Dacia Duster: шансът да не го харесаш е минимален (тест драйв)
STOP&GO: Приблизително 1000 броя дневно излизат от завода на Dacia в Питещи.   
Източник: CarMarket.bg

„Всичко необходимо, без уловки“: Така Dacia нарича дизайн философията си, но тя важи за абсолютно всеки един аспект от този автомобил. Това вероятно е най-искрения към клиентите автомобил, от който нееднократно съм се възхищавал. Предлага офроуд възможности, не крие произхода им (от Nissan), предлага непосилна за друг цена (поскъпнал е едва… 3%), изчистен е от всякакви излишни електронни асистенти и функции, които оскъпяват много, лек е и е супер икономичен, разбира се има своите компромиси, но те не са прикрити, а ясно заявени.

Всичко това направи така, че Duster е един от най-продаваните SUV на частни клиенти в Европа, от който средно дневно от завода в Питещи се правят по 1000 броя. Сега, след 14 години на пазара, Duster наистина може да се нарече напълно нов. Това се дължи на факта, че вече е качен на платформата CMF-B, която спомага да се отвори по-голямо вътрешно пространство и обем в багажника (до 472 л), макар автомобилът да е запазил почти същите размери от второто поколение (дължина 4,34 м).

Зад волана на Dacia Duster

Сред основните подобрения е и фактът, че накланянето на каросерията в завои е драстично намалена, с цели 21% при 4х2 версиите и със 17% при 4х4. Това е постигнато чрез увеличаване твърдостта на ролбарите. Споменах 4х4, там са добавени три режими за движение извън пътя както и изцяло нова електронна система за управление при офроуд шофиране, но за тях по-късно.

Ще маркирам и още един параметър, който е драстично оптимизиран, това е намаляването на шума при контакт на гумите с асфалта с 2 dB. Това е изключително важно за комфорта на борда на Duster. Ако си мислите, че 2 децибела са нищо, то само ще споменем следното уравнение: -3db = 2 пъти по-ниско ниво на шум!

STOP&GO: Хоп, едно Ferrari F40 GT Competizione спря да ни разпита за Duster-а. Не, лъжа, ние спряхме да разгледаме този уникален автомобил, който бе раздул маркучи и чакаше репатрак.
STOP&GO: Хоп, едно Ferrari F40 GT Competizione спря да ни разпита за Duster-а. Не, лъжа, ние спряхме да разгледаме този уникален автомобил, който бе раздул маркучи и чакаше репатрак. Източник: CarMarket.bg

А какво да кажа за дизайна? Общата концепция е запазена, но сега моделът излъчва още по-груба мъжественост, нещо, към което всеки в сегмента се стреми. За това спомагат високата предница и абсолютно хоризонтално позиционираният преден капак. Челното стъкло е тясно и силно наклонено, релсите на покрива и мощните колесни арки подсказват за сериозни офроуд възможности, с каквито, за разлика от повечето си конкуренти, Duster разполага.

Фаровете и задните светлини са Y-образни, същата форма се вижда на алуминиевите джанти. За модела може да се поръча и нов покривен багажник.

Цялата област около каросерията е защитена от леки удари и драскотини. Протекторите на калниците се свързват с протекторите на арките на колелата и предните и задните брони, образувайки предпазен пояс. Големите защитни кори под броните предпазват долната част на каросерията. Та са боядисани преди екструдиране. С други думи пластмасата е оцветена, преди да се инжектира, за да се направи частта. Така цветът не подлежи на промяна (за разлика от боята). Всички тези детайли са изработени от материала Starkle, разработен от Dacia.

STOP&GO: Без хром и животински материали в Duster, но с изцяло нова конфигурация на салона и този 10,1-инчов централен дисплей.
STOP&GO: Без хром и животински материали в Duster, но с изцяло нова конфигурация на салона и този 10,1-инчов централен дисплей. Източник: CarMarket.bg

Интериорът, подобно на екстериора, е изключително стилен. Твърдата пластмаса е нещото, което се усеща веднага, тя просто изобилства, но пък съм наясно, че е необходимото зло, за да може в крайна сметка да бъде поискана цена, която е минимално по-висока от тази на настоящия модел, но за нея малко по-късно и доста по-подробно.

