Фактите около „газовата камера” на VW, Daimler и BMW
Източник: netinfo
7

VW, Daimler и BMW изкараха по-голямата част от седмицата да посипват главата си с пепел, уволниха по някой и друг човек на висока заплата, но това далеч не е достатъчно, за да се изтрие срама от сравненията с методи, използвани преди 70-80 години.

Два дни, след като новината за тестове върху маймуни гръмна в САЩ, материал в Stuttgarter Zeitung, регионален вестник в южна Германия, обвини големите три производителя, че са извършвали тестове за влиянието на вредните газове върху хора. Новината тръгна лавинообразно, затова е добре да видим фактите, а и обясненията.

През 2007 г. триото, заедно с доставчика на авточасти Bosch, създават изследователска лобистка група, наречена European Research Group on Environment and Health in the Transport. Тя е по-известна със съкращението си EUGT. Задачата й е да използва науката, за да демонстрира, че токсините от дизеловите двигатели не представляват голям риск за човешкото здраве. Bosch напуска групата през 2013 г. Може би „научният” подход не им се е понравил…

Групата финансира много изследвания, включително скандалния тест с изгорели газове върху маймуни, провел се през май 2014 г. Методите на лобистката група очевидно са далеч от общоприетите, затова тя е разпусната през миналата година.

Но преди това, през 2013 г., EUGT съвместно финансира “inhalation study with nitrogen dioxide in healthy people.” Азотният диоксид (NO2) е един от основните токсини в изгорелите газове от дизелов двигател. Това е един от газовете, които VW изкуствено намалява чрез софтуер, заради който избухна „Дизелгейт”.

Тестовете са извършени върху 25 доброволци в Aachen University Hospital. Води ги професор Томас Краус. В продължение на три часа групата, намираща се в стая с размер 40 кв. м, е изложена на различни нива NO2, от естественото съдържание на газа в атмосферата до три пъти над нормалното равнище, което е много над препоръчителните максимални стойности от Световната здравна организация. Доброволците първо са карали велоергометри, след това са седели на маса. Не са използвани никакви други токсини или газове. Експериментът е бил подписан от етичния комитет на факултета. Той класифицира експеримента като „оправдан”, тъй като излагането на NO2 е много кратко.

Резултатите, публикувани през 2016 г., са добра новина за автомобилната промишленост. Те показват „никаква реакция на вдишания NO2.” Професор Краус отбелязва, че резултатите не могат да се пренесат върху цялото население, тъй като, например, всички доброволци са били непушачи и никой не е страдал от астма, освен това токсинът е бил изолиран от други вредни вещества.

Това означава, че тестът не може да се използва за извличане на изводи за ефекта на мръсния въздух върху човешкото здраве. Професорът се страхува, че тези резултати може да се „превърнат в инструмент”, но не казва от кого. Той добавя, че EUGT не е „въздействал” върху изследването.

Но ефектът от вредните газове е ясен. Проучване, публикувано миналата година в списание Nature казва, че всяка година преждевременно умират поне 38 000 човека, а причината за това са повишените нива на азотни оксиди, отделяни от дизеловите автомобили.

Daimler се разграничи от експериментите: “Шокирани сме от обхвата на изследванията и тяхното прилагане… осъждаме тези експерименти.”

Тази седмица сър Дейвид Кинг, главен научен експерт на Великобритания между 2000 и 2007 г, заяви, че германските автомобилни концерни „имат кръв по ръцете си” заради тестовете, които го убеждават да посъветва тогавашното британско правителство в полза на дизеловите автомобили. “Броят на преждевременните смъртни случаи във Великобритания е много, много голям заради концентрацията на азотни оксиди във въздуха, натрупала се в следствие на решението на правителствата в цяла Европа да окуражат дизелите на база това, че катализаторите вършат работа,” заявява той пред The Daily Telegraph.

Daimler заяви, че „всички изследвания, проведени от EUGT, са били придружени и проучени от научно-консултативен съвет, съставен от признати университети и научни институти”, докато VW заяви в свое изявление, че “научните методи, използвани от EUGT, са били грешни.”

Кой сега трябва да обвиняваме: професорите или индустрията?

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.

Daimler награждава работниците си с по 5700 евро бонуси

Искаш да караш в Лондон? Удоволствието ще струва 12 лири на ден

Обвиниха „Бързи и яростни” за увеличаване на нарушенията

Коментари 7
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

7 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни

Последни

Дадоха на съд новата организация на движението в центъра на столицата

Дадоха на съд новата организация на движението в центъра на столицата

България Преди 8 минути

Новината бе съобщена на Facebook страницата на ЕЦТП

Страните от ЕС се договориха за приходите от замразените руски активи

Страните от ЕС се договориха за приходите от замразените руски активи

Свят Преди 18 минути

"Тези пари ще послужат за военната отбрана и възстановяването на Украйна", заяви белгийското председателство в "Екс"

Великобритания ще експулсира руския аташе по отбраната

Великобритания ще експулсира руския аташе по отбраната

Свят Преди 2 часа

"Той е недеклариран служител на военното разузнаване“, каза пред парламента британският министър на вътрешните работи

<p>Агенция &quot;Митници&quot; и НАП с физическа инвентаризация в &quot;Лукойл&quot;</p>

Агенция "Митници" и НАП с физическа инвентаризация на наличностите в "Лукойл"

България Преди 2 часа

Това съобщи служебният премиер Димитър Главчев

Коалиция „Неутрална България“

Коалиция „Неутрална България“

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Коалиция „Неутрална България“

Партия „Български съюз за директна демокрация“

Партия „Български съюз за директна демокрация“

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Партия „Български съюз за директна демокрация“

Партия „За велика България“

Партия „За велика България“

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Партия „За велика България“

<p>Визита на бивш ирански президент в Унгария възмути Израел, ето защо</p>

Визита на бивш ирански президент в Унгария възмути Израел

Свят Преди 2 часа

Според израелското посолство това е "сериозна обида" към паметта на близо 600 000 унгарски евреи

Партия „Зелено движение“

Партия „Зелено движение“

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Партия „Зелено движение“

Партия „Движение за права и свободи“ (ДПС)

Партия „Движение за права и свободи“ (ДПС)

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Партия „Движение за права и свободи“ (ДПС)

Партия „Пряка демокрация“

Партия „Пряка демокрация“

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Партия „Пряка демокрация“

Партия „ВМРО – Българско национално движение“

Партия „ВМРО – Българско национално движение“

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Партия „ВМРО – Българско национално движение“

Партия „Величие“

Партия „Величие“

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Партия „Величие“

Коалиция „БСП за България“

Коалиция „БСП за България“

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Коалиция „БСП за България“

Партия „Български национален съюз „Нова демокрация“

Партия „Български национален съюз „Нова демокрация“

Избори 2 в 1 Преди 2 часа

Партия „Български национален съюз „Нова демокрация“