Н ово проучване на ICCT стига до извода, че електромобилите оставят много по-малък СО2 отпечатък спрямо конвенционалните модели, като това важи не само за Европа, а също за Китай, Индия и САЩ. И това преимущество ще продължи да се увеличава до 2030 г.
Експертите на International Council on Clean Transportation (ICCT) са направили своето проучване на база целия жизнен цикъл на автомобил от компактния клас, което значи, че емисиите от производството на автомобила и батериите са включени. Взет е предвид и процесът на преработването на автомобила за вторични суровини в края на живота му.
Не дали, а след колко километра електромобилите стават по-чисти от колите с ДВГ
Резултатът: емисиите парникови газове на компактен електрически автомобил в Европа са с 66 до 69% по-ниски от тези на съпоставим бензинов модел. Включен е дори очакваният електрически микс за 2021 до 2038 г. (т.е. периодът, пред която автомобилът би се използвал). Предполага се, че за такъв период ще се измине пробег от 234 000 км само с една батерия. Ако електрическият модел се захранва с електричество само от възобновяеми източници, то той би бил с до 81% по-чист от бензинов автомобил, сочат данните на ICCT.
В проучването се прави допускането, че електрическият микс постоянно ще се подобрява в ЕС, като делът на енергията от възобновяеми източници ще се увеличава. Така, според докладът, електрически компактен модел ще има преимущество от 74 до 77% спрямо бензинова кола към 2030 г.
Иска се много повече за постигане на СО2-неутралитет
Вземайки предвид електрическия микс в САЩ, проучването стига до извода, че компактната е-кола е 60 до 68% по-чиста от бензинов аналог, докато в Китай, в чийто електрически микс въглищата заемат огромна част, СО2 отпечатъкът на е-колата е с 37 до 45% по-малък. В Индия този процент е от 19 до 34.
Като най-сериозен фактор в проучването се посочва електричеството, което се използва за зареждане на електромобила. Емисиите СО2 при производство на батерията, производството на автомобила и поддръжката през жизнения му цикъл са по-маловажни фактори.
На прицела на еколозите са лекотоварните автомобили
Тази голяма разлика между електромобилите и конвенционалните модели в проучването на ICCT се дължи на факта, че то взима предвид нови данни за производството на батериите, при което се отделят много по-малко парникови газове спрямо процесите от преди няколко години. ICCT ползва данни на Argonne National Laboratory.
ICCT изчислява, че в процеса на производството на батерия с капацитет 45 kWh в Европа се отделят 2,7 тона СО2. Това количество достига 4,2 тона за батерия с капацитет 70 kWh. Изчислението се базира на допускането за 60 кг CO2 на kWh. Същата стойност се приема и за САЩ, докато в Китай е 68 кг CO2/kWh.
Проучването казва, че плъг-ин хибридите имат 25 до 27% по-нисък СО2 отпечатък спрямо съпоставим конвенционален модел, докато при пълния хибрид процентът е 20.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
MINI Cooper JCW отвръща с голяма любов (тест-драйв)
Турският електрически SUV се приближава към серийното производство
Целта на Volkswagen е да изпревари Tesla: ето средствата за това
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!