Инженерен гений: иновативната E-TECH трансмисия на Renault е направена първо от LEGO
Източник: Renault България
4

Т ази седмица български журналисти имахме възможността да разговаряме с Никола Фремо, експерт Хибридна архитектура в Renault. Интересното в случая е, че Фремо е нагледен пример за инженерен гений. Пред него стои задачата да намери най-подходящата трансмисия за хибридната технология на Renault, която да свързва работа на електромотора и двигателя с вътрешно горене.

С цел да поддържа нещата семпли, компактни и леки, той си представя радикално решение: да лиши автомобила от съединител и дори синхронизатори на скоростната кутия. Има технология, която прави това възможно – многорежимната скоростна кутия, която се използва в моторните спортове.

Източник: Renault България

Тогава идва и вдъхновението, виждайки сина си да играе с LEGO Technic: „Е, не е толкова далеч от това, което бих искал да направя.” Така Никола Фремо използва коледните празници, за да направи LEGO модел на иновативната 3-степенна трансмисия. „Имах идеята да направя първо модела, за да ми помогне да разбера как да продължа с инженерния процес. След около 20 часа „работа“ под леко учудения поглед на сина ми, се роди моделът“, обяснява той.

За целта не е достатъчно да сглобиш отделните елементи в едно. Никола трябва да сглоби различните оси и трансмисионни пръстени, да ги залепи и пробие, за да паснат в шината, да моторизира цялото нещо и т.н. Истинска инженерна работа, която позволява на Никола Фремо да тества „на живо“ различните възможни режими на работа между двигателите. Нещо повече, той открива нови, които не е предвидил при предишния си теоретичен анализ. Това засилва убеждението му, че е на прав път с този прототип – безспорно най-евтиният в историята на Renault – който е толкова изненадващ и неочакван, колкото иновативно е техническото решение.

Renault влиза в забранената територия с Arkana (тест драйв)

След като завършва модела Никола Фремо трябва да го представи на своите мениджъри Реми Бастиян и Жерар Детурбе, „бащите“ на първата гама на Dacia и любители на семплите и икономични решения.

„Renault винаги е била много отворена компания, особено, когато става въпрос за изследователска дейност. Но в деня, когато представих модела на мениджъра на проекта Жерар Детурбе и на директора по проучвания Реми Бастиян, не знаех как щяха да реагират. Те оглеждаха модела, докосваха го и разбираха, че имаме работещ продукт. Никога няма да забравя думите на Жерар Детурбе: „Ако можем да го направим от LEGO, ще работи!“

Но тази зелена светлина не е дадена даром. Никола и неговите колеги трябва да се ангажират да внедрят тази концепция в автомобил в рамките на едва 18 месеца!

Източник: Renault България

Многорежимната скоростна кутия е във фокуса на вниманието. Тази част заменя както верижното зъбно колело, така и синхронизиращия пръстен в една система без съединител. Многорежимната скоростна кутия има много добра ефективност благодарение на намаляването на триещите се една в друга части в кутията. Тази технология се използва в моторните спортове, където липсата ѝ на плавност не е недостатък. От друга страна, в серийните модели е необходимо да се предложи плавна смяна на предавките, за да бъде технологията използваема за обикновените хора. Необходим е хитър начин системата да се направи по-плавна.

Рог на изобилието от Renault Megane (тест драйв)

Идеята е да се добави втори електрически двигател към разработваната хибридна система E-TECH. Неговата роля е да замени синхронизаторите в традиционната скоростна кутия, за да се улеснят съединителя и съответно смяната на предавките. Работейки заедно със задвижващия  електрически двигател, той позволява много прецизно регулиране на скоростта на въртене на скоростната кутия за плавна смяна на предавките.

Никола Фремо актуализира LEGO модела с това решение и започват тестове на изпитателния стенд и на пътя. Това предоставя възможност за наблюдение, че втория електрически двигател, наречен HSG (High-voltage Starter Generator – високоволтов стартер-генератор) добавя други ползи към системата.

Първата версия на двигателя E-TECH прави своя „полу-публичен“ дебют под капака на Dacia Sandero в 2012 Innov'Days, събитие за запознаване на служителите на Групата с най-новите технологични иновации в процес на разработка.

Но не всичко е решено. Системата все още трябва да бъде оптимизирана за високи скорости и преди всичко, трябва да бъде открита настройката, която би позволила E-TECH да бъде представен пред медиите и обществеността.

Източник: Renault България

Междувременно Renault се подготвя да отговори на правителствено предизвикателство: да разработи автомобил, който е в състояние да изразходва под 2 л/100 км. Това е ролята на прототипа EOLAB. Той е представен на Автомобилния салон в Париж през 2014 г. Същевременно медиите са поканени да тестват демо версията на автомобила на пистата Мортефонтен – тест за ефективността на двигателя E-TECH.

