Френски шик на ток: тестваме електрическото Renault Zoe
Източник: Vesti.bg

З а мен няма друга истина от тази: бъдещето принадлежи на електромобилите. Доказват го абсолютно всички ходове на компаниите, които инвестират колосални суми, за да ускорят лансирането на новите си електрически и хибридни модели. Без тях са обречени на стотици милиони евро глоби от 2020 г. и насетне, когато в сила влизат новите норми за нивата на вредните емисии СО2, гласувани от ЕС.

Скептици винаги е имало, винаги ще ги има. Но аз съм убеден в горната теза, въпреки че срещу нея има много доводи. Веднага се изтъква ниският пробег, бавното време за зареждане, неразвитата зарядна мрежа, високите цени. С първите два вече не съм съгласен, а вторите са истина към момента, но в близко бъдеще ще бъдат коригирани и те.

Зад волана на Renault Zoe

На този общ фон ви представям новото, трето поколение Renault Zoe. Моделът предлага всичко онова, което се иска от един електромобил, за да е екоцелесъобразен: компактен е, което го прави идеален за града. В същото време предлага пробег от 390 км по цикъла WLTP. Към това добавям още два много важни фактора: изглежда много привлекателно, а е и учудващо забавен за управление. Има и DC зарядно за бързо зареждане. Цената продължава да е фактор, но и тук има плюсове, които сега ще обясним.

Източник: Renault

Малко тенденции в автомобилната индустрия могат да поддържат темпа на развитие при електромобилите. За почти седем години в продажба Renault Zoe удвои пробега, а това стана без помощта на батерии с твърд електролит или графен технология. Оттук може да се направи заключението, че електрическите коли не бяха толкова добри в началото. Но сега нещата се променят много бързо, при това тук не говорим за хипер автомобил с R&D бюджет, който да конкурира този на „Уейн Ентърпрайз”. Не, Zoe направи това, въпреки факта, че бе сред най-евтините е-коли на пазара в Европа. И продължава да е такъв.

Ford Focus ST: Д-р Джекил и мистър Хайд (тест драйв)

Тестваме аргументите за пазарен успех на Renault Kadjar

Подобно на много други френски модели, Zoe бе сред автомобилите с най-модерен дизайн, когато бе лансиран за пръв път през 2012 г. На пазара нямаше много други подобни модели, затова и успехът му бе гарантиран. За момента Zoe е реализиран в тираж от 150 000 бройки, което го прави най-продаваният електромобил в Европа.

През годините дизайнерите на Renault подложиха своето отроче на няколко „клъцни-срежи” похвата, за да остане той на гребена на вълната. Но сега дизайнерите приключиха с козметичните промени и направиха по-смели промени, макар общият облик да се е запазил.

150 000: продажбите на Zoe, с което е най-продаваният електромобил в Европа; 10%: толкова ще е процентът продажби на електромобили за Групата през 2022 г.; 4727: на толкова iPhone X е равен капацитетът на батерията на новото Zoe; 70: броят нови части в двигателя R135; 60: броят на наградите на Zoe до момента; 9: толкова е броят на екстериорните цветове; 326: това е теглото на батерията с капацитет 50 kW (305 кг на батерията с капацитет 40 kW).
150 000: продажбите на Zoe, с което е най-продаваният електромобил в Европа; 10%: толкова ще е процентът продажби на електромобили за Групата през 2022 г.; 4727: на толкова iPhone X е равен капацитетът на батерията на новото Zoe; 70: броят нови части в двигателя R135; 60: броят на наградите на Zoe до момента; 9: толкова е броят на екстериорните цветове; 326: това е теглото на батерията с капацитет 50 kW (305 кг на батерията с капацитет 40 kW). Източник: Vesti.bg

Еволюционното развитие в екстериора се изразява в преработен преден капак и 100% LED фарове в цялата гама, като акцентът пада върху ярката C-образна форма на светлинния подпис. Върху напълно преработената предна броня впечатление правят фаровете за мъгла с лъскави хромирани елементи. Решетката и фаровете също имат хромирани вложки. Обградено от синя линия, логото диамант на Renault, украсяващо центъра на решетката на радиатора, все още крие зарядното гнездо. По-малки са промените отзад, като фаровете вече са 100% LED и с променен светлинен подпис.

Източник: Vesti.bg

И ако отвън е било заложено на еволюция, то интериорът е революционен за Zoe. Негова интерпретация вече имах възможността да видя за пръв път в Clio, а сега той се пренася и в електромобила, който търпеше критики преди най-вече за пластмасите. Сега всичко това е минало, тъй като материалите са направили огромен качествен скок напред.

Напълно преработеното арматурно табло използва нов, мек и еластичен висококачествен материал. Много любопитен факт е, че за ниво на оборудване Zen се предлага тапицерия от 100% рециклирана тъкан (за седалките и таблото).

