ГоляМ(5) кеф. Тестваме BMW M5, М4 и М2 на „Серес” (тест драйв)
Източник: BMW България
3

К огато Mercedes лансира чудовищната улична версия на 190 с 2,3-литров 16V двигател, баварците нямат отговор. Това се случва през 1983 г. Но дупката е запълнена за около година, когато М-дивизията на BMW изкарва на улицата първата М-версия на Серия 5, наречена М535i (1984 г.). Може да го наречем и първото BMW M5, родило се преди почти 35 години.

Но M535i е само началото. Не излязъл още на улицата, а инженерите на M-дивизията работят усилено по него, за да го направят по-бърз, по-мощен и по-танцуващ. И тази надпревара продължава вече 34 години.

За да се стигне до днес. Оригиналът разчита на 3,5-литров редови „шестак”, генериращ 220 к.с. и 311 Нм, които му позволяват да ускори до 100 км/ч за 7,2 секунди. А последното, шесто прераждане на легендарния баварски седан предлага следното: 600 к.с., 750 Нм, ускорение до 100 км/ч за 3,4 секунди! На мое разположение е. На писта. „Серес”. Беше незабравимо.

РАЗГЛЕДАЙТЕ СТРАХОТНАТА СНИМКОВА ГАЛЕРИЯ НА BMW M5, M4 И M2 В ДЕЙСТВИЕ

Славата на М5 кара сърцето ми бясно да тупти при мисълта, че ще имам възможността да премеря сили с един емблематичен спортен автомобил. За целта предварително си подготвям “домашното”, но нищо от официалните прессъобщения не ме впечатлява така, както това се случва при визуалния контакт с M5.

Източник: BMW България

София беше затисната от облаци и дъжд, а над „Серес” грееше силно слънце, дни, след като поредният ураган мина през Халкидики. Под ярките лъчи бяха подредени 3 автомобила М2, два М4 и 5 бройки М5. Упражнението е част от BMW M Tour, а целта: да тествам цялата актуално гама на М-дивизията. Ударението: М5.

За мое щастие програмата ми се подрежда прекрасно. Разделени сме на три групи, като аз попадам в тази, която първо ще тества М2 и М4. Отправям се моментално към синьо М2, за да направя сравнение, изкачвайки се нагоре по стълбата към М5.

BMW M2 Interceptor изглежда супер атрактивно, излязъл сякаш от сценарий на Майкъл Бей за "Трансформърс".
BMW M2 Interceptor изглежда супер атрактивно, излязъл сякаш от сценарий на Майкъл Бей за "Трансформърс". Източник: BMW България

BMW M2 е истинско откровение, автомобил, перфектно прилягащ на тази писта. Имам три обиколки като навигатор и три зад волана му. Същото ще се повтори и в М4, а за М5 имам 6 тура като водач и 6 като пътник. ГоляМ кеф.

Получаваме нужните инструкции, като абсолютно забранено е да изключваме стабилизиращата програма. Разбираемо защо. Водещата кола покачва постепенно темпото. Установявам, че BMW M2, за разлика от някои други спортни модели, с които е трудно да се справиш, масажира егото ти колкото по-бързо го караш. Това е кола, която ми приляга идеално. Позволява ти да достигнеш своя и този на автомобила лимит, защото лесно може да излезе и от най-трудната ситуация. Единственият проблем виждам в седалките, но в новото поколение това ще бъде поправено: ще бъдат монтирани тези от М4.

М4 е истинско откровение на пистата. А с този пакет Competition изглежда неустоимо.
М4 е истинско откровение на пистата. А с този пакет Competition изглежда неустоимо. Източник: BMW България

Споменавам последния не случайно. Именно това е вторият М-модел, в който сядам. Червен е, с убийствен спойлер и жестоки джанти. Гледам го от сутринта и с ръка на сърцето ще кажа, че е най-красивият от трите модела на пистата. Нещо повече, този конкретен автомобил е версия Competition, което ще рече, че въпросните доработки са допълнени от 19 к.с. повече, с което броят им е закръглен на 450.

Но не толкова мощността, колкото начинът, по който се разгръща върху асфалта ме впечатляват. Седалките са жестоки, а 80-те „коня” в повече спрямо М2 си казват думата. Всички вече имаме по няколко обиколки на пистата, затова Мартин вдига темпото. А с това и тръпката във всеки завой става по-голяма, защото тук вече има поле за грешки. Докато с М2 буквално можеш да търсиш лимита си (и този на автомобила), тук нещата вече са на кантар.

Звукът на мотора е опияняващ, а издутият преден капак пред погледа ми ме кара да потръпвам. Не съм пилот, нито съм „дрифтаджия”, но това е автомобилът, който ми донесе най-голямата емоция този ден. Той е точно между перфектния М2 и ненормално мощния М5.

