка на електрически или хибридни автомобили.” Както виждате, цифри тук не се споменават. Това е типичният начин за правене на популистка политика.
Сега, обаче, 31-годишният Луиджи Ди Майо, лидер на Пет звезди, обяви амбициозната си цел да въведе на италианските пътища 1 млн. автомобила с батерии до 2022 г. Това би направило страната лидер по този показател.
Електромобилите и хората: любопитни факти
До 2040 г. на електромобилите ще се падат 55% от световните продажби
Ди Майо обиколи Сицилия с електрически Nissan по време на предизборната си кампания, а след това темата бе заложена в платформата на партията, основана преди по-малко от 10 години, но събрала най-много гласове по време на изборите на 4 март.
Говорител на правителството потвърди, че се работи по темата електрификация, но без да се уточнява дали цифрата от 1 млн. касае чисти електромобили, или в това число се включват хибридите.
През миналата година италианците са купили само 2600 чисти електромобили. Общият брой на продадените нови коли в страната през 2017 г. е около 2 млн., така че процентното съотношение се смята много лесно. Продадени са още около 2200 хибрида, така че електрифицираните нови автомобили, продадени миналата година, са едва 4800.
Но това не е проблемът. Проблемът е, че обещанието Италия да изпревари Норвегия по електрификация на автомобилния парк се свързва с необходимостта да се отпуснат субсидии, които да са поне на нивото на норвежките. Това означава субсидия на една електрифицирана кола от около $10 000. Но дори и тази сума може да е недостатъчна за постигане на целта за само 5 години.
Електромобилите индиректно увеличават замърсяването в Китай
Започна се, първи град забранява (частично) дизела в Германия
В Норвегия, европейският лидер на пазара на електромобили, субсидиите покриват всичко – от данъчните облекчения, през отпадане на тол таксите и дори безплатен превоз с ферибот. Норвежците очакват около 9000 евро ($10 400) субсидии при покупка на електрически Golf и около 7000 евро за електрически VW Up. Във Франция, която може да утрои продажбите на електрически автомобили до май 2022 г., както сочат очакванията на Bloomberg New Energy Finance, клиентите получават до 10 000 евро субсидии.
Доставките на „зелени” возила на най-стабилните европейски пазари, тук се включват Франция, Германия и Великобритания, се очаква до достигнат 354 000 през 2022 г. Докладът BNEF посочва, че Италия е много назад спрямо останалите страни в региона, като „дърпа назад средния показател за Европа.”
За да постигне целта си от 1 млн. електромобила след 5 години, правителството ще трябва да прибегне до помощта на контролираната от държавата Enel SpA, която планира инвестиция в размер между 100 и 300 млн. евро за построяването на 14 000 зарядни станция в страната до 2022 г.
На този етап приказките на Ди Майо се приемат като чист популизъм, но Италия също приема забраната на дизелови автомобили. През 2024 г. Рим ще забрани дизеловите автомобили, като планове за подобен ход има и Милано. Италия е най-големият пазар в Европа на автомобили, задвижвани на природен газ. Миналата година са продадени около 230 000.
Серджо Маркионе, шефът на Fiat Chrysler SpA, бе сред най-отявлените критици на електромобилите, но преди по-малко от месец обяви, че концернът ще вложи 9 млрд. евро до 2022 г. за разработване на електромобили. Маркионе очаква до 2025 г. под половината от световните автомобилни продажби да са на автомобили, задвижвани само от ДВГ.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!