Р обърт Луис Стивънсън e познат сред повечето от нас, които преди години четяхме, а не чатихме, с „Островът на съкровищата”. Същият е в голяма помощ сега на ПР-ите на Ford, за да не се сблъскват с баналното „вълк в овча кожа”. Стивънсън е дал на света и „Странният случай на доктор Джекил и господин Хайд”, какъвто точно е случаят с новия Ford Focus ST. Имам възможността да тествам този прекрасен автомобил само час, преди да седна зад волана на ненормалния Ford GT това лято. Тази случка няма да я забравя никога, а най-спортният сред спортните модели на Ford ме накара да оценя още по-високо тези около час и половина, които прекарах зад волана на ST.
Зад Sport Technologies стои целта да се направи достъпен за масовите шофьори духът на победите по световните писти и трасета, които Ford печели през годините. Да, компанията отдавна заложи на Fiesta в Световния рали шампионат, но за феновете на т. нар. хотхечове (сред които съм и аз) Focus ST си остава мечта. Вярно, няма 4х4 като RS, но има други качества, които заслужават вниманието на феновете.
Оказва се, че качествата „премерен” и „спокоен” са само мит за самозаблуда, защото повечето от нас си оставаме деца. Само тези, които не се колебаят да си го признаят, си купуват спортни автомобили, за останалите има Focus ST. Така изглеждаш коректен пред жената, когато тръгнеш да караш децата на детска градина, но в тъмната страна на подсъзнанието си знаеш, че на свое разположение имаш 280 к.с., 440 Нм въртящ момент, директен волан, спортно окачване и опционален режим Track Drive. Е, сигурно съпругата ще мрънка от време на време за тези „неудобни и твърди” Recaro, но това се преживява. А за мен, колкото „по-неудобни” са седалките, толкова по-голямо е удоволствието, което изпитвам зад волана.
Външно, както Хенри Джекил, ST не издава по никакъв начин своето второ „АЗ”. Да, истинският автомобилен фен веднага ще различи бегачката от обикновения семеен хечбек, но за масовия потребител тези два автомобила ще са едно и също нещо през по-голямата част от времето. Аз веднага откривам различната радиаторна решетка, задния спойлер, оригиналните джанти (18-ки или 19-ки) и червените спирачни дискове зад тях. И това е всичко. Не, забравих цветовете (седем на брой), като нямам никакво съмнение, че топ изборът ще падне върху Performance Blue и Orange Fury.
В интериора имаме задължителните седалки Recaro, алуминиеви педали и декорации по скоростния лост, няколко лога ST и един допълнителен бутон. И всичко това е прекрасно, защото, още веднъж: ако ви трябва външен вид и спокойно управление – това е един семеен автомобил, но ако ви трябва само управление – става ST.
Тестваме супер ексклузивния Ford GT за много над милион лева
Различна алтернатива на „М” и „AMG”: Lexus ES 300h (тест драйв)
Като семеен автомобил, Ford Focus ST дава право на избор. Може да избирате между хечбек и комби, между дизел и бензин. Но какъв Focus ST ще е, ако е комби с дизел? За мен разсипия, защото дизелът вече е мръсна дума, предлага само 190 к.с., а еLSD въобще няма. Комбито пък в никой случай не може да предложи гъвкавостта и прецизността на хечбека, затова моят избор е бензинов хеч с „ръчка”. Може и 7-степенна автоматична трансмисия, но така ще се лишите от голяма част от съботно-неделното си удоволствие.
Докато предишният ST разчиташе на 2,0-литров бензинов двигател, новият модел залага на 2,3-литров EcoBoost, напомпан до 280 „коня” и 420 Нм в диапазона 2000-3000 об./мин. Същият разчита на технология, разработена за споменатия по-горе Ford GT, позволяваща на ST (когато сте в режим Sport или Track) да се избегне загубата на мощност при отнемане от газта – автомобилът остава в готовност за мигновено ускорение. Препоръчвам да се спрете на задължителната за този тип автомобили механична скоростна кутия. Една от причините за това се крие във факта, че тя, подобно на „ръчката” за 2,3-литровия Mustang, е доработена и предлага синхронизация на оборотите при смяна на предавките.
