Citroen C3 и C3 Aircross са модели, които са призвани да променят играта за французите. При това кардинално. След като десетилетия наред Citroen бе най-иновативният френски бранд, последваха тежки времена през последните 10-ина години. Но днес Citroen is Back, както обявиха самите организатори на тест драйва на C3 Aircross, защото марката поема твърдо в противоположна посока на тази, която взе Peugeot. И го прави с напълно обновена гама, в която остриетата ще са С3 и C3 Aircross.
Иначе „Лъвът“ се препозиционира към по-луксозния спектър в средния сегмент, като остана на около 5% от цената на Volkswagen. Даде ли това търсения ефект? Не мисля. Но определено вярвам, че посоката на развитие на Citroen е правилната. Да, мнозина с носталгия си спомнят за времената, когато „Шевроните“ вкарваха определенията „за пръв път в индустрията“. Но носталгията не е конструктивен съветник. А Dacia показа, че предлагането на достъпен и качествен продукт е притегателна сила за клиентите. През 2023 г. Sandero беше №2 по продажби в Европа, през 2024 г. стана №1.
Citroen се ориентира правилно в обстановката, след като босът на компанията призна, че сравнението с Dacia вече не е „табу“. За мен е факт, че френската марка, която навремето бе технологичното острие на френската индустрия, сега иска да е масова достъпна марка, която да се конкурира с Dacia. Но в това няма нито нещо лошо, нито нещо срамно, при това Citroen C3 Aircross отново вкарва словосъчетанията „за пръв път в индустрията“ и „най-добър в сегмента“.

Започвам с дизайн и една кратка лична история, свързана с него. Автосалон София 2024, за мен това е поредното изложение, все пак съм автомобилен журналист над четвърт век (по-точно 26 години). За това време моята съпруга никога не бе изявявала желания да дойде с мен на автосалон, през миналата есен го направи за пръв път. Останах учуден и я попитах какво се е променило. Отговори ми: „Искам да видя един Citroen”. Citroen? Та аз съм я возил в голяма част от всичко ново, което излиза на българския пазар! Ок, отиваме на щанда на Citroen, тя сяда първо в С3, след това в C3 Aircross и ми изтриса: „Това е моята кола“.
А както знаете, в нормалното българско семейство мъжът е главата и бие с юмрук по масата, но прави каквото му каже жената. Ок, няма да я купя, но споделям и аз мнението й, не защото ме е страх, че ще ме накаже, а защото наистина C3 Aircross изглежда много привлекателно.

Новият модел няма нищо общо с предшественика си. Няма ги плавните и миловидни линии, вместо тях имаме по-геометрични форми, като е търсено, естествено, SUV-излъчване. То се подсилва и от факта, че този „паркетник“ е с цели 20 см пътен просвет, една от препратките ми за сравнение с Dacia Duster, макар и да съм абсолютно наясно, че Duster истински способен автомобил извън пътя, докато C3 Aircross никога няма да оцапа джантите си с кал, но поне не бих се плашил при качване по бордюрите в „Борово“, София.
В подчертано вертикалната ориентация на предната част изпъква новата емблема на Citroеn, допълнена от характерната светлинна графика с три светещи сегмента. Вертикалната ориентация на елементите е разчупена чрез двуцветното изпълнение на лаковото покритие на каросерията с контрастен покрив.

Друг елемент, станал възможен благодарение на промяната в размерите на C3 Aircross и характерна част от новия дизайн, е оформлението на задните калници и колони на покрива, което създава динамична, вертикално ориентирана задна част. Това решение представлява сериозно нововъведение в този пазарен сегмент и предоставя възможност за комфортно пътуване на до седем души(!), няма грешка, благодарение на двете сгъваеми седалки в багажника.
И това се случва при дължина на автомобила от едва 4,39 метра! Междуосието с дължина 2,67 м – най-дългото в категорията – позволява безпрецедентно дълга задна врата. Във версията с 5 места на втория ред имаме рекордно място в областта на краката (+80 мм над средното в сегмента), както и обем на багажника от 460 л, един от най-добрите параметри сред компактните кросоувъри.