EOLAB спазва обещанията си и отзивите са много позитивни, като журналистите са очаровани от прототип, който бие рекордите по отношение на разход на гориво (1 л/100 км!) без да се пренебрегва динамиката (ускорение от 0-100 км/ч за 9,2 сек) и пътното поведение. Никола Фремо и екипите по разработка обаче не са напълно удовлетворени: „Трябваше да успеем в ускоряване на запалването на двигателя с вътрешно горене, за да имаме трансмисия с много бързи реакции и да открием удоволствието на моменталното задвижване, което имаме при електрическите автомобили.“

Това изисква корекция в горната част на задвижващия агрегат. Решението е в добавянето на четвърта предавка към многорежимната трансмисия, свързана с двигателя с вътрешно горене, която първоначално има само три предавки. Четвъртата предавка позволява на основния електрически двигател да се изключи напълно, когато не се ползва – обичайно на магистрали.

Днес двигателят E-TECH е реалност, предлагана в хибридна версия за моделите Clio, Captur и Arkana, и в plug-in хибридна версия за Captur и Megane.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.

Дефицитът на микрочипове ще донесе стотици милиарди загуби

Peugeot 308 те пренася в „изгубения рай” (тест драйв)

След около половин година Норвегия приключва с конвенционалните автомобили

Коментари 4
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

4 коментара
 
- По какво може да се познае дали един мъж е семеен или е любовник? - Много просто - единият носи цветя, а другия зеленчуци...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Хамас" готова да освободи 34 заложници

"Хамас" готова да освободи 34 заложници

Свят Преди 2 часа

Групировката все още не е предоставила списък на заложниците

"Еликсир на здравето": Кой да пие сок от кисело зеле и кой не

"Еликсир на здравето": Кой да пие сок от кисело зеле и кой не

Любопитно Преди 3 часа

Сокът от кисело зеле има уникален състав, който може да повлияе положително на вашето здраве

Шолц: Твърденията, че може да се срещна с Путин са неприлични

Шолц: Твърденията, че може да се срещна с Путин са неприлични

Свят Преди 4 часа

Шолц и Путин проведоха първия си телефонен разговор от близо 2 години на 15 ноември

<p>Западни политици идват и си отиват - не и в Русия</p>

Несменяем лидер от четвърт век: Как го постигна Владимир Путин

Свят Преди 5 часа

Западни политици идват и си отиват, властта се предава от едни на други. Не обаче и в Русия, където президентът Владимир Путин е несменяем лидер вече от четвърт век. Как го постига?

Антъни Блинкен пристигна в Южна Корея

Антъни Блинкен пристигна в Южна Корея

Свят Преди 6 часа

Очаква се държавният секретар да посети още Япония и Франция

Нов взрив на газова бутилка в „Лозенец“ в София, има пострадал

Нов взрив на газова бутилка в „Лозенец“ в София, има пострадал

България Преди 7 часа

Взривът е близо до мястото, където снощи газова бутилка се взриви и подпали цяла къща

Почина магарето, вдъхновило анимационния герой в „Шрек“

Почина магарето, вдъхновило анимационния герой в „Шрек“

Свят Преди 7 часа

Пери почина след борба с болезнено заболяване на копитата

Кирил Петков и Делян Добрев влязоха в остър дебат

Кирил Петков и Делян Добрев влязоха в остър дебат

България Преди 8 часа

Те влязоха в спор в социалните мрежи

276-килограмова риба тон бе продадена за 1,3 млн. долара

276-килограмова риба тон бе продадена за 1,3 млн. долара

Любопитно Преди 8 часа

"Беше дебела като крава", разказва 73-годишният рибар Масахиро Тайеучи

Възрастна жена загина при пожар в Бургас

Възрастна жена загина при пожар в Бургас

България Преди 8 часа

Жената е била трудно подвижна

Украйна е унищожила 61 руски дрона през изминалата нощ

Украйна е унищожила 61 руски дрона през изминалата нощ

Свят Преди 8 часа

Украинските военни заявиха, че други 42 дрона са "изчезнали" от радарите

Арестуваха двама инфлуенсъри във Франция, подтиквали към насилие

Арестуваха двама инфлуенсъри във Франция, подтиквали към насилие

Свят Преди 9 часа

Видеата са били препоствани в социалните мрежи и широко коментирани, като са породили безпокойство

Себастиан Курц не иска да се връща на канцлерския пост в Австрия

Себастиан Курц не иска да се връща на канцлерския пост в Австрия

Свят Преди 9 часа

Кристиан Щокер временно поема ръководство на Австрийската народна партия

Украйна предприе контраофанзива в западната част на руската Курска област

Украйна предприе контраофанзива в западната част на руската Курска област

Свят Преди 10 часа

Това съобщи руското министерство на отбраната