Е лектромобилите са основната тема в автомобилната индустрия. Но изниква проблем, който се очертава като изключително сложен за решаване. Точно такъв е случаят с австриецът Доминик Фреймут, който се чувства „изоставен от производителя“.
Доминик е щастлив собственик на Tesla Model S, докато преди месец не се врязва в дърво, в резултат на което колата се възпламенява. За щастие Доминик успява да излезе невредим. Пожарникарите се принуждават да докарат голям контейнер с вода, в който спускат горящото возило, за да неутрализират риска от повторно възпламеняване на батерията. Такъв съществува още 2-3 дни след инцидента.
Големият проблем след тази случка е свързан с намирането на фирма, която да утилизира изгорялата Tesla. Той казва, че никой не иска да се заеме с този проблем и неговата непредсказуема литиево-йонна батерия, тежаща 600 кг.
За да рециклира колата си, Доминик се обръща към австрийския партньор на Tesla за утилизация. На сайта на Tesla се казва, че „ÖCAR Automobile Recycling разполага с много оторизирани партньори за рециклиране, лицензирани от министерството на околната среда“.
Но от пресслужбата на ÖCAR казват, че „нямат права“ да рециклират автомобила Tesla. Доминик разбира, че много компании въобще не искат да имат нищо общо с батериите на Tesla, защото те са пожароопасни и никой не знае какво ще им е поведението след авария.
Експерт по утилизацията на компания Schwaz DAKA заявява, че никой не знае какъв е съставът на опасните вещества в самите батерии. Това е така, защото производителите на батериите държат тези съставки в тайна, за да не загубят своето конкурентно преимущество.
Проблемът на литиево-йонните батерии се крие във факта, че центровете за рециклиране тепърва започват да се изграждат. Знае се, че американската Toxco, най-големият преработчик на акумулатори, подготвя откриването на първия завод за преработка на литиево-йонни батерии.
Теорията казва, че ако литиево-йонната батерия е напълно изтощена, тя се разглобява, за да се сортират металите. Но проблемът е, ако в батерията е останал заряд. Тогава тя трябва да се замрази в течен азот, след което да се разбие на парчета. В замръзнал вид те не могат да се възпламенят. След това започва отделянето на металите. Но това е на теория. На практика тепърва ще научаваме повече за процеса (и проблемите) на рециклиране на литиево-йонните батерии.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Е-колите „изяждат“ 9500 работни места в Audi
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!