Ето го сърцето на BMW M5. Предишният V10 е заменен от 4,4-литров V8 битурбо двигател, генериращ 600 к.с. и 750 Нм. Мечта.
Ето го сърцето на BMW M5. Предишният V10 е заменен от 4,4-литров V8 битурбо двигател, генериращ 600 к.с. и 750 Нм. Мечта. Източник: BMW България

Макар производството да започна преди едва осем години, атмосферният V10 в предишното поколение М5 със задно предаване вече е само далечен спомен. Това е така, защото новият върхов седан от Мюнхен използва V8, принудително пълнене и за пръв път М5 разчита на четири задвижващи колела. Това е идентичен ход с конкурента AMG, но такъв, който до преди много скоро от Мюнхен твърдо отричаха, че ще предприемат.

Източник: BMW България

С това започва пренаписването на новата история на М5, в която и аз оставих един минималистичен щрих. За много от собствениците, които никога няма да проучат пълния капацитет на своя автомобил, мощното ускорение на дълга права ще им е достатъчно, за да се чувстват доволни от превъзходството си.

Но аз, както и онези, които познават добре поставените през годините стандарти от М5, очакваме много повече. Тези мои очаквания бяха оправдани в пълна степен. Този автомобил, без да хиперболизирам, може да се опише като абсурден, но в най-добрия смисъл: абсурден като динамика, абсурден като управление, абсурден като лукс.

След 12 обиколки на "Серес" все още не мога да повярвам на какво е способен този автомобил, тежащ около 2 тона. А карахме много под възможностите му.
След 12 обиколки на "Серес" все още не мога да повярвам на какво е способен този автомобил, тежащ около 2 тона. А карахме много под възможностите му. Източник: BMW България

Като фен на Люис Хамилтън добре знам какво значи посланието „party tyme”. Това е квалификационният режим на двигателя в неговия болид, при който той разполага с пълния му капацитет. При М5 „party tyme” е режимът, в който всичките тези 600 „коня” се стоварват само върху задните колела. Е, това нещо ми беше категорично забранено да го тествам. За да съм честен, не бих си го и позволил, защото мисълта за цената и 600 к.с. на задните колела, които ме тласкат към стената, ме кара да потръпвам.

М2 е автомобил-мечта за писта. Позволява да достигнеш до лимита си, като може да те извади от критична ситуация, докато при М4 ситуацията става по-сериозна, тъй като има с 80 к.с. повече (пакет Competition).
М2 е автомобил-мечта за писта. Позволява да достигнеш до лимита си, като може да те извади от критична ситуация, докато при М4 ситуацията става по-сериозна, тъй като има с 80 к.с. повече (пакет Competition). Източник: BMW България

Новата система за задвижване на четирите колела работи с централна раздатъчна кутия с многодисков съединител. За оптимално сцепление допринася и Активният М диференциал на задната ос, който също е напълно променлив и осигурява блокаж между 0 и 100 %.

На разположение имам пет различни конфигурации, базирани на комбинациите между режимите на DSC (DSC on, MDM, DSC off) и режимите на M xDrive (4WD, 4WD Sport, 2WD). Карам само базовата настройка с включен DSC и 4WD, но това е настройката, която Влади Кулев (главен инструктор в BMW) ме убеждава, че постига най-добри времена при шофиране на писта, защото всичките 600 к.с. се стоварват върху асфалта без загуба на сцепление.

Може би сравнението с един от най-добрите руски филми е нестандартно, но в действителност точно това се случва – таборът отлита в небето, а аз в полето на мечтите в мига, в който развържеш 600 от най-избраните мюнхенски атове. Ритникът им е толкова силен, че те залепва към седалката, а невероятното ускорение те опиянява до степен, в която не искаш да отлепиш крака от педала на газта.

Но „Серес” не е пистата, на която М5 се чувства добре. Тясна е, спъната е, докато потенциалът на М5 е огромен, много, много над моите възможности. Автомобилът се кара по коренно различен начин от М4, да не говорим за М2. Причината е, че тази кола тежи около 2 тона, което на писта си е недостатък. Повече скорост в завоя – недозавива, подаване на газ в завоя – недозавива. При М2 всичко това доставя огромно удоволствие, но при М5 трябва да се влиза по-бавно, но излизането от завоя става с много по-висока скорост, защото сгазваш педала и 600 к.с. и 750 Нм от 4,4-литовия V8 битурбо двигател захапват асфалта. Това става посредством специално настроената 8-степенна трансмисия M Steptronic с Drivelogic, която има три режима на работа.

Целият този лукс се отразява в тегло от около 2 тона, което на писта е голям проблем.
Целият този лукс се отразява в тегло от около 2 тона, което на писта е голям проблем. Източник: BMW България

Скоростният лост е брутален. Такава е и системата Launch control, която ни забраниха да тестваме. Пълен лукс. Ако се абстрахираш от червените бутони върху волана и скоростния лост, човек никога не би си помислил, че тази кола е брутален звяр на пистата. За това спомага и фактът, че тя е толкова обезшумена, че звукът от прекрасния двигател е почти напълно заглушен. Това е чудесно за ежедневието, където ще се подвизава М5, но в малкото дни, в които ще излезе на писта, този факт е смущаваш. Теглото и луксът изкривяват възприятието за скорост и динамика, но те са страховити. След 6 обиколка зад волана и още толкова на предната пътническа седалка, слязох от М5 два пъти по-изморен отколкото изпитах такова усещане след авантюрите ми с М2 и М4. Искам още, но се задоволявам и с това, което получих.

