Б азиран на Lancer, който Mitsubishi представя преди 50 години (1973 г.), версията Evolution се появява с четвъртото поколение на модела, т.е. едва през 1992 г.
Трибуквеното означение EVO, с което е известна спортната модификация, натрупва славата си в началото на 90-те години в Световния рали шампионат, Група А. Хомологационната процедура в тази категория изисква минимум 2500 серийни автомобила, за да може да се участва във WRC.
Японската компания използва по-големия Galant за рали състезания през 80- и 90-те години на миналия век. Той е доста успешен, но настъпва времето за лансирането на по-малък и по-лек състезателен модел.
Първият Mitsubishi Lancer Evolution се появява през 1992 г., проектиран специално за участия в Световния рали шампионат (WRC) и Азиатско-тихоокеанския рали шампионат. Преди това, последният модел Lancer, стартирал във WRC, е EX 2000 Turbo, десет години преди това.
Инженерите пренасят двигателя и задвижване от Galant VR4 в по-малкото шаси на Lancer. Продава се в две версии, GSR, която е за улицата, както и версията RS, която е по-лека и насочена към повече динамика.
Това поколение внедрява формулата, превърнала се в запазена марка за Evolution – 4-цилиндров турбо двигател със задвижване на 4-те колела и 5-степенна механична скоростна кутия.
Хомологационните 2500 бройки, изисквани от ФИА, са продадени за 3 дни. Mitsubishi прави допълнителна серия от 2500 бройки, за да отговори на търсенето.
Участието в сезон 1993 носи няколко победи на марката, но развитието на EVO тепърва започва. За новия сезон инженерите пренастройват окачването и шасито. Визуално няма големи разлики, но управлението е подобрено. Двигателят е същият, но мощността е увеличена. Опитът от първото поколение кара японската компания директно да подготви серия от 5000 броя от EVO II, които продава за четири месеца.
В годината, когато Mitsubishi печели в Швеция, идва EVO III, т.е. през 1995 г. То се смята от мнозина все още за EVO II, защото продължава да използва шасито С98, но визията е променена. Монтира се и ново турбо, което увеличава мощността до 274 к.с. и 309 Нм.
Продадени са 7000 бройки, но най-важното: Mitsubishi печели първата Титла при пилотите през 1996 г. Носи я Томи Макинен, кой друг! Компанията печели Титлата при конструкторите в Азиатско-тихоокеанския шампионат.
Повече за историята на Lancer EVO четете на автомобилния сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!