Не съм тествал базовото ниво, но в Extreme и Journey веднага изпъква 7-инчовото дигитално приборно табло и особено 10,1-инчовият централен екран. Любопитно е, че Dacia не са взели директно OpenR системата на Renault, е са разработили собствени ясни и прости графики. Златистите Y-образни детайли в Extreme разчупват черната пластмаса, а малкият превключвател на скоростния лост е готин дизайнерски елемент. Контролът на климатика се осъществява с бутони, за щастие, тъй като реакцията на централния дисплей е далеч от определението бърза.

Имаме различни кутии и ниши за съхранение на предмети, както и куки (YouClip, до 4 на брой), за които могат да се фиксират различни аксесоари. Впечатление прави силно наклоненото челно стъкло, през което се вижда масивният преден капак, но при офроуд шофиране това не е особено удобно. Затова има и предна камера, за да може да се следи заобикалящата автомобила среда.

STOP&GO: Шумът при контакт на гумите с асфалта е намален с 2 dB. Тук е важно да се знае уравнението: -3db = 2 пъти по-ниско ниво на шум!
STOP&GO: Шумът при контакт на гумите с асфалта е намален с 2 dB. Тук е важно да се знае уравнението: -3db = 2 пъти по-ниско ниво на шум! Източник: CarMarket.bg

Duster предлага режим „Perso“ с натискане на един бутон за незабавно включване или изключване на помощните средства за безопасност (включително силно дразнеща система за предупреждение за скорост).

Багажникът е по-голям от преди, високият покрив остава достатъчно място в областта на главата. Ако обаче шофьорът е по-висок, пътникът зад него няма да се чувства особено комфортно. Няма как да не маркирам, че това е първата Dacia, която предлага достатъчно настройки, за да може водачът да намери най-правилната и удобна позиция зад волана. Предишният Duster няма опора за бедрата или добра опора на седалката за гърба, но не и тук. Проблемът е, че дясната вертикална стена на централния тунел е доста твърда и това не е комфортно за коляното, което е в постоянен допир с този детайл.

STOP&GO: Накланянето на каросерията в завои е драстично намалена, с цели 21% при 4х2 версиите и със 17% при 4х4.
STOP&GO: Накланянето на каросерията в завои е драстично намалена, с цели 21% при 4х2 версиите и със 17% при 4х4. Източник: CarMarket.bg

Задвижването е поверено на три агрегата. Дизел няма, това да е ясно. Но, моля ви, не бързайте с предварителните оценки. Ако търсите него само заради икономия, уверявам ви, че първият хибриден Duster върши тази задача абсолютно равностойно с него. Тестовото ни шофиране около Малага (магистрала и много планински маршрут) бе именно с Duster HYBRID 140 (последното е мощността). Уверявам ви, че с колегата го натискахме, средният разход бе 5,5 л/100 км, останах предоволен от този параметър.

Иначе хибридната система се състои от 4-цилиндров 1,6-литров двигател (94 к.с), два електромотора (задвижващ с 49 к.с. и високоволтов стартер генератор) и електрическа автоматична скоростна кутия (с 4 предавателни отношения на двигателя и 2 предавателни отношения на мотора). Тази комбинирана технология е възможна, защото системата е без съединител. Има е малка батерия с капацитет 1,2 kWh. Ако се шофира само в града, Dacia твърди, че автомобилът може да се движи до 80% от времето на ток.

STOP&GO: 1390 кг е най-тeжката версия на Duster 4x4
STOP&GO: 1390 кг е най-тeжката версия на Duster 4x4 Източник: CarMarket.bg

Само тази версия е с автоматик (при това не типичният). Странната конфигурация на тази трансмисия показва доста често нрава си, който се изразява в рязко форсиране на двигателя дори и да не искам рязко ускорение от Duster. Това ме напрягаше.

Иначе, дори в тази конфигурация, която е почти най-тежката (1380 кг), Duster е много маневрен, усеща се лек на пътя, дори забавен в завоите над Малага. Естествено, не е спортен, но комфортен и предвид намаленото накланяне на каросерията в завои, както и намаленият шум от търкаляне на колелата, аз се наслаждавах на шофирането му.

Всички версии с предно предаване разчитат на псевдо McPherson отпред с анти-роб барове, докато отзад е торсионна греда. Версията с 4х4 задвижване обаче е с Multilink задно окачване, както и с 280-милиметрови дискови спирачки с електрическа задна спирачка.