При версията със 7 места (електрическият вариант върви само с пет седалки) моделът предлага място в областта на коленете като това в С3, докато в областта на лактите пространството е с 25 мм по-широко спрямо средното за категорията. Тук обемът на багажника е 330 л при сгънати облегалки на трети ред. От Citroen казват, че 93% от европейските купувачи на автомобили в B-SUV минават под 80 км дневно, затова 7-местната версия била идеално решение за тях. Аз седнах отзад без проблем, но вдигайки облегалката на втория ред не бих могъл да изкарам на това място и 5 км. Така че там има място само за деца, при това не е никак голямо. А и самите облегалки докосват задното стъкло, така че при удар отзад не знам какъв ще е резултатът. Така че не бих изтъквал тази опция като сериозно решение за превоз на деца, но по българското законодателство тя дава право на фирмите да ползват данъчен кредит.

Интериорът, подобно на външния дизайн, също е сред силните черти на модела. Тук, предвид това, че е търсена бюджетна цена, има доста пластмаса, но без съмнение за мен, самото качество и материали са на по-високо ниво от тези в Dacia. Нещо повече, самото оформление на интериора не може да те накара да правиш асоциации с Dacia, макар да започнах с такива и ще завърша отново с тях. Тук високо разположеното арматурно табло дава усещане на широчина и обем, а в най-горната му част, точно под челното стъкло е разположено тясното приборно табло, което обаче е на нивото на очите и постоянно в зрителното поле на водача.
Иначе имаме също 10,25-инчов централен дисплей, който сякаш е бил залепен в последния момент на това си място, но поне е леко завъртян към водача, а климатикът се регулира с традиционни физически бутони. На бих отделял повече време на него, защото не е от най-бързите, напротив, трябва му доста време да стартира, но има неща, с които трябва да се примирим, ако търсим цена.

Воланът е много компактен, с готина форма. Акцентът са седалките Citroеn Advanced Comfort, които не са новост за марката, но сега те са оптимизирани чрез добавянето на до 15% повече пяна, за да осигуряват пълния комфорт за седалищната част на гърба ви.
Стандартно моделът стъпва на окачването Citroеn Advanced Comfort. Конвенционалното окачване – изоставено от Citroеn – използва пружина и хидравличен амортисьор, за да контролира оптималния контакт между колелата и пътната настилка и регулира перфектно нивото на комфорт за пътниците.
Инженерите на Citroеn са преосмислили тази архитектура, създавайки патентована система от прогресивни хидравлични стопери. Те действат като втори по-малък амортисьор, разположен в краищата на основния амортисьор. Има два прогресивни стопера на амортисьор, единият при компресия, а другият при декомпресия. За разлика от механичния ограничител в конвенционалния амортисьор – който абсорбира енергията и намалява комфорта, като освобождава част от нея под формата на удар – прогресивният хидравличен ограничител абсорбира и разсейва тази енергия. Заради това от Citroen наричат возията "магическо килимче".
Тестваме плъг-ин хибридите Toyota Prius и C-HR (видео ревю)
Alfa Romeo Stelvio QV: ода на радостта и епопея на забравените (тест драйв)
Lynk&Co 02 "показва на тия хора как се прави“ (тест драйв)
Потвърждавам, че всичко е така, както твърдят, затова не трябва да има и две мнения: тук комфортът е пред всичко останало. Затова и въобще не се напъвах в многото завои над Сиджис, Испания, те просто не бяха подходящи за C3 Aircross. А и 1,2-литровият мотор под предния капак също не беше годен за този маршрут, защото, освен че се напъваше под десния ми крак, беше по-шумен от същото задвижване в С4, който тествах ден преди това. Причината е, че все пак, в търсене на най-добрата възможна цена, очевидно мерките за обезшумяването му са паднали в жертва.