От най-лесния за каране на писта М2, през агресивния и точно на ръба М4 до абсолютния връх – М5. Общо 12 тура зад воланите им и 12 като пасажер, не мога да се оплача. Какво избирам? М4 е моят автомобил, като тук въобще не коментирам цените. Те не са за всеки, но квотата за М5 за България е вече изпълнена. Още толкова чакат. А един българин ще се вози в едно от 400-те бройки BMW M5 First Edition. Да му е честито.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Ювелирна изработка за Peugeot 308 GTi (тест драйв)

Игра на тронове: Mercedes-Benz S560 4Matic L (тест драйв)

Кавала и Seat Ateca: перфектната комбинация (тест драйв)

Kia Stinger поразява и най-силния враг (тест драйв)

Коментари 3
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

3 коментара
 
Мъж и жена се карат. Жената: - Божеее вземи ме... Мъжът: - Аааа не е той будала като мене...
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Погребаха актрисата Маги Смит на частна церемония в Ричмънд

Погребаха актрисата Маги Смит на частна церемония в Ричмънд

Свят Преди 2 минути

Маги Смит почина на 27 септември след продължително боледуване

Бионсе

Бионсе избра за Хелоуин да е... Памела Андерсън, Принс и Аполония и Бети Дейвис

Любопитно Преди 7 минути

Певицата изглежда обича да влиза в различни роли

<p>&bdquo;Секс. Клоуни. Убийство&ldquo;</p>

„Секс. Клоуни. Убийство“: Кой застреля от упор Марлин Уорън

Свят Преди 1 час

Странното убийство остава неразкрито в продължение на 27 години

СофтУни празнува 11 години знания и успехи!

СофтУни празнува 11 години знания и успехи!

Технологии Преди 1 час

А ето и какво беше постигнато за тези 11 години

Алианса за корпоративна социална отговорност

United Group се присъедини към Алианса за корпоративна социална отговорност

Любопитно Преди 1 час

Основната цел на Алианса за корпоративна социална отговорност е да насърчи отговорните бизнес практики по цялата верига за доставки в областта на телекомуникациите

<p>Сръбският министър на транспорта&nbsp;подаде оставка</p>

Сръбският министър на транспорта Горан Весич подаде оставка

Свят Преди 1 час

Причина за оттеглянето му е инцидентът, при който козирка на жп гарата в Нови Сад рухна и 14 души загинаха

Евгений Пригожин

Загадъчна смърт застигна съюзник на Пригожин

Свят Преди 1 час

Мъртъв е Андрей Ткаченко - един от близките сътрудници на основателя на частната военна компания "Вагнер“ Евгений Пригожин

Кирил Петков отговори на Пеевски: Фантомите нямат права

Кирил Петков отговори на Пеевски: Фантомите нямат права

България Преди 1 час

Съпредседателят на „Продължаваме Промяната” коментира позицията на лидера на "ДПС – Ново начало"

Снимката е илюстративна

САЩ са готови да продадат на Южна Корея отбранителни системи за 5 млрд. долара

Свят Преди 1 час

Съобщението идва на фона на изстрелян залп от балистични ракети с малък обсег от Северна Корея рано тази сутрин

ЦИК изпраща на прокурор видеозаписите от броенето в седем избирателни секции

ЦИК изпраща на прокурор видеозаписите от броенето в седем избирателни секции

България Преди 2 часа

Иска се да бъде проверено дали са налице данни за съставяне на документи с невярно съдържание

<p>Вижте джобния часовник, спрял при потъването на &quot;Титаник&quot;</p>

Джобен часовник, спрял при потъването на „Титаник“, се продава за $104 000

Свят Преди 2 часа

Часовникът е останал „застинал във времето“ в 4,53 ч., което е 2 часа и 33 минути след потъването на кораба на 15 април 1912 г.

Заглавната снимка е илюстративна!

Сбогом, Касиус! - Най-големият крокодил в света, отглеждан в плен, почина на около 110 години

Свят Преди 2 часа

Смята се, че Касиус е починал от старост, след като е живял около 110 години

<p>Повдигнаха нови обвинения&nbsp;на Петя Банкова</p>

Бившата шефка на Агенция "Митници" Петя Банкова се сдоби с нови обвинения

България Преди 2 часа

Тя беше призована в Комисията за противодействие на корупцията

,

"Чувствах се така, сякаш пикая стъкло": Агонията на пристрастяването към кетамин

Свят Преди 2 часа

Цялата история може да прочетете в следващите редове

United Media стартира Nova Docu: VOD каталог за интригуващо документално съдържание

United Media стартира Nova Docu: VOD каталог за интригуващо документално съдържание

Любопитно Преди 2 часа

Новият регионален VOD каталог ще предлага най-добрите местни и международни документални филми