Иконата: Историята на легендарния Mercedes 300 SL
Mercedes-Benz 300 SL   
Източник: Mercedes-Benz

Е дин от най-красивите автомобили в света и може би най-известният сред всички модели на Mercedes-Benz влезе в историята под името Gullwing. Вероятно ще се изненадате да разберете, че в началото никой не е искал да направи 300 SL. Връщаме се в началото на тази впечатляваща история.

Към славните дни на моторния спорт

Всичко започва да се обръща в началото на 50-те години. След като се възстановява леко от последствията от Втората световна война, Mercedes-Benz решава, че е време да се потопи отново в света на моторните спортове. В навечерието на войната на съперничеството между „сребърните стрели“ и Audi (по онова време Auto Union) се гледа като на най-впечатляващото и вълнуващо събитие в европейските състезания.

Сега обаче мащабите са несъвместими с предвоенните. Състезателната кола трябва да бъде направена с много ограничени ресурси, използвайки възможно най-много серийни компоненти.

За донор е избран големият, солиден и консервативен седан от серия 300 (W186). Нямайки нищо общо с концепцията за спорт, автомобилът въплъщава европейските идеи за здравина, комфорт и надеждност от началото на 50-те години. Мощна рама, дебели панели на каросерията, нискофорсиран, но неразрушим двигател и, като черешката на тортата, собствено тегло от около 1800 кг.

Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198), пилотиран от Джон Купър Фич и Курт Гесл в Mille Miglia през 1955 г.
Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198), пилотиран от Джон Купър Фич и Курт Гесл в Mille Miglia през 1955 г. Източник: Mercedes-Benz

Изглежда невъзможно да се създаде нещо бързо, леко и спортно на базата на този благороден тежък камион. Въпреки това, бъдещият Mercedes-Benz 300 SL (между другото, тук трябва да декодираме индекса на модела: S от Sport, L от Leicht, „лек“) заимства двигателя, окачването и трансмисия от серийния донор, а също така спирачната система и скоростната кутия.

Състезателна клетка

Редовият шестцилиндров 3-литров двигател на 300 развива само 115 к.с. Като част от проста модернизация, двигателят е оборудван с три карбуратора, допълнителен разпределителен вал и преработен всмукателен колектор. Резултатът е увеличение на мощността до 175 к.с., но нищо особено. А бъдещият състезателен Mercedes-Benz трябва да се бори с такива автомобили като 12-цилиндровото Ferrari 250 S (230 к.с.) и 3,4-литровия Jaguar C-Тype (от 205 к.с.)...

Колата изисква интензивно намаляване на теглото. Тогава брилянтният дизайнер Рудолф Уленхаут, авторът на известния предвоенен състезателен Mercedes W125 и W154, се спира на пространствена рама. Основата на 300SL е сложна рама, изработена от много заварени тръби. Към тази лека (самата рама тежеше само около 80 кг, а собственото тегло на автомобила в крайна сметка е 1060 кг) и изненадващо твърда конструкция са прикрепени алуминиеви панели на каросерията, на които е дадена най-рационализираната форма с помощта на аеродинамичен тунел. Коефициентът на съпротивление е само 0,25. Дори по днешните стандарти, това е прекрасен резултат!

Mercedes-Benz 300 SL (W 194) в 24 часа на Льо Ман през 1952 г.
Mercedes-Benz 300 SL (W 194) в „24 часа на Льо Ман” през 1952 г. Източник: Mercedes-Benz

Цялата конструкция има един сериозен недостатък - високи прагове. Сложният дизайн на заварените тръби просто не позволява монтирането на конвенционални шарнирни врати. Тогава Уленхаут и неговият инженерен екип се потапят в състезателния правилник. Установяват, че нито един официален документ не забранява монтирането на врати, които се отварят нагоре. Така Mercedes-Benz 300 SL получава отварящи се нагоре врати, от които идва и прякорът „Gullwing“.