На пазара моделът стартира с 1,2-литров вариант със 100 к.с. и 6-степенна ръчна кутия, аз тествах електрифицирания му вариант с 48-волтова меха хибридна система, която дава 136 к.с. и върви с e-DCT „автомат“. Citroen казва, че тази конфигурация позволява до 50% от шофирането в градски условия да се извършва в електрически режим. Аз нямах възможност да усетя това, защото, както вече казах, карахме предимно извънградско.

Нещо, което Citroеn прави за пръв път в компактния SUV-сегмент, е въвеждането на изцяло електрическия 5-местен C3 Aircross. Подобно на е-C3, Fiat Grande Panda, Opel Frontera и предстоящият Jeep Renegade, e-C3 Aircross е базиран на платформата Smart Car. Тя позволява споменатите вече три различни задвижвания. В този случай имаме LFP батерия с капацитет 44 kWh, електромотор отпред с мощност 113 к.с. и възможен пробег 300 км. Това значи кола предимно за града и къси разстояния извън него. По-късно тази година се чака и версия с различна батерия, която да предлага до 400 км пробег. За начина на живот в курортния Ситджис, електрическият е-C3 Aircross e идеален. За покупка в България вече чувам: ма как бе, той не може да стигне до Пловдив! Е, аз съм убеден, че ще може и ще стига до Пловдив, но там ще трябва да го заредите, освен ако не тръгнете веднага да тръгнете обратно. Просто всичко е до психическа настройка, затова и казах, че на него гледам като на идеална градска кола.

Стигам и до цените, за да стане ясно защо започнах сравнението още в самото начало с Dacia. Най-евтиният C3 Aircross е 35 233 лв. Меката хибридна версия, която тествах аз, стартира от 46 288, а по-скъпата версия MAX е 49 689 лв. с ДДС. Електрическата версия започна от 49 760 (забелязвате ли паритета в сумите?) и стига до 57 483 лв.
И тук ще направя едно сравнение с Dacia Duster, което за някой ще изглежда кощунствено. Причината: Duster е наистина много способен извън пътя, при това има версия с 4х4. C3 Aircross няма никакви претенции за офроуд качества, но пък предлага просвет от 200 мм, какъвто нямат много други изявени офроудъри. Сравнявам ги, защото като габарити са идентични. Citroen-ът е дълъг 4395 мм, Dacia-та – 4343 мм. Междуосието на C3 Aircross е 2670 мм, това на Duster-а – 2657 мм. А ето и какво казва ценовата листа: Duster с мека хибридна система (130 к.с.) започва от 42 990 лв., с 3000 под цената на Aircross. Базовата версия на Duster с LPG (100 к.с.) започна от 39 590 лв., т.е. с 4000 лв. над тази на конкурента.
Бих казал, че Dacia Duster за пръв път има сериозен конкурент на асфалта. Извън него все още няма такъв, ценово. Но пък автоматикът на Citroen е много по-добър от този на Dacia, а липсата на 4х4 „Шевроните“ наваксват с опцията за 7-местна конфигурация на интериора. И тогава вече ценовото предимство за Citroen става много сериозно. Защото, както знаете, фирмите могат да ползват данъчен кредит в този случай. Така че най-скъпият мек хибрид от 50 000 става грубо 40 000 лв. Това аз наричам сделка. И наистина, за пръв път от много време на пазара се появява модел, който е истински достъпен, при това смея да заявя, че интериорът му е много по-добър от този на Dacia.

Технически характеристики
Citroen C3 Aircross 136
Размери
Дължина, мм: 4395
Широчина, мм: 1795
Височина, мм: 1633-1660
Междуосие, мм: 2670
Маса, кг: около 1389
Двигател
Тип: 3-цилиндров, турбо
Работен обем, куб. см: 1199
Макс. мощност, к.с. при об/мин.: 136 при 5500
Макс. въртящ момент, Нм при об/мин.: 230 при 1750
Динамика
Макс. скорост, км/ч: 193
Ускорение 0-100 км/ч, сек: 8,8
Среден разход, л/100 км: 5,6
Вредни емисии СО2, г/км: 124 - 127
Базова цена на модификацията, лв. с ДДС: 46 288
Още ревюта на най-новите модели на родния пазар четете на CarMarket.bg