Щ астлив съм, че буквално пред очите ми се извършва най-голямата трансформация на автомобилната индустрия след въвеждането на поточната линия от Хенри Форд. Осъзнах този процес преди 3-4 години, днес съм абсолютно убеден, че връщане назад няма. Да, все още има различни доводи „За” и „Против” електромобилите, но неизбежното ще се случи. Ходът (поне в Европа) вече е предрешен.
Причината е, че Европейският съюз прие още по-стриктни цели за намаляване на емисиите СО2 до 2030 г. След 9 години нивата на отделяните в атмосферата емисии СО2 трябва да бъдат редуцирани с 50% спрямо 1990 г. Това е с 10% повече спрямо предишната цифра от 40-процентно намаление до 2030 г.
Но това е само началото на края на двигателя с вътрешно горене на нашия континент. Краят може би ще бъде финално подпечатан през есента на тази година, когато от ЕС трябва да чуем предложенията за крайния вариант на бъдещия стандарт Euro 7, който трябва да влезе в сила през 2025 г. Има предложение за намаляване на NOx до 30 милиграма на километър, като от януари 2021 г. стандартът Euro 6d задължава всички автомобили да не отделят повече от 80 мг/км на тестовия стенд, както и в реални пътни условия – като се изключи допустимата грешка на преносимите устройства за измерване на емисиите, която се изчислява на максимум 34,4 мл/км.
Всичко това накара Маркус Шафер, член на борда на директорите на Daimler, да заяви в интервю следното: „В зависимост кои регулации бъдат приложени, перспективите пред двигателите с вътрешно горене може да се променят драстично – може да се стигне дори до сценарии, при който ще е почти невъзможно да регистрираш двигател с вътрешно горене от 2025 г. насетне.”
Посоченото дотук (и безброй други доводи) стои в основата на твърдение на германското издание Handelsblatt от началото на годината, че Ола Калениус, шеф на концерна Daimler, възнамерява да измести спирането на автомобилите с ДВГ с 5 до 8 години по-рано от предварително плануваната дата 2039 г.
Електрическият Enyaq e един от най-важните модели в историята на Skoda (тест драйв)
BMW iX3 е част от новото нормално (тест драйв)
За целта Mercedes ще трябва бързо да навлезе на електрическия фронт. Беше преди три години, когато бях поканен да тествам новия (тогава) EQC в Щутгарт, но автомобила го „тествах” само визуално, защото беше заключен. Чак сега той се появява в България, като това става успоредно с EQA и EQV.
Голямата разлика с повечето други електрически конкуренти се крие във факта, че EQC на практика е GLC с два електрически мотора. Подобна стратегия от началото изповядва и BMW, а именно на една платформа да се правят модели с ДВГ (бензинови и дизелови) или електромотор. Но това, освен своите икономически предимства, има и недостатъци на фона на моделите, изградени на специална платформа за електромобили.
С EQC Mercedes подхожда по линията на по-малкото съпротивление, като изважда двигателя с вътрешно горене, резервоара, трансмисията и изпускателната система. На тяхно място монтира два електромотора и една батерия под пода на автомобила. Естествено, към тази наглед опростена схема от мен има хиляди други променени детайли, към които трябва да се добави и визията на модела.
По принцип липсата на традиционната радиаторна решетка взима доста от изразните средства на дизайнерите и самоличността на самия модел. Но тук (за разлика от EQA) това не е така, защото двата алуминиеви ламела, върху които е позиционирана огромната трилъча звезда, осигуряват познатата визия на Mercedes, макар и интерпретирана по по-различен начин. За мен изключително елегантен е задният светлинен подпис с минаващ през цялата дължина светеща линия, каквато имаме и в предната част.
KIA (д)е-Niro снима нов блокбастър (тест драйв)
Френски шик на ток: тестваме електрическото Renault Zoe
Макар като габарити да изглежда доста солидно, EQC е по-малък от конкурентите по вътрешни размери. Jaguar I-Pace е подобен като външни габарити, но е с много по-голямо междуосие и съответно – вътрешно пространство. Audi e-tron е по-голям като габарити, а Skoda Enyaq (макар двата модела да не са конкурентни като позициониране) е колосално по-голяма като вътрешен обем. И въпреки това, Mercedes е много по-тежък от всички със своите около 2,5 тона.
Това естествено се отразява на консумацията на електричество. От софийския Ring Mall до с. Белчин са около 40 км, за която дистанция разходът беше около 30 kWh. Позволих си да усетя какво дават тези 408 к.с. и 765 Нм. На хартия ускорението до 100 км/ч трае 5 секунди, но усещането е за по-малко време. Трябва да призная, че чувството е приятно, макар смисълът на електромобила да не е в това упражнение. Иначе в завои ситуацията става напрягаща заради тези 2,5 тона.
Но ако се абстрахирам от факта, че тази кола не е предназначена за скоростна превземане на завои, в интериора човек се чувства просто прекрасно. Нещо коренно различно от конвенционалните модели на Mercedes няма, но пък луксът, скъпите материали, високите технологии, абсолютната тишина и безопасност са на нивото, заради което Mercedes си е заслужил сравнението „Mercedes и всички останали”.