Не е възможно да бъде подминато 10-инчовото приборно табло, както и 9,3-инчовият вертикален дисплей на мултимедията. Под него е позициониран е електронният скоростен лост “e-shifter”. Интересното при него е, че вече липсва режим „Р”, тъй като при изключване на мотора автоматично се активира паркинг режимът.

Източник: Vesti.bg

Спирам с модно/автомобилна аналогия, за да продължа с важните неща под панелите. Логично стигам и да най-важните параметри, свързани с електромобила. Zoe продължава да се предлага с доскорошния мотор и батерия, но вече може да изберете новата батерия, работеща съвместно и с новия мотор R135. Той е с мощност 135 к.с. и 245 Нм въртящ момент, като разчита на 70 нови части. За модела се предлага и батерия с капацитет 52 kWh, която е еквивалентна като мощност на 4727 смартфона iPhone X. Благодарение на нея, Zoe вече има автономен пробег от 390 км по новия цикъл WLTP, което е увеличение с над 20% спрямо по-слабата батерия.

Различна алтернатива на „М” и „AMG”: Lexus ES 300h (тест драйв)

Назад към доброто старо време с BMW Z4 M40i (тест драйв)

За да видя доколко истинни са тези цифри, пътувам до прекрасния о-в Сардиния, където се състоя международният тест драйв на модела. Дават ми автомобила зареден на 100%, като е изписан пробег от 365 км. След изминаването на 118 км в таблото изписва, че остава пробег от близо 270 км, а не както е логично – да е под 250 км. Това се дължи на рекуперацията на енергия по време на движение, но и от моя стил на шофиране.

По принцип не мога да кажа, че жаля автомобилите, но тук условията бяха такива, че не позволяваха волности, тъй като през по-голямата част от маршрута се движехме със скорости, типични за шофиране в градска среда – между 50 и максимум 90 км/ч. Само веднъж си позволих лукса да изпробвам качествата и бързината на Zoe. Това се случи на едно изкачване с много завои и еднопосочно движение. Останах изключително изненадан от факта, че Zoe е много приятна и динамична кола на пътя. Очаквах да не изпитвам удоволствие от по-бързото шофиране, но се излъгах. Помогна ми новият режим на трансмисията В, който е предназначен за по-силна рекуперация на енергия.

Източник: Vesti.bg

При спускане по наклон той буквално спира колата, което налага да се подава газ. Това ще рече, че не е удачен. Но при спортно шофиране нагоре носи голямо удоволствие, той като не натискате спирачката, а само отнемате от газта. Това, обаче, е само за забавление.

Истинското предназначение на този режим е за града, където се движите с ниска скорост, с често спиране и потегляне, и където може да не използвате спирачката, за да възстановявате повече ток. А средната консумация на електричество при моето шофиране бе 12,1 kWh, но наистина със спокойно и пестеливо каране. При цена от 19 ст. на тока (дневна тарифа, нощната е 10), това ще рече, че за 100 км в града ще изразходвате 2,30 лв.!

Източник: Vesti.bg

Задължително трябва да отбележа факта, че Zoe продължава да предлага Type 2 куплунг (променлив ток), но сега е допълнително подобрен с конектор за бързо зареждане до 50 kW на зарядна станция с прав ток (DC).

У дома зареждането трая 9 часа и половина с помощта на Wallbox 7 kW. Свързано към обществена зарядна станция с мощност 11 kW, новото ZOE възстановява до 125 километра пробег за 2 часа. Ако зарядната станция е с капацитет 22 kW, възстановяването до 125 километра пробег става за 1 час. И вече на зарядна станция с мощност от 50 kW, за 30 минути новото Zoe възстановява достатъчно енергия за около 150 километра.

KIA XCeed предлага уравнение с едно неизвестно (тест драйв)

Volvo S60 чупи стереотипи (тест драйв)

За накрая съм оставил най-важния въпрос от триото „колко вдига”, „колко харчи” и „колко струва”. Цената, естествено, е определяща на пазара, а стане ли дума за електромобили, тя придобива още по-голямо значение, тъй като все още е-колите са много скъпи. Такъв е и този случай, защото цената на Zoe започва от 65 690 лв. с ДДС за малката батерия с 40 kWh и мотор R110. Съвсем малко по-скъпа (67 190) е версията с новата батерия 52 kWh, но комбинацията от новия мотор R136 с батерия 52 kWh скача на 70 190 лв. Това ще рече, че цената за този компактен градски модел е доста скъпа. За сравнение базовата цена за Renault Koleos Initiale Paris започва от 69 740 лв.

Източник: Vesti.bg

Това сравнение само идва да покаже и най-големия минус към момента на Zoe, и той не е свързан със самия автомобил, а с липсата на всякаква държавна политика и субсидия при покупката на електромобил. В същото време на 4 октомври министърът на екологията на Дания се обърна към Европейския съвет с молба за изготвяне на стратегия, която да доведе до забрана на автомобилите с бензинови и дизелови двигатели от 2030 г. (или поне разрешаване на отделни членове на ЕС да въведат такива забрани). Това предложение среща подкрепата на още 10 държави. Споделям това, за да стане ясно в каква посока върви Европа (Фон дер Лейен иска Европа да е СО2 неутрална до 2050 г.). В същото време зарядните станции в София (и страната) са няколко десетки.

