Д изеловият двигател е дамгосан вовеки. „Дизелгейт”, политици и екологични организации направиха така, че за него спасение да няма. Затова се радвам всеки път, когато седна в нов дизелов автомобил. Но този случай е нещо много по-различно, бих казал уникално.
Причината за това се казва Mazda, която се надявам да не се променя с това свое собствено разбиране на нещата. След като преди няколко години направи бензинов двигател, работещ като дизелов (най-грубо казано), сега идва 2023 година, в която Mazda дава на света един от най-емблематичните си продукти.
Докато всички намаляват работния обем на двигателите си, като монтират напречни, хибридни задвижващи агрегати, да не споменавам изцяло електрическите модели, Mazda тръгна да преплува река Мара в Африка срещу течението, право в устите на крокодилите, чакащи всеки грешен ход на плячката си. Ако сте от хората, които също заклеймяват дизела, вероятно в момента се подсмихвате и предричате краха на компанията. Но аз не съм от тях и вярвам, че това е един от най-дръзките ходове, които ще се приемат с възторг от клиентите. Защото вместо да намали работния обем, Mazda направи голям редови дизелов „шестак”!
И това се случва във време, когато босът на Renault Лука де Мео коментира, че „няма някой, който да разработва напълно нов двигател с вътрешно горене в Европа. Никой. Не и от нулата. Всички пари отиват за електрическа или водородна технология.“ Де Мео вярва, че старата технология умира, бъдещето е на електрическото задвижване.
В Mazda вероятно се подсмихват, защото не само разработи чисто нов бензинов двигател, но направи и чисто нов дизелов с работен обем 3,3 литра.
Mazda CX-60 3,3 e-Skyactiv D е една от най-неочакваните разработки през последните години. За съществуването му си има сериозни причини, отиващи отвъд патологичната нужда на Mazda да прави нещата по свой си начин.
В основата на тази концепция стои отново неконвенционалното мислене на японските инженери. След като направиха бензинов двигател, работещ като дизелов, сега увеличиха съществено работния обем на съществуващия дизелов агрегат и разработиха технологията Distribution-Controlled Partially Premixed Compression Ignition. Тя гарантира по-рязка реакция по време на ускорение от една страна, от друга помага за ниските вредни емисии. И това не са само приказки, защото този двигател е Euro 7 ready, т.е. през 2025 г. просто ще трябва да се сертифицира и да продължи да се продава. Инженерите изтъкват, че термалната ефективност е над 40% в повечето режими на обичайното използване на двигателя, с което не могат да се похвалят много конкуренти.
За да гарантират, че остатъчната въздушна смес изгаря в момента на възпламеняване, без значение на оборотния режим, инженерите на Mazda са разработили горивни камери с корона на буталото под формата на яйце. Така те разделят въздушно-горивната смес в две отделни зони в камерата, резултатът от което е по-ефикасно възпламеняване и изгаряне в по-широк оборотен режим. Този фактор е спомогнал и за намаляване на шума от работата на мотора и разхода на гориво.
Във версията с 254 к.с. и четири задвижващи колела (има и такава с 200 к.с. и задно предаване) разходът на гориво е 5,2 л/100 км. По време на презентацията компанията показа слайд, на който CX-60 бе сравнен само с луксозни конкуренти. Най-близко като разход е Mercedes-Benz GLC 300d 4Matic (269 к.с.) с 5,6 л/100 км, след това идва BMW X3 xDrive 30d (286 к.с.) с 6,2 л/100 км. Другите конкуренти са Audi Q5 50TDI quattro V6 (286 к.с.) с 6,7 л/100 км, Jaguar F-Pace 300 AWD V6 (300 к.с.) с 6,9 л/100 км и VW Touareg 3,0 V6 TDI 4Motion (231 к.с.) с 8,0 л/100 км.
Целия материал може да прочетете на автомобилния сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!