П реди малко повече от 80 години Jeep е компасът, който показва посоката на американската армия и Съюзниците за победа срещу войските на Третия райх. С помощта на чертежите на Bantam и Карл Пробст, разработили Blitz Buggy, с общи усилия Willys-Overland и Ford правят своя Willys MB.
Прословутото име на този високопроходим модел идва (поне така се смята) от Юджийн Джип, приятел на комиксовия Попай моряка. След като изкачва стълбите пред Капитолия в началото на 1940 г., статия в Washington Daily News използва термина „jeep“ за пръв път. Оттам насетне историята ни отвежда да нарицателното име за цял един клас автомобили. Истината е, че истинските джипове почти изчезнаха днес, затова винаги съм щастлив, когато мога да карам джип Jeep.
Високопроходимите модели винаги са били основа на тази марка, но иронията е, че именно те се превърнаха в причината, която изправи Jeep пред лицето на изчезването. Защото американците настояваха на своето, но клиентските предпочитания се промениха драстично – все по-малко хора търсеха коли с ненадминати качества извън пътя, вместо това се залагаше и залага на 2WD, комфорт, возията на пътя и икономията.
Днес към това се добавят технологиите за свързаност и забавление, както и задължителната електрификация. Но този път Jeep не е хванат в засада, а абсолютно подготвен.
Първото поколение на Compass бе лансирано през 2017 г., с което Jeep за пръв път влезе в С-SUV сегмента с модел, предназначен за световния пазар. Това положи и основата за успеха му: след лансирането на Compass в Европа, компактният SUV е основна движеща сила на успеха на марката с над 40% от продажбите, като около ¼ от всеки продаден Compass на европейския пазар е версия 4хе.
За 80-тия юбилей на марката Jeep направи фейслифт на Compass през миналата година. Обновеният модел изглежда наистина много добре, това е автомобил, който се откроява в класа с визията си. Запазената марка, радиаторната решетка със 7 правоъгълни елемента, е модернизирана и е станала по-тясна, което е изненада в днешно време. Фаровете също са по-тънки, бронята е нова, позицията на фаровете за мъгла е променена.
Алуминиевата лайстна в долния ръб на бронята се допълва от алуминиев контур, започващ от основата на А-колоната, минаващ над вратите и спускащ се през С-колоната към вратата на багажника. С алуминий са изпълнени и надписите Jeep и Limited отзад.
Пълна промяна Compass е претърпял в интериора, мястото, което по принцип винаги ме е притеснявало в един американски автомобил. Но този модел е американски по дух и наследство, замислен е като световен модел, а се произвежда в Италия. Затова опасенията ми за „дървен” интериор не се сбъднаха, напротив, останах много приятно изненадан.
Изцяло нови са арматурното табло, централният тунел и панелите на вратите. Резултатът е по-изпипана и просторна кабина, по-важното - с меки и приятни на допир материали. Твърдите пластмаси са по-малко от тези в мерилото VW Tiguan, с който се конкурира и Compass.
Подробно за модела четете на новия автомобилен сайт CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!