STOP&GO: 1390 кг е най-тeжката версия на Duster 4x4
STOP&GO: 1390 кг е най-тeжката версия на Duster 4x4 Източник: CarMarket.bg

И тъй като преминах именно към 4х4 версията, ще й обърна нужното внимание, защото тук Duster блести. Проблемът е, че автоматик няма, само „ръчка”. Иначе двигателят е 1,2-литров 3-цилиндров мек хибрид със 130 к.с. Нова е трансмисията 4x4 Terrain Control с 5 настройки: AUTO, SNOW, MUD/SAND, ЕCO и OFF-ROAD. Последната е много подобна на режима 4x4 Lock на настоящия Duster, но с допълнителното предимство на автоматичното и оптимално разпределение на въртящия момент към предните и задните колела според сцеплението и скоростта.

Пътният просвет от 217 мм е най-големият в сегмента. Към него добавяме ъгъла за заход и отход от съответно 31° и 36°, които ни бяха демонстрирани на специален полигон. Дълбочината за газене е 450 мм. Камера помага да се следят предните колела, тъй като капакът на двигателя е много висок. Типичната дълга първа предавка дава възможност за crawl, а малкият радиус на завой (диаметърът е под 11 м) е особено важен при офроуд шофиране.

STOP&GO: Трансмисията 4x4 Terrain Control предлага 5 настройки: AUTO, SNOW, MUD/SAND, ЕCO и OFF-ROAD.
STOP&GO: Трансмисията 4x4 Terrain Control предлага 5 настройки: AUTO, SNOW, MUD/SAND, ЕCO и OFF-ROAD. Източник: CarMarket.bg

Не споменах само третото задвижване, това е умишлено, защото възнамерявам след време да го покарам повече, за да видя доколко ще се доближа до обещаните от Dacia пробег от 1300 км с двата резервоара – по 50 л за бензин и LPG. На Duster ECO-G 100 се падат над 70% от продажбите на настоящия Duster, което е повече от разбираемо, затова няма причини да ревем за дизела.

Няма как да не обърна внимание на цената. Ако исках да направи „кликбайт“ заглавие, спокойно можех да напиша: тествахме най-скъпата Dacia. Убеден съм, че резултатът щеше да е доста по-сериозен в Google Analytics, но не това е задачата. Причината е, че вероятно няма да са чак толкова много хората, които решат да си купят Duster Hybrid в топ изпълнение Journey или Extreme, чиято цена е 53 89 лв.

Напротив, подобно на сегашния модел, на който 70% от купувачите са го предпочели с двугоривно задвижване, третото поколение също ще привлича с опцията да се кара на газа. Затова за референция ще взема именно тази версия, чиято стартова цена е 36 790 лв. с ДДС. Лично аз не се сещам за автомобил с размерите на Duster, който да предложи подобна цена, дори близка до неговата. Например Citroen C3 Aircross, който е по-малък като размери (4155 мм), се продава за 43 303 лв. с ДДС, да не говорим за Suzuki Vitara, която стартира над 50 000 лв.

STOP&GO: Duster ECO-G 100 обещава до 1300 км пробег с двата си резервоара по 50 литра за бензин и газ.
STOP&GO: Duster ECO-G 100 обещава до 1300 км пробег с двата си резервоара по 50 литра за бензин и газ. Източник: CarMarket.bg

Но пък ще направя следното сравнение: досегашният модел на Duster все още е в продажба на цена от... 35 720 лв. с ДДС. А както знаете, застъпването на двата модела винаги е съпроводено със снижаване цената на по-стария, за да бъдат изчистени бройките. Тук дори това не се налага, защото разликата между стария и новия Duster е... 1070 лв., т.е. 3% поскъпване. Този случай просто е без аналог на пазара.

Защото, освен че не надплащаш, просто имаш чувството, че това са добре и разумно похарчени пари, срещу които получаваш и един наистина привлекателен като визия модел. Задвижващите агрегати са модерни и икономични, на пътя е гъвкав, извън него е впечатляващо добър.

