М иналата седмица писахме за плановете на концерна Volkswagen, който предвиждат лансирането на 70 (!) чисти електромобила в рамките на следващите 10 години. В края на този период, продажбите на електромобили и плъг-ин хибриди ще съставляват 40% от общите продажби на концерна.
И това е само началото. Тенденцията и посоката на развитие на автомобилния бранш бе показана именно на изложението в Женева. А тя вече е ясна: пълна електрификация. Затова избрахме да ви представим малко интересна статистика, която демонстрира какво е състоянието в момента на пазара.
В процентно отношение най-много електромобили се продават в Норвегия. Това е добре познат факт. Там 49,14% от реализираните миналата година нови автомобили са били електрически. Второто място в таза класация се пада на Исландия с 19,14%, а на трета позиция е Швеция – 8,01%. Следващи в тази класация се нареждат Холандия, финландия и „едва“ на шеста позиция идва Китай с 4,44%. Но тези близо 4,5% се равняват 1 053 000 електромобила. На 15-та позиция е САЩ с 2,09%, но с реални 361 000 продажби (около 3 пъти по-малко спрямо Китай), докато лидерът Норвегия е пласирал 73 000 електромобила.
Следващите параметри обясняват нагледно, защо електромобилите стават все по-привлекателни с всеки изминал ден. Проучване на Bloomberg казва, че средната цена на батериите (с инфлационен индекс) е спаднала от $1160 за 1 kWh през 2010 г. на $176 през 2018 г. Това ще рече, че преди осем години батерията на Tesla Model 3 (75 kWh) би струвала близо $90 000. Днес такава батерия струва около $13 000. Това продължава да е много висока цена, но и тенденцията за намаляването й продължава.
Другият възпиращ фактор пред решението за покупка на електромобил продължава да е инфраструктурата. Но вече има държави, които са изградили необходимата инстраструктура за преминаване на целия автопарк на ток. Лидер тук е Холандия, като на 100 км път там има средно 19,3 пунка за зареждане. Местната станция Vattenfall Nuon обяви, че ще оборудва всеки McDonald's минимум с две зарядни станции. За сравнение ще посочим, че в САЩ има само 0,9 станции на 100 км път.
В тази статистика второто място е за Китай, където има по 3,5 зарядни станции на 100 км. Изглеждат малко, но нека не забравяме, че годишно в Поднебесната империя се строят по 10 000 км (!) магистрали.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
Tesla Model Y: нищо ново и интересно
Росен Даскалов: Правим асемблираща линия за до 20 000 коли годишно
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!