Н е е особено приятно да се готвиш за море, да натовариш колата и... в сюблимния момент двигателят да не стартира. А как би изглеждала ситуацията, ако това се случи в Гърция? Със сигурност неприятно, затова ще се опитаме да бъдем полезни с няколко съвета и потенциални причини за този неприятен момент от почивката или ежедневието ни.
- Какво да правим, ако двигателят не стартира?
Естествено, да установим причината за това. А тя може да е най-различна – механична, електронна, електрическа.
Но най-разпространената, заради която се стига до невъзможност двигателят да стартира, е изтощеният акумулатор. Познава се лесно. При завъртане на ключа (или натискане на старт-бутона) стартерът едва-едва завърта коляновия вал, а яркостта на приборното табло или екраните намалява.
Спрете да мъчите автомобила, двигателят няма да стартира, а акумулаторът окончателно ще умре. Нещо повече, свещите може да се овлажнят с бензин, с което още повече ще усложните ситуацията.
Вариантите са ясни. Ако има човек (най-добре приятел) с кабели – свързвате двата акумулатора в правилната последователност и решавате проблема. Ако автомобилът ви е последна дума на технологията, направете справка първо с Ръководството на потребителя, защото може да се окаже, че не е препоръчително да се подава ток от друг автомобил.
Ако автомобилът е с „ръчка”, тогава може да стартирате с бутане. Само при условие, че проблемът е в акумулатора.
И накрая, акумулаторът може да бъде стартиран и чрез зарядно, ако имате такова на разположение.
Добре е проблемен акумулатор да бъде сменен преди настъпване на студените месеци.
- Но не само акумулаторът може да е причината
Ако стартерът върти свободно, но двигателят не стартира, вариантите са много. Често проблемът може да е имобилайзерът. Той спира да разпознава ключа.
Този проблем се разпознава по характерния индикатор на таблото – икона на кола с ключ в нея, свети в жълто. Тя винаги светва при подаване на контакт. Ако не светне, проблемът е в имобилайзера, той може да не разпознава ключа.
В арматурното табло има мини антена, която може да се откачила и заради това да няма връзка между имобилайзер и ключ. Пробвайте с втория ключ, но определено трябва да потърсите специализирана помощ от оторизиран серви.
Ако споменатият жълт индикатор в таблото светва, но колата все още не стартира, тогава си струва да проверите кутията с предпазители (има няколко в автомобила) - например предпазителят на горивната помпа може да изгори. Помпата издава работата си с характерно бръмчене. Между другото, бензиновите помпи не обичат резки ускорения, когато лампата за ниско ниво на гориво свети - това може да е причината за проблеми с тях.
- Двигателят стартира, но веднага гасне. Каква е причината?
Това може да се случи заради проблеми с бобините или неизправни свещи. Но по-често виновниците са други. Например алармата, при която веригата за стартиране или подаване на гориво е блокирана, ако не се изпълни определен алгоритъм от действия.
Запушен въздушен филтър и лошо качество на горивото също могат да послужат като причини. При по-старите машини има възможност за повреда на електрическото окабеляване поради изгнили контакти или сгънати конектори.
- Какво да направите, ако не може да определите причината или да се отстрани на място?
Ако нито проверка, нито търсене в интернет, нито обаждания до сервизни центрове не помагат, тогава действате по познатия (и скъп) начин – репатрак и в най-подходящия (или близък) сервиз, защото кварталният може да не помогне.
- Как можете да се предпазите от подобни повреди?
Разбира се, не можете да предвидите всички изненади - как можете да предвидите, че имобилайзерът ще полудее или някой от конекторите в горивната помпа ще се стопи? Но спазването на няколко прости указания няма да навреди на никого. Преди настъпването на студеното време си струва да измерите напрежението - при определени стойности акумулаторът се нуждае от презареждане, в противен случай изтощен акумулатор може да ви разочарова на студа. И определено ще го направи.
При напрежение под 11,9 V е по-добре да не чакате акумулаторът да се изтощи в най-неподходящия момент. Сменете го с нов.
Винаги е добре в колата си да имате кабели за подаване на ток, не се знае кога ще ви потрябват. Може да се снабдите и със зарядно за акумулатор.
Как правилно да теглим автомобил, за да не го повредим
Как да разберем кога е време за смяна на накладките
Най-важното за климатика в автомобила
Прочетете инструкциите за експлоатация за местоположението на кутиите с предпазители и тяхната схема. Особено тези, които отговарят за работата на системата за стартиране и горивната помпа. Предпазителите са евтини, така че можете да ги купите предварително и да ги поставите в колата си.
Обслужвайте колата си редовно и не пестете от смяната на свещи или филтри. Не трябва да чакате момента, в който ремъкът на алтернатора стане на парцал.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!