STOP&GO: До 472 л е обемът на багажника, с 6% повече от преди.
STOP&GO: До 472 л е обемът на багажника, с 6% повече от преди. Източник: CarMarket.bg

Технически характеристики

Dacia Duster Hybrid 140

Размери

Дължина, мм: 4343

Височина, мм: 1656

Широчина, мм: 1813

Междуосие, мм: 2657

Тегло, кг: 1380

Двигател

Тип: редови, 4-цилиндров

Работен обем, куб. см: 1598

Системна мощност, к.с. при об/мин: 140 при 5600

Макс. въртящ момент, Нм при об/мин: 148 при 3600

Динамика

Макс. скорост, км/ч: 170

Ускорение 0-100 км/ч, сек: 10,1

Среден разход на гориво, л/100 км: 5,1

Средно емисии СО2, г/км: 114

Базова цена, лв. с ДДС: 36 790

Базова цена на тествания модел, лв. с ДДС: 50 690

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
ПП подкрепя исканията на протестиращите психиатри

ПП подкрепя исканията на протестиращите психиатри

България Преди 33 минути

„Продължаваме Промяната“ призовава Министерски съвет да предприеме незабавни действия

d:istinkt получи пет отличия от BAPRA Bright Awards 2025

d:istinkt получи пет отличия от BAPRA Bright Awards 2025

Агенцията спечели злато в единствената индивидуална категория – „Изгряваща звезда на годината“

Президентът на САЩ Доналд Тръмп

Адвокат разкри как Тръмп може да стане президент на САЩ за трети път

Свят Преди 2 часа

Тръмп може да се кандидатира за вицепрезидент, което отваря възможността той отново да стане президент

Цената на тол таксите се вдига от утре, а на винетките - от май

Цената на тол таксите се вдига от утре, а на винетките - от май

България Преди 2 часа

Уикенд винетката ще бъде 10 лева, седмичната – 15 лева

<p>Спасиха бременна жена&nbsp;60 часа след земетресението в Мианмар</p>

Чудо сред руините: Бременна жена e спасена 60 часа след земетресението в Мианмар

Свят Преди 2 часа

Спасителите успяха по чудо да извадят жената от развалините три дни след бедствието

Защо Черно море е толкова важно за Русия и Украйна

Защо Черно море е толкова важно за Русия и Украйна

Свят Преди 2 часа

През тази седмица САЩ проведоха разговори първо с Русия, а после и с Украйна в опит да прекрати сраженията в Черно море

Иран отговори на заплахата на Тръмп

Иран отговори на заплахата на Тръмп

Свят Преди 2 часа

Снощи Тръмп отново заплаши, че Иран ще бъде бомбардиран

Вениамин иска да бъде като Любо Киров

Вениамин иска да бъде като Любо Киров

Любопитно Преди 2 часа

Вениамин разкрива своя живот на сцената и извън прожекторите в "Капките Podcast"

Весела Лечева излезе с позиция за казуса с БОК

Весела Лечева излезе с позиция за казуса с БОК

България Преди 2 часа

Адвокатите на Лечева: Новоизбраният председателят може да действа като такъв

Бившата асистентка на Дейвид Бекъм разкри нови подробности за аферата с футболиста

Бившата асистентка на Дейвид Бекъм разкри нови подробности за аферата с футболиста

Любопитно Преди 2 часа

Информацията за предполагаемата афера на Лоос с Бекъм излезе наяве за първи път през 2004 година

Над 4000 капсули с райски газ и различни наркотични вещества иззеха в София

Над 4000 капсули с райски газ и различни наркотични вещества иззеха в София

България Преди 3 часа

Специализираната полицейска операция е била проведена на ул. „Жак Натан“.

Снимката е илюстративна

Готвят въвеждане на „червена зона“ за паркиране в София

България Преди 3 часа

Това значи по-високи цени, удължено работно време на „Паркинги и гаражи“ и запазване на част от местата за живущи в района

Прокуратурата: Няма данни смъртта на майката на прокурор Георгиева да е насилствена

Прокуратурата: Няма данни смъртта на майката на прокурор Георгиева да е насилствена

България Преди 3 часа

Най-голяма вероятност има пожарът да е възникнал вследствие на небрежност

Новата Европа – търсете новия брой на сп. „Мениджър“

Новата Европа – търсете новия брой на сп. „Мениджър“

Любопитно Преди 3 часа

Европа се намира в преломен исторически момент, който ще оформи облика ѝ за десетилетия напред

Челси Хендлър разкрива, че е споделила наркотици с "всички" на афтърпартито на "Оскарите"

Челси Хендлър разкрива, че е споделила наркотици с "всички" на афтърпартито на "Оскарите"

Любопитно Преди 3 часа

„Споделям ги с всички. Обичам да давам наркотици на хората“

Огромен пожар изпепели много автомобили "Тесла" в Рим

Огромен пожар изпепели много автомобили "Тесла" в Рим

Свят Преди 3 часа

Не изключват възможността за палеж