Повторният дебют

Трудно е да се повярва, но на екипа на Уленхаут му трябват само девет месеца, за да завърши всичко – от получаването на задачата до подготовката на колата за старт. През март 1952 г. състезателният 300 SL (W 194) е представен на пресата. И още през май триото "чайки" от заводския отбор на Mercedes-Benz се подготвя за старт в Mille Miglia.

Състезателният Mercedes-Benz 300 SL (W 194),състезателният спортен прототип  Mercedes-Benz 300 SL Hobel (W 194 II) и Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198)
Състезателният Mercedes-Benz 300 SL (W 194),състезателният спортен прототип Mercedes-Benz 300 SL “Hobel” (W 194 II) и Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W 198) Източник: Mercedes-Benz

Може да изглежда странно днес, но Алфред Нойбауер, спортният директор на отбора, е много скептичен относно шансовете на своите пилоти. Отличен по отношение на аеродинамиката и много лек, 300 SL със 175 к.с. все още е твърде слаб като мощност на фона на заводското Ferrari. Но съмненията относно конкурентоспособността на новите сребърни стрели са напразни.

Да, Mercedes-Benz така и не печели състезанието, но на правите участъци SL уверено дърпа на по-мощните, но по-тежки Ferrari. Освен това екипът на Карл Клинг е начело дълго време и само 6-минутен питстоп малко преди финала (механиците не успяват да сменят колелото) го лишава от заслужената победа.

Победата отива при Джовани Брако с 12-цилиндрово Ferrari 250S, но дебютното представяне на Mercedes ужасява съперниците. Месец и половина по-късно в Льо Ман, най-лошите страхове в Маранело и Ковънтри се потвърждават. С отлично представяне по отношение на състезателната тактика, пилотите на бързия и надежден Mercedes-Benz заемат първите две места в генералното класиране. И това от първия опит!

Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198)
Mercedes-Benz 300 SL Roadster (W198) Източник: Mercedes-Benz

След това следва феноменално успешно състезание на „Нюрбургринг” - квартетът на Mercedes окупира първите четири позиции, а в края на сезона 300SL показва, че скоростта и надеждността му струват много и в известното Carrera Panamericana, спечелено от екипажа Карл Клинг/Ханс Кленк. Като се прибави и триумфът в Гран При на Швейцария, 300 SL постига четири победи в пет състезания през първия си сезон!

На този фон решението на ръководството на Mercedes-Benz да се откаже от програмата през 1953 г. изглежда изненадващо. Но състезателният отдел решава да съсредоточи всичките си усилия върху създаването на нова кола за F1 и силно чувствителният 300 SL му се отрежда участта да чака пенсия в автомобилните музеи.

 

Човек с планове

В Щутгарт никой дори не се помисли за създаване на шосейна версия на 300 SL. И това вероятно нямаше да се случи, ако не беше предвидливостта и упоритостта на американския бизнесмен Максимилиан Хофман. Всъщност Макс, както просто го наричат познатите, е роден в Австрия. В младостта си той обича автомобилните състезания, известен е като добър пилот, но най-важното е, че по време на кариерата си печели добри връзки в автомобилния свят. След анексирането на Австрия от нацистка Германия Хофман се мести първо във Франция, а оттам в Съединените щати, където след войната се озовава в бизнеса с продажба на автомобили.

Преценката на Максимилиан е правилна. Американският пазар винаги е оставал доста затворен за европейските марки. Ето защо, за богатите клиенти, които искат да се открояват от тълпата и да карат не Cadillac и Lincoln, а модели от известни италиански, френски и немски марки, услугите на Хофман са наложителни. Подновявайки стари контакти, Макс става първият дилър в Щатите за Alfa Romeo, BMW, Porsche, Lancia, Jaguar и Mercedes-Benz. Нещо повече, мнението на Хофман се чуваше по върховете, а усетът му за бизнес е смятан за легендарен.

