Инсигнията представлява символ, който заявява едноличната власт на един човек. Такива са короните, печатите или пръстените на кралете и висшите духовници.
Сякаш не като перла, а като цяла корона, "Insignia" гордо представя Опел в средния клас и се оказва един достатъчно конкурентен автомобил, който се радва на завидна популярност още от появата си през 2008 година.
Към днешна дата елегантният лифтбек трогва с промените във външния си вид и интериора и определено приковава погледите, когато дефилира по улиците.
Колкото красив, той е и толкова практичен, прилягащ на младите семейства автомобил, с младежки дух и в същото време гостоприемен отзивчив приятел за излет и море.
Сред предимствата му са удобният салон и ергономичните кресла, приятният интериор и, може би най-практичното в случая е огромният багажник с възможност за пренасяне на ски, които минават през отвор в облегалката на задната седалка.
Голямата звезда в случая обаче не е моделът "Insignia", тъй като от неговото представяне мина доста време.
Новото и интересно нещо сега е двигателят 2,0 CDTI BiTurbo на Опел, с който се очаква компанията от Рюселсхайм да бъде хит в средния клас.
Агрегатът се предлага освен с "Insignia", още и със "Zafira Tourer", а през миналата есен стана възможен за вграждане и в петвратата версия на Astra, както и в нейните GTC и Sports Tourer модификации.
Двулитровият дизелов двигател ECOTEC с два турбокомпресора генерира 400 Nm въртящ момент в диапазона 1750 - 2500 об/мин. Максималната мощност на този агрегат пък достига 195 к.с.
Ефектът на двата последователно работещи турбокомпресора е известен от дълго време, но все пак конструкцията е сложна и скъпа. Предимствата на това решение, обаче, се крият в това, че показателите на двигателя се увеличават приблизително с толкова, колкото е разликата спрямо агрегат с един литър повече реботен обем.
Освен това двигателят става много по-отзивчив и така наречената "турбо дупка" е почти неосезаема.
На фигурата се вижда принципна схема на така нареченото каскадно пълнене, което е използвано в Опел ECOTEC BiTurbo.
Най-общо принудителното пълнене се извършва на три фази. Първоначално, до 1500 об/мин, работи само малкият компресор (3). Всички клапи (2), (4) и (6) са затворени и по този начин потокът свеж въздух преминава през двете турбини и през двата междинни охладителя (интеркулери) (5) и (7). Той обаче се нагнетява само от малката турбина, тъй като потокът отработили газове достига до по-голямата, след като вече е отдал енергията си за завъртането на малкия.
Във втората фаза, която се разполага в диапазона от 1500 до 2500 об/мин, двата турбокомпресора нагнетяват въздуха последователно.
Клапа (4) се отваря и по този начин отработилите газове "обслужват" и двете турбини. Така въздухът се нагнетява първо от голямата (1), а след това и от малката (3). По пътя си пък се охлажда на два пъти в охладителите.
Фаза три отваря всички клапи и това прави така че въздухът в пълнителния тръбопровод се нагнетява единствено от голямата турбина, минавайки в обход на малката.
Тази сложна система на управление на пълненето има своя принос и той се вижда от следната диаграма:
От нея се вижда, че BiTurbo прави така че увеличава въртящия момент с между 30 и 100 Nm в отделните режими, спрямо събрата си само с един турбокомпресор.
Как влияе това на разхода на гориво? Съвсем нормално, по-високата мощност има и своята цена и тя е на стойност 0,8 литра на 100 км в комбиниран цикъл и до литър отгоре в градска среда.
В момента на българския пазар с този двигател е оборудвана "Insignia". За тест ми беше предоставен автомобил с автоматична трансмисия.
Определено за качествата на този двигател, смятам, че ръчната предавателна кутия е по-удачният избор.
Тъкмо в автоматичната трансмисия открих и големия минус на елегантния лифтбек. Липсва възможността за избор на режими и всъщност единственият, който е "на власт" е близък до спортния и далеч не спомага за икономията на гориво.
И все пак "Insignia" с този двигател определено стои добре на пътя. Характерът й съответства на строго-елегантния й външен вид, а лично аз нямам търпение да изпитам възможностите на Astra GTC с въпросния 2.0 CDTI BiTurbo.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!