Е легантен, спортен и луксозен: в историята на Mercedes-Benz E-Class, тези качества се отразяват най-вече от двувратите купе и кабриолет версии. Затова тук ще им отдадем заслуженото, започвайки преди повече от 50 години, когато се появява Stroke/8 Coupé и почти 30 години от дебюта на кабриолета от моделно семейство 124.
“Stroke/8” Coupe поставя основите на тази традиция през 1968 г.
През ноември 1968 г., Mercedes-Benz изненадва клиентите си с елегантен 2-местен модел. На върха е версията 250 СЕ (150 к.с.)
Четири години по-късно (1972) се появява нова върхова версия в гамата “Stroke/8” Coupé, това е мощният 185 к.с. 280 CE. До август 1976 г., когато спира производството на модела, Mercedes е произвел над 67 000 купета от моделна серия 114. Най-успешен е 250 СЕ (близо 22 000 бройки).
C 123: спортна елегантност за индивидуалисти
Двувратото купе на С123 дебютира в Женева през март 1977 г. Заедно с 6-цилиндровите 280 C (156 к.с.) и 280 CE (177 к.с.), за пръв път се появява 4-цилиндровата версия 230 C (109 к.с.).
Подобно на “Stroke/8”, купетата са много близо визуално до седаните, но разлики има. Височината е снижена с 40 мм, а дължината с 85 мм спрямо седана, което се дължи на скъсеното междуосие. Челното и задното стъкла са по-скосени, а страничните не са разделени от В-колоните. Резултатът е по-издължен и по-динамичен профил.
Производството на C 123 приключва през август 1985 г. За осем години са направени 99 884 бройки, като най-успешен е 280 CE с 32 138.
Моделна серия 124
През март 1987 г. е представена новата 124-ка, а от лятото на 1993 г. тя е наречена E-Class Coupе. Две години преди това (1991 г.) се появява и първият кабриолет в сегмента.
Първоначално моделната гама се състои от 230 CE (132 к.с.) и 300 CE (180 к.с.). През 1989 г. (Франкфурт) дебютира напълно обновена моделна гама. На върха застава 300 CE-24 (220 к.с.) с 3,0-литров двигател от спортния 300 SL-24 (R 129). Моделът е оборудван с алуминиеви джанти, електрически стъкла, кожени волан и скоростен лост, дървена облицовка.
В началото на 1991 г. дебютира кабриолетът в моделна серия 124. Четириместният модел с мек покрив е първият от такъв тип след 20-годишно прекъсване. Подвижният гюрук тежи само 43 килограма. В началото се предлага 300 CE-24.
Първият E-Class и върховни двигатели AMG
През юни 1993 г. е представен фейслифтът на 124. Една от новостите е радиаторната решетка, позната от S-Class, като емблемата е позиционирана на предния капак. Налични са 4-цилиндровите E 200 (136 к.с.) и E 220 (150 к.с.), както и 6-цилиндровата E 320 (220 к.с.) версии.
Върхът на сладоледа при купето и кабриолета е E 36 AMG (272 к.с.).
От 1987 до 1996 г. са произведени общо 141 498 купета от модел C 124, а от 1991 до 1997 г. – 33 952 кабриолета от модел A 124.
На сцената излиза CLK
На салона в Женева през 1993 г. дебютира впечатляваща концепция. Четириместният, двуврат модел въвежда двойните фарове в гамата на Mercedes-Benz, които идват в серийно производство през 1995 г. с E-Class (моделна серия 210). Концепцията се приема много добре, но потенциалните клиенти трябва да чакат чак до 1997 г., когато дебютира CLK Coupé (моделна серия 208). Близостта между концепцията и серийния модел е от ключово значение за Бруно Сако, главен дизайнер на Mercedes-Benz. Година по-късно се появява и CLK Cabriolet.
Двигателите за купето варират от 4-цилиндровия CLK 200 (136 к.с.) до V8 при CLK 430 (279 к.с.). Най-мощният кабриолет е V6 версията в CLK 320 (218 к.с.). Купето и кабриолетът претърпяват драстичен фейслифт през 1999 г. На върха застава CLK 55 AMG (347 к.с.).
Успехът е голям: между 1997 и 2002 г. са направени 233 367 бройки CLK Coupе, а между 1998 и 2003 г. – 115 161 CLK Cabriolet.
Второ поколение Mercedes-Benz CLK
През пролетта на 2002 г. се появява второто поколение на CLK (моделно семейство 209). Клиентите избират между седем двигателя за купето и пет за кабриолета. Мощността варира от 163 до 367 к.с. Една от новостите е дизеловият, 5-цилиндров CLK 270 CDI със 170 к.с.
През 2004 и 2005 г. се появяват съответно купето и кабриолетът CLK DTM AMG, като двете версии са направени в серии по 100 бройки. За задвижване се използва 5,5-литров V8 с 582 к.с. Двата модела насочват вниманието към успехите на CLK в German Touring Car Masters (DTM). С такъв автомобил Берн Шнайдер печели три титли (2000, 2001 и 2003 г.), финиширайки втори през 2002 г.
През 2004 г. е представена специална версия на CLK 500 Cabriolet (100 бройки), в която своя отпечатък оставя Джорджо Армани. През лятото на 2005 г. дебютира фейслифтът. Година след това идва CLK 63 AMG с 481 к.с. CLK 63 AMG Black Series разчита на 507 к.с. През лятото на 2006 г. CLK 500 Coupé е оборудван с нов V8 двигател с 388 к.с.
В периода 2002 – 2008 г. са произведени 240 878 бройки CLK Coupе, а между 2003 - 2009 г.: 140 139 бройки CLK Cabriolet.
Пролетта на 2009: дебют на моделна серия 207
През март 2009 г. двувратите модели официално се завръщат в гамата на E-Class. С коефициент 0,24, Mercedes-Benz E-Class Coupé (моделна серия 207) е най-аеродинамичният сериен автомобил в света.
Година по-късно се появява и кабриото. Моделът е оборудван със системите AIRCAP (намаляваща турбуленцията) и AIRSCARF (вентилатори в зоната на подглавника за подгряване на врата).
В началото на 2013 г. идва фейслифта на 207. В гамата има 6 бензинови двигателя с мощност между 184 и 408 к.с., както и три дизелови с мощност от 170 до 252 к.с.
Краят на E-Class Coupé и Cabriolet (моделна серия 207) идва през декември 2016 г. За този период са произведени 221 556 купета и 140 925 кабриолета.
Новият E-Class Coupé (моделна серия 238) дебютира през декември 2016 г.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
Китайският BYD Han идва в Европа с 5G и нов вид батерия
Електрически кросоувър на Kia ще предложи динамиката на Porsche Taycan
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!