Прочетете още любопитни подробности от историята на един от най-впечатляващите автомобили на CarMarket.bg

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Ресторантьорът Патрицио и актьорът Иво Аръков напуснаха Hell’s Kitchen

Ресторантьорът Патрицио и актьорът Иво Аръков напуснаха Hell’s Kitchen

Любопитно Преди 5 часа

Даниел Пеев-Дънди от Златните си спечели имунитет

СТО предупреди за глобална криза

СТО предупреди за глобална криза

Свят Преди 6 часа

Световната икономика рискува да се разпадне на два блока

Групата на консерваторите и патриотите в ПАСЕ прие в редиците си "ДПС-Ново начало"

Групата на консерваторите и патриотите в ПАСЕ прие в редиците си "ДПС-Ново начало"

Свят Преди 9 часа

Това стана по решение на групата, която проведе свое заседание в рамките на редовната сесия на Парламентарната асамблея

Обвиниха жена за изтезаване на куче и заплахи с убийство

Обвиниха жена за изтезаване на куче и заплахи с убийство

България Преди 9 часа

На животното била назначена медикаментозна терапия

Оставки в АПИ след смъртта на Сияна

Оставки в АПИ след смъртта на Сияна

България Преди 11 часа

Регионалният министър настоя за тях след разпоредената от него проверка

Генерал Сирски: Русия започна нова офанзива

Генерал Сирски: Русия започна нова офанзива

Свят Преди 11 часа

Сирски: Наблюдаваме почти двойно увеличение на броя на вражеските атаки

<p>МВнР не знае за визита на Тръмп-младши в България</p>

МВнР няма официална информация за визита на Тръмп-младши в България

България Преди 11 часа

Доналд Тръмп-младши, големият син на президента на САЩ, ще посети Румъния

Голям протест на ресторантьорите се проведе в София

Голям протест на ресторантьорите се проведе в София

България Преди 11 часа

На площада организаторите на проявата бяха запалили скара и раздаваха безплатно кюфтета и питки на протестиращите

Стефка Костадинова: МОК е наясно със ситуацията, Весела Лечева все още не е вписана

Стефка Костадинова: МОК е наясно със ситуацията, Весела Лечева все още не е вписана

България Преди 12 часа

Костадинова: До произнасяне на българския съд ние управляваме БОК

В Германия се споразумяха за правителство

В Германия се споразумяха за правителство

Свят Преди 12 часа

Мерц: Европа може да разчита на Германия

Родилка загуби бебето си при раждане, започна проверка

Родилка загуби бебето си при раждане, започна проверка

България Преди 12 часа

В момента жената е настанена в Университетската болница в Стара Загора в тежко състояние

ЕС влиза в търговската война, отговаря на САЩ с нови мита

ЕС влиза в търговската война, отговаря на САЩ с нови мита

Свят Преди 12 часа

Страните членки на ЕС одобриха в сряда 25% мита върху широк спектър от американски продукти

„Кариерата ми е в тоалетната“: Мики Рурк с болезнено откровение

„Кариерата ми е в тоалетната“: Мики Рурк с болезнено откровение

Любопитно Преди 12 часа

72-годишният Рурк направи признанието непосредствено преди влизането си в шоуто Celebrity Big Brother

Как защитаваме организма си от вируси

Как защитаваме организма си от вируси

Свят Преди 13 часа

VOA ни припомня трудностите, пред които се изправиха медиците през 2020 г.

<p>ЕП отхвърля сръбската пропаганда срещу България</p>

Европейският парламент отхвърля сръбската пропаганда срещу България

Свят Преди 13 часа

Комисията по външни работи на Европейския парламент представи критичен към Сърбия доклад

Оправдан след 113 години: Нови данни разкриват смелостта на офицер Мърдок от "Титаник"

Оправдан след 113 години: Нови данни разкриват смелостта на офицер Мърдок от "Титаник"

Любопитно Преди 14 часа

3D сканиране разкрива, че първият офицер Уилям Мърдок не е напуснал поста си