К ато киноман, въпреки преклонната ми средна възраст, продължавам да харесвам франчайза „Трансформърс”, макар последната серия да бе изключително разочарование. Харесвам поредицата, защото я свързвам с детството ми, когато готини коли можеше да се видят само в дъвките „Турбо” и в анимационните трансформъри.
И макар Оптимус да е mega cool, лошите момчета, десептиконите, са тези, които винаги са привличали вниманието ми. Такъв е и този случай, всеки поглед към предницата или волана на Formentor ме кара да правя аналогии с Starscream. Много зъл, каквото внушения прави и дизайнът на Formentor, първата серия от франчайза Cupra. Вярно, имаше Ateca Cupra, но тя по-скоро бе spin-off, докато Formentor е първият напълно самостоятелен продукт на спортната марка.
Пиша този материал в деня, в който преди 70 години (13 ноември 1953 г.) се появява първият модел Seat. И макар да използват идентична механика с Leon a.k.a Golf, обвивката е напълно различна, агресивна, което ме кара да определям Formentor (името идва от полуостров на Майорка) като най-спортно изглеждащият кросоувър в масовия C-SUV сегмент. Забравете за Alfa и други луксозни марки, тук става въпрос за VW, Opel и компания.
За това спомагат много острата предница с трапецовидна радиаторна решетка и медното лого на десептиконите по средата й. Светлинният подпис можеше да бъде разграничен от този на Seat, но и така е атрактивен. Каквато е и бронята с мрежести въздухозаборници.
В профил се открояват линията под нивото на прозорците и особено двата ръба, започващи от задните дръжки на вратите и завършващи в стоповете, точно над калниците. Линията на покрива е скосена, завършва със спойлер, а отзад имаме фалшиви две двойки ауспуси (с меден кант) и светлинна ивица през цялата ширина на автомобила. Джантите в моя случай също са супер атрактивни.
Интересното тук е, че макар Formentor да залага на най-предпочитаните форми в днешно време, тези на SUV, той реално е с височината на хечбек, и с платформата на хечбек, тази на Seat Leon, или ако предпочитате – на VW Golf 8 - MQB-Evo. Така че механиката е абсолютно наясно с какъв произход е, но в това няма нито изненада, нито нещо лошо, напротив. Същото се отнася и за всичко под предния капак, където е прелюбопитно.
Задвижването е нещо, което радва изключително много, дори се изненадах силно, когато видях всички опции за задвижване. Някой ще каже – няма електричка, друг – и слава Богу, но Formentor има какво да предложи на повечето потенциални клиенти.
Започваме с добре познатия 1,5 TSI със 150 к.с. (с ръчка или 7DSG), след което идва 2,0 TSI със 190 или 245 к.с., за да стигнем до версията с 310 к.с. и 4DRIVE. Има и един дизелов 2,0 TDI със 150 к.с. с ръчка или любимата доскоро конфигурация на българите – дизел, автоматик и 4х4.
Следват двата плъг-ин хибрида. Те са с 1,4-литров двигател, електромотор и батерия с капаците 12,8 kWh, трансмисията е 6DSG. Едната версия е с 204 к.с., втората, която тествах аз, е с 245 к.с.
И нещо, което ме изненада силно: Formentor крие още една голяма изненада, версия с емблематичния 2,5-литров 5-цилиндров бензинов двигател от Audi, генериращ 390 к.с. към 4-те колела. Въпреки цената си от над 135 000 лв., няколко такива Formentor-и вече са продадени у нас.
Целия тест драйв може да прочетете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!