С тане ли дума за кино и С-4, то вероятно гледате криминален трилър, а лошите сигурно са бивши военни или агенти на ЦРУ, след като имат достъп до един от най-ефикасните и смъртоносни пластични експлозиви. Ударната му вълна е с налягане 28 900 км/ч. Подобно поражение в Сегмент С остави Citroen, когато през 2004 г. представи хечбека и особено купето, което беше нещо изключително смело за онова време.
Но смелостта на французите може да се проследи много по-назад през годините, когато Citroen първо представя DS, а след това и SM. Това са едни от най-ярките примери на компанията за екстравагантни дизайнерски и технологични решения. През последните години тази типична за Citroen дързост сякаш бе безвъзвратно загубена, но новият Citroen C4 доказва, че развойният отдел на „двата шеврона” се събужда за нов живот. Cactus не донесе търсения резултат, но С4 има потенциала, но и много по-тежката задача да върне марката отново в сърцата на потребителите.
За целта трябва да помогнат няколко смели решения. Основното определено е дизайнът, който е дело на новия главен дизайнер Пиер Льоклер. Френско име във френска компания, какво пък толкоз? Ами фактът, че този дизайнер е отговорен за първото BMW X6. Дали този факт, дали това, че днес в гамата ти трябва да наредиш SUV, CUV, SUV, CUV, дали по малко и от двете, но новият Citroen C4 e автомобил с типичните за хечбеците пропорции, но с повдигната позиция на седене и скосена линия на покрива, която поставят С4 между два класа: на хечбеците и купеобразните кросоувъри. А това ще даде възможност на дилърите да извадят онези силни черти от двата сегмента, за да убедят клиента в правотата на избора му.
За тези от вас, които си падат по CUV стила, но намират повечето предложения за прекалено големи, обемни или дори грозни, Citroen C4 идва като едно много интересно решение. Тук бих могъл да се впусна надълго и нашироко да обяснявам дизайна на модела, но аз накратко ще се задоволя да определя като смел и различен. От пръв поглед са видни многото линии и ръбове, атрактивните светлини, компактните размери, по-голямата височина и линията на покрива, характерна за купетата. Някои ще го определят за краен, други за откровено непривлекателен, а трети ще го превъзнасят. В крайна сметка С4 няма да остави равнодушен никого, а това в крайна сметка е целта на упражнението. Спомнете си само какво направи Nissan Juke. Този случай е подобен: С4 се отличава силно от конкурентите си, нещо, което няма как да се каже за предишното поколение.
Тук ще маркирам само друг много смел ход на Citroen, който вече познаваме от другите марки в Групата (първо Peugeot, а след това и Opel). Става въпрос за факта, че новият Citroen C4 се предлага с традиционното бензинови и дизелово задвижване, но С4 може да се задвижва и само на ток. Казвам смело, защото компанията не заложи на дълга и напоителна кампания за лансирането на различните модели, а направо представи С4 и заяви: клиентът може да го купи с бензинов или дизелов двигател, както и с електромотор с мощност 136 к.с. Ще се задоволя да кажа само това за момента, тъй като имам намерението да тествам е-С4 отделно.
Иначе конвенционалното задвижване е добре познато от гамата на Групата. Бензиновите двигатели са 3-цилиндрови с работен обем 1,2 литра и мощност 100, 130 и 155 к.с., докато 1,5-литровите, 4-цилиндрови дизела са с мощност 110 и 131 к.с. Моят първи избор падна на бензиновата версия със 130 к.с. и ръчна скоростта кутия. Той и най-мощната версия могат да се поръчат и с 8-степентата трансмисия на Aisin, при която липсва типичен скоростен лост, заменен от малък регулатор.
BMW iX3 е част от новото нормално (тест драйв)
Тестваме атрактивния и различен VW Arteon Shooting Brake
Изборът ми на бензинова версия бе продиктуван от решението, че дизел е мръсна дума. Но не и у нас. Българските клиенти продължават да обичат дизеловите двигатели, още повече, че тези на групата PSA Peugeot Citroen имат славата на едни от най-добрите въобще. Затова и на връщане от Сандански към София взимам по-мощния дизел с автоматик. И в двата случая агрегатите впечатляват с икономията си: бензинът показа средно 5,7 л/100 км до Сандански, а дизелът около 4,0 л/100 км в обратната посока. И в двата случая автомобилите бяха на по 100-300 км пробег, така че разходът има потенциал да падне още.