Маркирах тишината на борда и затова ще задълбая малко, като кажа, че шумът от гумите и окачването са брилянтно неутрализирани. А адаптивното окачване върши страхотно работата си (при 2,5 тона), за да абсорбира неравностите на пътя и утопията на борда да не се нарушава.
Подобно на EQC, по-малкият му електрически събрат започва живота си като GLA, но след хирургическа намеса получава литиево-йонна батерия и електромотор (освен други части). С други думи, той не разчита на специално създадена електрическа платформа, което носи със себе си някои негативи, свързани най-вече с използваемото вътрешно пространство. Но въпреки това, EQA е електромобилът, който много силно ме впечатли с един конкретен факт, на който след малко ще обърна специално внимание.
Но първо ще отметна техническите параметри в EQA 250, задвижван от асинхронен електромотор на предната ос. Той генерира мощност от 190 к.с., а максималният въртящ момент е 375 Нм. Динамиката? EQA 250 ускорява от 0-100 км/ч за 8,9 секунди, а максималната скорост е ограничена на 160 км/ч. По-мощна и бърза версия с 4Matic също ще се предлага, но към този момент у нас е налична само версията EQA 250.
BMW M3 Competition е есенцията на баварската философия (тест драйв)
Peugeot 3008 e обект на желание (тест драйв)
Моторът черпи енергия от батерия с използваем капацитет от 66,5 kWh, която осигурява пробег на модела до 426 км по цикъла WLTP. Батерията (произвеждана в Германия) е съставена от пет модула, като е разположена под пътническото отделение, по средата на автомобила. Най-ниската точка на автомобила е долният ръб на страничните прагове, като така се осигурява просвет от над 200 мм.
Батерията е част от интелигентната система за топлинно управление на EQA. Ако се активира навигацията с Electric Intelligence, батерията може предварително да се подгрее или охлади по време на движение, за да се гарантира, че ще е в оптимален температурен прозорец, когато достигнете бързозарядна станция. Всичко това помага да се намали времето на зареждане. Времето за зареждане от т.н. Wallbox в домашни условия е 5 ч и 45 мин (10% до 100%), а на обществена бърза станция (макс. 100 kW) батерията се пълни от 10 до 80% за 30 минути.
Като се абстрахирам от чисти цифри, Mercedes EQA ме впечатли изключително много с един прост факт: това е електромобилът, който най-точно е показвал измината дистанция и оставащ пробег. Точно това несъответствие е един от проблемите пред електромобилите, тъй като трудно можеш да им се довериш за реалната дистанция, която можеш да изминеш. Но не и този път.
Рог на изобилието от Renault Megane (тест драйв)
Citroen залага пластичен експлозив С-4 (тест драйв)
Потеглям от с. Белчин посока Дупница, след това магистралата и към София. На таблото е изписан пробег от 280 км. Връщам автомобила след изминати точно 90 км, като на борд компютъра се изписва, че ми остават 196 км. Средният разход е 17,2 kWh при средна скорост 68 км/ч. Ща кажа също, че за пръв път си позволявам да карам на магистрала със 140-145 км/ч, което по принцип избягвам да правя с електромобил. Но средният разход и точността между маркираните параметри ми го позволява.
За оптимизиране на пробега помага и системата ECO Assist, която предлага процес на рекуперация, който е оптимизиран спрямо пътната ситуация. Моделът ви предлага възможност сами да изберете измежду пет режима на рекуперация, което става от волана. Но може да оставите тази задача и на ECO Assist, който се уповава на навигационните данни, разпознаването на пътните знаци и информацията от системите за интелигентна безопасност (радар и стерео камера). По този начин системата взима предвид профила на пътя, ограниченията на скоростта и разстоянието спрямо движещите се отпред автомобили, за да оптимизира скоростта на движение и силата на рекуперация.
GLA е изненадващо просторен кросоувър, но EQA не е. Причината за това вече изтъкнах, а резултатът е, че на мястото на втория ред седалки е по-скоро като в хечбек. Обемът на багажника също е подобен със своите 340 литра. Отпред конфигурацията е добре позната, свързаните в един пален дисплеи на приборното табло и централната конзола дават всичко необходимо като информация, като единствената разлика със стандартния автомобила са различните графики и функции за показване на консумацията на електричество. Акцент в интериора са вентилационните отвори, които в този случай бяха изпълнени в цвят Rose Gold. На мен обаче ми допада много повече синият амбиентен цвят (и синьото оцветяване на арматурното табло), който на тъмно стои чудесно. Иначе пластмасовите лостчета на волана ми напомнят, че съм слязъл под нивото на EQC, който карам първо.
EQA стандартно идва със стоманени пружини и многоточково задно окачване, което оптимизира не само пътното поведение, но и прецизността на кормилното управление. За по-претенциозните клиенти има опция за адаптивни амортисьори, които по принцип са за предпочитане, но в този случай цената скача драстично и смятам, че тази опция може да бъде прескочена. А и едва ли много клиенти ще залагат на режим „Sport”, защото той не дава нещо кой знае какво в завоите, така че се съмнявам собствениците му да атакуват „Трансфагараш” точно с този автомобил.
EQA може да не е най-вълнуващият електромобил на пазара – или в EQ гамата – но е точно това, от което Mercedes се нуждае през 2021 г. Да не забравяме, че към него вече се присъедини и EQB, а тази есен у нас ще дойде и върховният EQS, който е нещо, което никой друг не предлага.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!