Другата голяма отличителна черта на новия ST (бензинов, защото дизеловия го няма) е наличието на eLSD – блокаж на диференциала от Borg Warner. Този блокаж има за цел да прехвърли максимално ефективно въртящия момент между предните колела в различни ситуации – било то при ускорение, било то при спортно шофиране на писта. Тук трябва да си призная, че не мога да коментирам как този eLSD влияе върху пътното поведение, тъй като тествах автомобила по нормалните германски пътища, където множеството камери не позволяват волности.
Назад към доброто старо време с BMW Z4 M40i (тест драйв)
KIA XCeed предлага уравнение с едно неизвестно (тест драйв)
Не мога да кажа много и за режима Track, който получаваш, ако доплатиш допълнително за пакет Performance. Компанията казва, че в Track всичко става още по-директно и по-твърдо, но трябва да кажа, че и в Sport реакциите на волана и окачването е повече от завидно. Истината е, че тези два режима променят изцяло характера на Focus ST, променяйки алгоритмите на робата на eLSD, адаптивното окачване, електронното усилване на волана, реакцията на дроселовата клапа, електронното усилване на звука и дори на работата на климатичната система.
На водача ST предлага режимите Slippery/Wet, Normal и Sport, а с Performance Pack – и Track. В първите два режима Focus ST превключва плавно предавките, развърта оборотите относително спокойно, движи се спокойно в трафика, с едно изречение: може да се придвижвате спокойно на път за офиса, докато сърбате сутрешното си кафе. Но с натискането на бутона Sport характерът на ST се променя кардинално и ситуацията става взривоопасна. Това се транслира на пътя в ускорение до 100 км/ч за 5,7 секунди (при това ST не е лек автомобил, тежи над 1500 кг), а Golf GTI прави това за 6,2 секунди, когато е оборудван с пакет Performance. По-готиното е, че всичко това става с едно много приятно за сетивата припукване на изпускателната система, което още повече подсилва емоциите. Иначе звукът от двигателя го няма никакъв, затова е вкаран изкуствено през тонколоните.
Просветът на Focus ST е снижен с 10 мм спрямо стандартния Focus. Това, комбинирано с 19-ките джанти прави возията по германските пътища твърдичка, точно по моя вкус, но в никой случай не и такава, която да вреди на бъбреците. Моделът е оборудван с електронно контролирани адаптивни амортисьори, които се справят с неравностите по пътя (колкото и малко да са те в Германия) никак зле. Това прави управлението в режим Normal съвсем спокойно, но аз си залагах на Sport.
Тестваме аргументите за пазарен успех на Renault Kadjar
Volvo S60 чупи стереотипи (тест драйв)
Трябва да отбележа много „острия” волан (два оборота от край до край). Електрическото серво EPAS тук е с 19% по-бързо спрямо стандартния модел. Не ми се наложи да пробвам пълния капацитет на спирачките, но Ford казва, че те са много по-ефективни спрямо предходното поколение ST. За целта са монтирани предни дискове с размер 330 х 27 мм, а задните са 302 х 11.
Кой от двете личности, криещи се зад маската на Focsu ST ми хареса повече? Аз винаги поддържам лошия. Дори бих се радвал мистър Хайд да е още по-лош с пакет Performance, но за него ще трябва да извадите допълнителни 4800 лв.
Технически характеристики:
Ford Focus ST
Размери
Дължина, мм: 4388
Широчина, мм: 1825
Височина, мм: 1458
Междуосие, мм: 2700
Собствено тегло, кг: 1508
Двигател
Тип: редови, 4-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 2261
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 280 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 420 при 3000-4000
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 250
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 5,7
Среден разход, л/100 км: 7,9
Вредни емисии СО2, г/км: 179
Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 63 900
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!