Няма да ви изненадам с констатацията, че от тези двигателя не може да се очакват спринтови качества. Но аз се изненадах от пъргавината на Citroen C4 в завоите до Мелник. Пътят от магистралата до града е прекрасен, а въпреки по-високата височина на С4, автомобилът ме учуди доста с увереното описване на завоите, дори когато умишлено правех това с по-висока скорост. Учудващо, защото Citroen C4 залага на комфортната возия, а не на спортната.
Електрифициран Haute Couture с DS 7 Crossback (тест-драйв)
Skoda Octavia влиза в луксозния сегмент (тест драйв)
Това винаги е бил случаят с автомобилите на Citroen, част от славата на които се дължи и на хидропневматичното окачване. Но то е оставено в миналото, защото е скъпо, сложно и отнема място. Вместо това новият С4 е оборудван с окачване Progressive Hydraulic Cushions (за него са регистрирани 20 патента), използвано за пръв при Cactus и C5 Aircross. Принципът на функциониране не е сложен. Докато класическото окачване се състои от амортисьор, ресор и механичен ограничител, окачването с Progressive Hydraulic Cushions добавя два хидравлични ограничителя от всяка страна. Така инженерите са успели да постигнат едно много добро поемане на неравностите по пътя, като в същото време очакването остава достатъчно стегнато и за споменатите вече завои, ако ви се прииска да се правите на карач.
За комфорта по време на път се грижат и седалките Advanced Comfort (серийни от средните нива на оборудване), които могат да бъдат оборудвани, освен с функция за отопление, и с функция за масаж. Тук ще добавя и много добрата обезшуменост на купето, дължащо се на отличната аеродинамична обтекаемост, която не налага чистачка на задното стъкло. Самото то не дава много добър обзор назад през огледалото за обратно виждане, но това е сред малкото минуси на интериора. Тук ще изтъкна, че отзад той е доста просторен, като пространството в областта на краката е едно от най-добрите в сегмента. Същото се отнася и за това в областта на главите, тъй като височината е увеличена.
Новият Hyundai Tucson е призван да впечатлява (тест драйв)
1000 км със 118 лв. за газ и бензин с Renault Captur (тест драйв)
Иначе дизайнерите са вкарали някои трикове, за да не загубят своята идентичност, която се изразява в някои нетипични решения. Едно от тях е миниатюрното приборно табло (но допълнено с head-up дисплей), странната планка на волана (но къде-къде по-странен е малкият волан на Peugeot), както и стойката между двете жабки пред предния пътник, предназначена за монтиране на таблет (за мен това е абсолютно излишно). Иначе черно-червеният кожен салон радва окото, 10-инчовият сензорен таблет на централната конзола също, а лесното боравене с бутоните на климатичната система неутрализира едно неудобство по време на път. Арматурното табло е меко и приятно на пипане, но не и пластмасите под него.
Стигам и до толкова чувствителната тема за цените. И двата автомобила (бензиновата и дизеловата версия) бяха от най-високо ниво на оборудване Shine, което ще рече цена от около 54 000 лв. Това ме притесни. Базова цена на бензиновата версия със 100 к.с. е 36 578 лв. с ДДС, докато най-евтиният дизел (110 к.с.) започва от 40 393 лв. с ДДС. Тук ще си позволя да направя сравнение с KIA xCeed и Ford Focus Active X, които изповядват подобна философия (на повдигнати хечбеци). KIA-та започва от 39 990 лв. с ДДС за 1,0-литров мотор със 120 к.с., като тук цената може да стигне до 59 980 лв., но със 1,5-литров двигател със 160 к.с. (и 1,6-литров с 204 к.с. за 63 500 лв. в най-високото ниво Limited). При Focus-а ситуацията е по-смущаваща: най-евтиният Focus Active X започва от 47 400 лв. с ДДС за 1,0 EcoBoost mHEV (125 к.с.), иначе най-евтиният Focus (ниво на оборудване Trend, 125 к.с. мек хибрид) е 41 000 лв.
Сега остава да видим дали щипката френски шик, индивидуалност и по-висока позиция на седене ще отнеме ли от продажбите на традиционните лидери в сегмента. Първоначалните знаци са окуражаващи.
Технически характеристики
Citroen C4 PureTech 130, 6MT
Размери
Дължина, мм: 4360
Широчина, мм: 1834
Височина, мм: 1520
Междуосие, мм: 2670
Тегло, кг: 1247
Двигател
Вид: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1199
Макс. мощност, к.с. при об./мин: 130 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об./мин: 230 при 1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 208
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,9
Среден разход, л/100 км: 5,3
Вредни емисии СО2, г/км: 120
Цена на модификацията, лв. с ДДС: 42 447
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!