Сигурно е едно: Zoe в момента е доста скъп автомобил, но при следващото поколение това вече няма да е така. Но ние и тогава няма да сме готови. А предимствата на електромобилите пред ДВГ са доста, едно от които се крие в следното. Цена за обслужване на Zoe за период от 5 години или 100 000 км е 54% по-ниска от сумата за обслужването на Renault Clio с бензинов двигател с 90 к.с.

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

В държавно учреждение: - За да получите формуляр А, трябва първо да попълните формуляр Б, който ви го даваме само ако имате формуляр А.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Уилям и Кейт отбелязват 14-та годишнина от сватбата си в Шотландия

Уилям и Кейт отбелязват 14-та годишнина от сватбата си в Шотландия

Любопитно Преди 9 минути

На 29 април 2011 г. принцът и принцесата на Уелс се ожениха в Уестминстърското абатство

Радев: Целият християнски свят скърби за загубата на папа Франциск

Радев: Целият християнски свят скърби за загубата на папа Франциск

България Преди 14 минути

Държавният глава посрещна на официална визита президента на Източен Тимор Жозе Рамос-Орта

<p>Търговските войни водят до истински &ndash; ще се случи ли отново</p>

Търговските войни водят до истински – ще се случи ли отново

Свят Преди 57 минути

Поне от времето на Древна Гърция митата и търговските ограничения са били фактор зад войните. Дали това ще се случи отново

Бюджетният дефицит за 2024 г. е 6,158 млрд. лв. - в рамките на допустимите 3% от БВП

Бюджетният дефицит за 2024 г. е 6,158 млрд. лв. - в рамките на допустимите 3% от БВП

България Преди 59 минути

Общият държавен дълг към края на 2024 г. е 24.1%, което се равнява на 48.846 млрд. лв.

Франция: Великденското примирие на Путин беше рекламен трик за ухажване на Тръмп

Франция: Великденското примирие на Путин беше рекламен трик за ухажване на Тръмп

Свят Преди 1 час

Руският ход в Украйна беше "насочен към предотвратяване на нетърпението и гнева на президента Тръмп"

Най-северното летище има огромен проблем

Най-северното летище има огромен проблем

Свят Преди 1 час

Никой не е очаквал, че “вечната замръзналост” ще започне да се топи

„Справедливост за Денислав!“: Търговище се вдигна на протест след зверското нападение с нож

„Справедливост за Денислав!“: Търговище се вдигна на протест след зверското нападение с нож

България Преди 1 час

Десетки се събраха пред съда и прокуратурата, за да настояват за най-тежката присъда за човека, пробол с нож 29-годишен мъж пред заведение

<p>Ето кого избраха за председател на СЕМ</p>

СЕМ избра за свой председател Симона Велева

България Преди 1 час

Тя беше номинирана от Пролет Велкова

Диляна Грозданова

„Семейството е най-важно“ – животът и битките на Диляна Грозданова

България Преди 1 час

Историята на една от най-запомнящите се български журналистки

Президентът на Русия Владимир Путин

Вижте тайния 10-годишен син на Владимир Путин

Любопитно Преди 1 час

„Каналът VChK-OGPU се сдоби със снимка на най-секретното и вероятно най-самотното момче в Русия“, гласи репортаж на антикремълския канал в Telegram

Елизабет Хърли и бащата на Майли Сайръс са двойка

Елизабет Хърли и бащата на Майли Сайръс са двойка

Любопитно Преди 1 час

Източник разкри, че изпълнителят и британската актриса се познават от снимачната площадка на филма "Коледа в рая" от 2022 г.

Жена твърди, че е родила сама, без лекарски екип, ще съди болницата в Кюстендил

Жена твърди, че е родила сама, без лекарски екип, ще съди болницата в Кюстендил

България Преди 1 час

Тя била приета в лечебното заведение и прегледана, но била уверена, че най-вероятно раждането ще се случи на следващия ден

<p>Двама фаворити за нов папа след смъртта на Франциск</p>

Кой ще замени Франциск? Фаворитите за нов папа

Свят Преди 2 часа

Близо 1,4 милиарда католици по света потънаха в скръб, след като Ватиканът потвърди, че 88-годишният папа е починал

Мъж нападна и рани тежко с брадва своя съседка в Лясковец

Мъж нападна и рани тежко с брадва своя съседка в Лясковец

България Преди 2 часа

Пострадалата е с опасност за живота

КНСБ: 2738 лв. месечно трябват на семейство с дете за нормален живот

КНСБ: 2738 лв. месечно трябват на семейство с дете за нормален живот

Пари Преди 2 часа

Необходимият доход за издръжка нараства с 3,2% на тримесечна база и 4,6% на годишна база